Az acb Galéria mai napig töretlen sikerrel vezeti az ország legsikeresebb kortárs kereskedelmi galériáinak listáját. A Magyar Power 50 oszlopos tagja, Pados Gábor pedig újra és újra biztosítja galériája helyét a kortárs magyar és nemzetközi művészeti diskurzusban is. A galéria 2003-ban nyitotta meg kapuit, azóta pedig két új kiállítótérrel (acb NA, acb Attachment) és egy kutatóműhellyel (acb ResearchLab) is bővült, küldetésük azonban változatlan. A fiatal- és középgeneráció progresszív alkotóinak támogatása mellett nagy hangsúlyt fektetnek a magyar neoavantgárd művészek útjának kutatására és bemutatására is.
acb Galéria – Ficzek Ferenc: Gömbszeletek
Közel másfél év után újra folytatódik a Ficzek-életmű bemutatása a galériában. Ficzek Ferenc (1947-1987) a Pécsi Műhely alapító tagjaként a hazai neoavantgárd generáció fontos alakja. Pályájának érett szakaszán fotóalapú munkákkal foglalkozott, fény-árnyék viszonyokkal, mozgásfázisokkal, majd animációs filmmel is kísérletezett. A kiállítás azonban a művész ezt megelőző, ám szorosan kapcsolódó korai geometrikus korszakát mutatja be, ami főként grafikákból, festményekből és zománc művekből áll. Konstruktivista tendenciákat mutatva először olyan montázsszerű képeket hozott létre, amin egymásra épülő geometrikus sablonok festékszóró-technikával átfújva láthatók építészeti elemekkel körbevéve. A kiállításon jól követhető a folyamat, amiben ezek a mozgalmas kompozíciók lecsendesedtek. Ficzek a két dimenziót később leváltotta három dimenzióra, és elkezdett foglalkozni a több részre szeletelt gömb struktúrájával, a szeletek közti kapcsolattal, mozgással és térépítkezéssel.
acb NA – Hopp-Halász Károly: Modulált testek
A galéria második terében szintén egy Pécsi Műhely tag önálló kiállítása látható, ami Hopp-Halász Károly (1946-2016) főként hagyatékából fennmaradt eddig ismeretlen, 1970-80 közt készült fotómunkáit mutatja be. Az alkotócsoport geometria iránti érdeklődése az ő munkássága kezdetén is megjelent, mind festészetében, mind grafika és tűzzománc munkáiban. Azonban a ’70-es években a kor újdonságainak megjelenése lehetővé tette, hogy új médiumokhoz nyúlhasson, így került alkotói gyakorlatába a fotográfia. Hopp-Halász munkáin a férfitest-ábrázolásnak a homoszexualitásából adódó, egyébként életművének nagy részét átható homoerotikus megközelítése látható, amivel párhuzamban megjelenik a társadalmi identitásának jelentősége is. A test és geometria viszonyának kérdését hol saját testének vizsgálatán, hol férfimodelleken keresztül dokumentálja.
acb Attachment – Kendell Geers: EsemPlastiK – Megharapni a kezet, amelyik enni ad
Immáron második önálló kiállításával jelentkezik az acb-ben Kendell Geers, az afrikai-belga származású művész. Idén a kéz, a kar és a szimbólumok tematikát járja körbe a tárlaton megjelenő szobraival és képeivel, azonban ennek olyan erős politikai és vallási töltetet adott, aminek vizuális megjelenése mellett nehéz szó nélkül elmenni. A Szent Jobb ereklyének és Keresztelő Szent János jellegzetes kéztartásának parafrázisával üti fel a kiállítást, majd a további műveken a köré épült mítoszokat, jelképeket boncolgatja. A megjelenő komoly tematikát azonban a képek színes dinamikája, valamint a művek művészettörténeti olvasata (amelyek között található Duchamp-hoz, vagy a dadaista művészethez való visszacsatolás) oldja.
A kiállítások június 15-éig megtekinthetők, további információért keressék az acb Galéria weblapját (www.acbgaleria.hu) !