Kiosztották a független színházi díjakat

2019. augusztus 12.
Idén is izgalmas, színes volt a kínálat a hazai független színházi szcéna fesztiválján, ahol fontos magyar csapatok előadásain túl nemzetközi társulatok hazai bemutatóit is láthattuk. A fesztivál zárónapján a Közönség-, Kritikus- és Junior-díj mellett a THEALTER önkéntesei is díjazták a kedvenc produkciójukat. Idén három Különdíjat is odaítélt a fesztivál.

29. alkalommal rendezte meg a szegedi MASZK Egyesület a THEALTER nemzetközi színházi fesztivált, a hazai független szcéna és a régió legizgalmasabb színházainak előadásait bemutató programsorozatot. Szeged évtizedek óta részese a regionális és a nemzetközi színházi életnek – ezt kevés magyar város mondhatja el magáról. Ennek a jelenlétnek meghatározó alkotóeleme a THEALTER. 9 nap alatt, 9 helyszínen 32 csapat 30 produkcióját nézhette meg a közönség az Európai Fesztivál Szövetség EFFE-minősítését harmadik alkalommal is elnyert művészeti fesztiválon.

Idén három bemutatót és több magyarországi premiert láthattunk. A fesztivál rögtön egy ősbemutatóval indult: a Trafó, a MASZK Egyesület és a Füge Produkció Kutyaportéka – kisvárosi kórkép című előadásával. Ezt követően a fesztivál visszatérő vendége, a világhírű performansz művész, Ivo Dimcsev LIVE Solo Concert című előadását élvezhették a nézők.

 

Alaine – Ideje a meghalásnak című darab

A kínálat kiemelten foglalkozott a női témákkal. Mészáros Piroska a Call Girl című előadásban mutatta meg elképesztő színészi energiáit és komikai vénáját. Megrázó történetet mesél el az Orlai Produkció és a MASZK Egyesület új monodrámája, a 23 perc Járó Zsuzsa érzékeny alakításában. Markó-Valentyik Anna a báb műfaját hozta el újra Szegedre, hiszen Alaine – Ideje a meghalásnak című, egyszemélyes produkciójában szerepének időskori bábjával létezett együtt, megrázó líraisággal a színpadon. Szabó Veronika csapata a Queendomban szintén a női léttel foglalkozott, a reneszánsztól a popkultúráig. A KV Társulat Médeia című előadása pedig a minden korban valóságos női kiszolgáltatottságról beszélt. Ebbe a sorba illeszkedett az Örkény Színház izgalmas térbe megálmodott előadása, Az üvegbúra, amelyben Slyvia Plath kultregényének atmoszférráját idézte meg hatásosan a tehetséges, fiatal alkotócsapat.

Jelenet a Queendom című darabból

Hangsúlyosan voltak jelen a programban – a THEALTER hagyományaihoz hűen – a fiatal alkotócsapatok. Az egyik produkció szorosan kapcsolódott a női témához is: a Színház- és Filmművészeti Egyetem Szilágyi Eszter Anna különleges nyelvezetű, díjnyertes drámájából készült torokszorító zenés darabja, A Nyíregyháza utca.

A Nyíregyháza utca című darab

Idén Csehországból, Szlovákiából, Szlovéniából és Romániából érkeztek alkotócsapatok Szegedre, többen elsőként mutatkoztak be Magyarországon. A szlovák Lukás Záhorák és Peter Šavel az As Long As Holding Hands című táncprodukcióval, a kolozsvári Reactor csapata pedig a 99,6% című előadással, amely elnyerte az idén először kiosztott Halász Péter-díjat. A fiatal szlovén színészgeneráció elsőrangú képviselői, Uroš Kaurin és Vito Weis a Hős 2.0 című virtuóz darabot mutatták be, Szlovénia legizgalmasabb, leginnovatívabb társulata, a Slovensko Mladinsko Gledališče pedig a 6 című, a menekültkérdést vizsgáló előadást. Ez utóbbi darab 2018-ban a Maribori Színházi Fesztivál fődíjasa volt.

Két népszerű, a THEALTERen már többször vendégeskedő csapat is Szegedre érkezett a fesztivál bő egy hete alatt: a Szkéné Színház a többszörös díjnyertes Woyzecket hozta, a Tünet Együttes pedig az elmúlt 15 évükről és a független színházi lét szépségeiről és nehézségeiről szóló A tünetegyüttes című darabot.

Jelenet Czukor Balázs Médeia című darabjából

A záró produkciót megelőzően tartották a díjkiosztót: a fesztivál önkénteseinek díját a Bringa-verkli kapta (előadó: Fábián Gábor és Rostás László), az érzékeny témaválasztásért és az ihletett megvalósításért. A fesztivál Junior-díját Markó-Valentyik Anna nyerte el a KL Színház Alaine – Ideje a meghalásnak című produkciójáért (rendező: Ladányi Andrea), a korokon átívelő összművészeti megközelítésért. A fesztivál Kritikusdíját a Hős 2.0. – Az előadások előadása (szerzők és előadók: Uroš Kaurin, Vito Weis) kapta a színészlétet kendőzetlenül feltáró fogalmazásmódért.

A fesztivál Kritikusdíját a Hős 2.0. – Az előadások előadása kapta

A Közönségdíjat a Queendom (koncepció, rendező: Szabó Veronika) kapta a női nézőpont játékos és komoly érvényesítéséért. A fesztivál Különdíjat ítélt a KV Társulat és a Trafó – Kortárs Művészetek Háza Médeia (rendező: Czukor Balázs) című produkciója alkotócsapatának a klasszikus téma megkérdőjelezhetetlenül mai megközelítéséért, továbbá a Színház- és Filmművészeti Egyetem A Nyíregyháza utca (rendező: Novák Eszter) című előadása alkotócsapatának a súlyos téma nagyszabású színpadi megvalósításáért. Bátor és felelős színészi munkájáért Különdíjat kapott Medveczky Balázs is a Színműhely Produkció és Átrium koprodukciójában megvalósult Fehér nyuszi, vörös nyuszi című előadásban nyújtott teljesítményéért.

A fesztivál minden napja szakmai beszélgetésekkel indult, melyek meghallgathatók a www.thealter.hu honlapon.