A nyugati világ számára talán extrém módon kegyetlen, véres és sokszor társadalomkritikus dél-koreai thrillerek teljesen más logikával működnek, mint amit mi megszokhattunk a bűnügyi filmektől. Gyakran nincs feloldozás, happy end vagy egyértelmű lezárás – mégis úgy néz ki, a 2003-as Oldboy óta egyre több dél-koreai alkotás kerül fel nálunk is a kedvencek polcára. Erre a közelmúltban a legjobb példa az Oscart nyert Élősködők (Parasite), majd a Netflixen kivételesen hosszú időn át, ráadásul globálisan a toplista élén álló Squid Game (Nyerd meg az életed).
Mit tudhat a Squid Game, amit a többi sorozat nem?
Szinte felfoghatatlan mennyiségű ember nézte meg eddig a Netflix listavezetőjét, az idei év legnagyobb hatású sorozatát, a Squid Game-et. Az amerikai szuperprodukciók uralta sorozatipart egy szempillantás alatt lenyomó dél-koreai sorozat brutális mémcunamit és virális TikTok-trendeket generált, de ennél komolyabb társadalmi hatása is van. Vajon mit tud, amit más sorozat nem?Arra, hogy Dél-Koreában miért van divatja az extrém brutális thrillereknek, Bong Joon-ho dél-koreai rendező (Élősködők, Okja, Anya, A gazdatest, Snowpercer) adta meg a választ: ha egy társadalmi közegben óriási káosz uralkodik, és sokkal megszokottabb a kegyetlenkedés és brutalitás, akkor ezen társadalomnak tagjai edzettebb gyomorral is rendelkeznek, és természetesebbnek veszik a provokatív alkotásokat, az extrém mértékű brutalitást vagy a megnyugtató befejezés hiányát. Ami még szintén megfigyelhető a koreai thrillerek széles palettáján, hogy szeretik ezeket a történeteket nemcsak erős társadalmi utalásokkal megtölteni, de családi közegbe is helyezni. Így történt ez a teljesség igénye nélkül az Élősködők, a The Quiet Family vagy a The Wailing esetében is, és most a The Model Family is, jó értelemben, beállt a sorba.
Az alaptörténet szerint Park Dong-ha (Csong U) mindent megtenne, hogy ki tudja fizetni fia szívműtétjét. Ám a férfi élete az utóbbi időkben minden téren szörnyen alakul: a válás szélén áll, egyetemi tanárként kudarcot vallott, mindezek mellett anyagi gondokkal küzd. Egyszerre lehetőségként és átokként váratlanul egy kocsiba botlik a semmi közepén, amelyben két agyonlőtt férfit talál. Park azonnal hívja is a 112-t, ám rögtön bontja a vonalat, amint meglát a hátsó ülésen egy készpénztől dagadó sporttáskát. A férfi, akinek semmiféle bűntényhez nem volt köze soha, morális iránytűje a helyén, tisztes polgári élettel büszkélkedhet, most úgy dönt, ellopja a pénzt.
A széria rettentő izgalmasan mutatja be azt a folyamatot, ahogyan a bűnözés világába – saját maga legnagyobb meglepetésére – belefolyó Park laikusként próbál nem lebukni, és közben saját lelkiismeretével is megbirkózni. „Ha rossz pénzzel jó dolgokat teszünk, az végülis nem számít bűnnek” – nyugtatja magát. De valóban felmenthető-e valaki, aki piszkos ügyletbe keveredik, ha nemesek a céljai – például szétesett családját és fia életét mentené meg a lopott pénzzel? Hasonló morális és árnyalt kérdéseket feszeget roppant izgalmas és feszült csomagolásban a The Model Family, de nem tolja az arcunkba a válaszokat. Egyvalami viszont biztos: aki egy kartelltől lop, az ne számítson rá, hogy kényelmesen visszasétálhat a korábbi életébe.
Szerző: Németh Míra gyakornok
Ezt már olvastad?