Next Generation: Szmola Taskin Aysu, az AYSU Creative Studio tervezője

2022. február 03.
Fiatalok, tehetségesek, és bár még csak most indultak a pályán, mi simán el tudjuk képzelni, hogy néhány év múlva tőlük lesz hangos a dizájn és művészet világa. Sorozatunk aktuális részében Szmola Taskin Aysut mutatjuk be, aki grafikusként kifejezetten arra törekszik, hogy női vállalkozókat segítsen.

Mesélj egy kicsit magadról: hogyan kerültél Magyarországra, hol és miért tanultál grafikát?

Először 14 évesen kerültem Magyarországra, Törökországból. Édesapám munkája miatt jöttünk ide a családommal. Eredetileg csak öt évet terveztünk maradni, és utána el is költöztünk, de én beleszerettem az országba, a második otthonomnak éreztem, és kicsit később visszaköltöztem. Összességében már 10 éve élek itt. Alapszakon üzleti adminisztrációt és marketinget végeztem, viszont gyerekkorom óta csak kreatív szakmában, tervezőként tudtam elképzelni magamat. Hét éves koromban kezdtem Photoshopon „játszani”, tíz évesen illusztrálni, tizenöt évesen moodboardokat készíteni… Egyetem után úgy döntöttem, hogy végre az álmaim után megyek és grafikus leszek. Elköltöztem Olaszországba, Firenzébe, ahol egy dizájnegyetemen megtanultam a tervezőgrafika alapjait, majd a Budapesti Metropolitan Egyetem Tervezőgrafika mesterképzését is elvégeztem. Nagy kihívást jelentett számomra a grafika mesterszak, és nagyon sokat tanultam abban a két évben – ennek köszönhetően indultam el ezen a szakmai úton. 

szmola-taskin-aysu-branding-grafikus-arculat-interju

Munkáidban kifejezetten finom, feminin stílust képviselsz. Mik a fő vezérelveid a tervezés során? 

Mindig szem előtt tartom azokat az alapszabályokat, amelyek egy kiegyensúlyozott kompozícióhoz fontosak.Viszont intuitív módon azt is figyelembe veszem a tervezés során, ahogyan organikusan, a szemem előtt összeáll a kép. Megtanultam megbízni, úgymond hallgatni saját vizuális ösztöneimre, érzéseimre. Emellett természetesen arra törekszem, hogy az ügyfeleim vízióját, igényeit és a projekt fő üzenetét is bele tudjam építeni a terveimbe.

szmola-taskin-aysu-branding-grafikus-arculat-interju

Az Instagramodon is elsősorban női vállalkozóknak ajánlod a szolgáltatásaidat. Miért érzed fontosnak, hogy kifejezetten nőkkel dolgozz?

Szeretném segíteni a nőket abban, hogy megvalósuljanak az álmaik. Nagyon sok olyan nő van, akik tele vannak szuper ötletekkel, tehetségesek, de nem tudják hatékonyan elérni célcsoportjukat vagy vizuálisan nem igazán tudják megfogalmazni a márkájukat úgy, hogy az a foglalkozásuk minőségét és a személyiségüket tükrözze. Én ebben szeretnék nekik segítő kezet nyújtani. A jó grafika, egységes arculat nagyon fontos tényező lehet egy vállalkozás sikerében.

Azért vannak férfi klienseid is?

Általában női vállalkozók keresnek meg engem, de az ügyfeleim között sok olyan is van, aki a férjével vagy férfi ismerősével együtt viszi a projektet. Ha női célcsoportot célzó márkáról van szó, akkor előfordul, hogy férfi megbízók keresnek meg.

Hogy látod, mennyire nehéz fiatal nőként márkát építeni, érvényesülni?

Szerintem az utóbbi években sokkal könnyebbé és elérhetővé vált mindenki számára vállalkozásindítás és ezzel együtt a márka építésre használható platformok, eszközök is. Különösen a fiatal nők követik közelről a trendeket, gyakran van erős elképzelésük, nagyon lelkesek és nyitottak. Ez mind alapvető fontosságú abban hogy felépítsék saját márkájukat és elérhessék a célközönségüket.

szmola-taskin-aysu-branding-grafikus-arculat-interju

A grafika borzasztóan népszerű szakterületté vált, egyre több a képzés, a frissen végzett grafikus. Szerinted hogyan lehet kitűnni a tömegből?

