Kiosztották a független színházi díjakat

2019. augusztus 12. |

Idén is izgalmas, színes volt a kínálat a hazai független színházi szcéna fesztiválján, ahol fontos magyar csapatok előadásain túl nemzetközi társulatok hazai bemutatóit is láthattuk. A fesztivál zárónapján a Közönség-, Kritikus- és Junior-díj mellett a THEALTER önkéntesei is díjazták a kedvenc produkciójukat. Idén három Különdíjat is odaítélt a fesztivál.

29. alkalommal rendezte meg a szegedi MASZK Egyesület a THEALTER nemzetközi színházi fesztivált, a hazai független szcéna és a régió legizgalmasabb színházainak előadásait bemutató programsorozatot. Szeged évtizedek óta részese a regionális és a nemzetközi színházi életnek – ezt kevés magyar város mondhatja el magáról. Ennek a jelenlétnek meghatározó alkotóeleme a THEALTER. 9 nap alatt, 9 helyszínen 32 csapat 30 produkcióját nézhette meg a közönség az Európai Fesztivál Szövetség EFFE-minősítését harmadik alkalommal is elnyert művészeti fesztiválon.

Idén három bemutatót és több magyarországi premiert láthattunk. A fesztivál rögtön egy ősbemutatóval indult: a Trafó, a MASZK Egyesület és a Füge Produkció Kutyaportéka – kisvárosi kórkép című előadásával. Ezt követően a fesztivál visszatérő vendége, a világhírű performansz művész, Ivo Dimcsev LIVE Solo Concert című előadását élvezhették a nézők.

 

Alaine – Ideje a meghalásnak című darab

A kínálat kiemelten foglalkozott a női témákkal. Mészáros Piroska a Call Girl című előadásban mutatta meg elképesztő színészi energiáit és komikai vénáját. Megrázó történetet mesél el az Orlai Produkció és a MASZK Egyesület új monodrámája, a 23 perc Járó Zsuzsa érzékeny alakításában. Markó-Valentyik Anna a báb műfaját hozta el újra Szegedre, hiszen Alaine – Ideje a meghalásnak című, egyszemélyes produkciójában szerepének időskori bábjával létezett együtt, megrázó líraisággal a színpadon. Szabó Veronika csapata a Queendomban szintén a női léttel foglalkozott, a reneszánsztól a popkultúráig. A KV Társulat Médeia című előadása pedig a minden korban valóságos női kiszolgáltatottságról beszélt. Ebbe a sorba illeszkedett az Örkény Színház izgalmas térbe megálmodott előadása, Az üvegbúra, amelyben Slyvia Plath kultregényének atmoszférráját idézte meg hatásosan a tehetséges, fiatal alkotócsapat.

Jelenet a Queendom című darabból

Hangsúlyosan voltak jelen a programban – a THEALTER hagyományaihoz hűen – a fiatal alkotócsapatok. Az egyik produkció szorosan kapcsolódott a női témához is: a Színház- és Filmművészeti Egyetem Szilágyi Eszter Anna különleges nyelvezetű, díjnyertes drámájából készült torokszorító zenés darabja, A Nyíregyháza utca.

A Nyíregyháza utca című darab

Idén Csehországból, Szlovákiából, Szlovéniából és Romániából érkeztek alkotócsapatok Szegedre, többen elsőként mutatkoztak be Magyarországon. A szlovák Lukás Záhorák és Peter Šavel az As Long As Holding Hands című táncprodukcióval, a kolozsvári Reactor csapata pedig a 99,6% című előadással, amely elnyerte az idén először kiosztott Halász Péter-díjat. A fiatal szlovén színészgeneráció elsőrangú képviselői, Uroš Kaurin és Vito Weis a Hős 2.0 című virtuóz darabot mutatták be, Szlovénia legizgalmasabb, leginnovatívabb társulata, a Slovensko Mladinsko Gledališče pedig a 6 című, a menekültkérdést vizsgáló előadást. Ez utóbbi darab 2018-ban a Maribori Színházi Fesztivál fődíjasa volt.

Két népszerű, a THEALTERen már többször vendégeskedő csapat is Szegedre érkezett a fesztivál bő egy hete alatt: a Szkéné Színház a többszörös díjnyertes Woyzecket hozta, a Tünet Együttes pedig az elmúlt 15 évükről és a független színházi lét szépségeiről és nehézségeiről szóló A tünetegyüttes című darabot.

Jelenet Czukor Balázs Médeia című darabjából

A záró produkciót megelőzően tartották a díjkiosztót: a fesztivál önkénteseinek díját a Bringa-verkli kapta (előadó: Fábián Gábor és Rostás László), az érzékeny témaválasztásért és az ihletett megvalósításért. A fesztivál Junior-díját Markó-Valentyik Anna nyerte el a KL Színház Alaine – Ideje a meghalásnak című produkciójáért (rendező: Ladányi Andrea), a korokon átívelő összművészeti megközelítésért. A fesztivál Kritikusdíját a Hős 2.0. – Az előadások előadása (szerzők és előadók: Uroš Kaurin, Vito Weis) kapta a színészlétet kendőzetlenül feltáró fogalmazásmódért.

A fesztivál Kritikusdíját a Hős 2.0. – Az előadások előadása kapta

A Közönségdíjat a Queendom (koncepció, rendező: Szabó Veronika) kapta a női nézőpont játékos és komoly érvényesítéséért. A fesztivál Különdíjat ítélt a KV Társulat és a Trafó – Kortárs Művészetek Háza Médeia (rendező: Czukor Balázs) című produkciója alkotócsapatának a klasszikus téma megkérdőjelezhetetlenül mai megközelítéséért, továbbá a Színház- és Filmművészeti Egyetem A Nyíregyháza utca (rendező: Novák Eszter) című előadása alkotócsapatának a súlyos téma nagyszabású színpadi megvalósításáért. Bátor és felelős színészi munkájáért Különdíjat kapott Medveczky Balázs is a Színműhely Produkció és Átrium koprodukciójában megvalósult Fehér nyuszi, vörös nyuszi című előadásban nyújtott teljesítményéért.

A fesztivál minden napja szakmai beszélgetésekkel indult, melyek meghallgathatók a www.thealter.hu honlapon.

Szólj hozzá te is!

Még több Kultúra

Irodalom az Akváriumban akvárium

Irodalom az Akváriumban

Új Bodies kiállítás nyílik az emberi test

Új Bodies kiállítás nyílik

„Nagyon kevés kompromisszumot kötöttem az évek során” – interjú Jean-François Lepage fotóssal divatfotós

„Nagyon kevés kompromisszumot kötöttem az évek során” – interjú Jean-François Lepage fotóssal