Mindenkinek más a személyisége és más a motivációja abban, hogy miért csinálja ezt a szakmát, van egy személyes viszonya a grafikához, egyedi gondolatvilága, víziója. Minden grafikusnak, aki szeretne kitűnni a tömegből, azt ajánlom, hogy ismerje fel magában és a munkáiban ezeket és ne fogja vissza magát, adja át, mutassa meg, fejezze ki önmagát a munkájában.

Mennyire befolyásolnak a közösségi média trendjei, érzed a nyomást, hogy „népszerűt” alkoss?

Nem érzek nyomást. Természetesen az egyediségre törekszem, de folyamatosan figyelem a trendeket és azokból is inspirálódom, ezért úgy gondolom, összhangban tudok maradni az aktuális trendekkel is.

A minimalista, visszafogott világ, amit képviselsz külföldön már jó ideje népszerű, Magyarországon azonban még eléggé le van maradva a közízlés. Te hogy látod, mennyire vagyunk fogékonyak a kifinomultabb vizualitásra?

Én azt látom, hogy minden kultúrközösségnek megvan a sajátos stílusa, de itthon is megtalálható az erősödő globális trendek iránti igény, hiszen nemzetközi médiát fogyaszt az itthoni társadalom is, és ennek erősen érezhető a hatása. 

szmola-taskin-aysu-branding-grafikus-arculat-interju

Nemrégiben jelezted, hogy egy külföldi instaprofil gyakorlatilag ellopta a munkádat. Szerinted napjainkban hogyan védhető meg a szellemi tulajdon a közösségi médiában?

Ez egy komoly probléma a mai világban… A virtuális térben nehéz a tulajdonjog kérdését meghatározni, folyamatosan fejlődő területről van szó. Úgy gondolom, mindenképpen új szabályozásokra lenne szükség.

szmola-taskin-aysu-branding-grafikus-arculat-interju

Készítesz logókat, moodboardokat, illusztrációkat is. Melyik áll hozzád a legközelebb?

A tervezés egyik legélvezetesebb szakasza számomra a moodboardok készítése, ez egy nagyon szabad és kreatív folyamat a projekt elején, amikor elkezd összeállni a kép, és körvonalazódnak bennem a lehetséges jövőbeni tervek.

A branding manapság komplex szolgáltatás, amiben nem elég kreatívnak lenni, de nagyon jól kell ismerni a piaci folyamatokat és a kommunikáció sajátosságait is. Ezekben mennyire tudsz segíteni a klienseidnek?

Igen, ez nem véletlenül egy külön szakma. Az alapszakon szerzett marketing tudásomat kulcsfontosságunak érzem a projektekben. Gyakorlatilag minden lépésben alkalmazom, így egy minőségibb és szélesebb körű szolgáltatást tudok nyújtani a megbízóimnak.

szmola-taskin-aysu-branding-grafikus-arculat-interju

Mi alapján szelektálod a munkáidat? Lenne olyan megrendelés, amit semmiképpen nem vállalnál?

Szerintem az egyik legfontosabb, hogy az ügyféllel megtaláljuk a közös hangot. Ha az megvan, általában mindent meg tudunk beszélni. Sajnos volt már olyan, hogy láttam, hogy nem fog működni a kommunikáció, ezért nem is tudtam vállalni a megbízást, de szerencsére ez csak ritkán fordul elő.

A logótervezés és illusztrálás mellett volt már izgalmas kollaborációd Daubner Annával is. Hogyan kezdtetek el együtt dolgozni?

Régota követem Anna munkáját és úgy éreztem, hogy közel áll hozzám a stílusa és a filozófiája. Nekem is fontos célom a nők támogatása és ezért úgy gondoltuk, hogy tudunk kollaborálni pár projekten. Nagyon élveztem ezeket a kollaborációkat és a jövőben is szívesen dolgozom vele.

mosas-takaritas-konyharuha-torolkozo-agynemu-tipp

Jelenleg miken dolgozol? Van valami, ami különösen közel áll a szívedhez?

Nem panaszkodom, most is sok megbízásom van. Azt szeretem a leginkább, amikor a megbízó egy általa megálmodott egyedi elképzeléssel keres meg, amit közösen megvalósíthatunk. Mint például azok a projektek, ahol a női humor, a fentarthatósag, vagy a tiszta kozmetikumok jelentették a központi koncepciót.

Milyen terveid vannak a jövőre nézve, hol látod magad 10 év múlva?

Hosszú távon mindenképpen a bővülést nevezném meg mint fő cél: szeretném, ha több területre kiterjedő projekteket is tudnék teljesíteni. Illetve szeretnék magyar és nemzetközi tervezőkkel is többet kollaborálni, és újabb kreatív ötleteket megvalósítani.

Olvass tovább!