„Hirtelen jött a felkérés a kiállításra, de nagy örömmel fogadtuk el, hiszen nekünk ez egy óriási megtiszteltetés, lehetőség és kihívás: Bécs kulturális központjának (Museums Quartier) legújabb kiállítóterében, a Salonban mutatkozhatunk be. Az MQ Salon egy meglehetősen rendhagyó tér, tele nehéz részletekkel, ugyanakkor kiváló adottságokkal rendelkezik a mi installatív munkánkhoz. Sokat dolgozunk virágos és organikus elemekkel, így különösen szerencsés, hogy a szecesszió városában, Bécsben mutathatjuk be Oasis című installációnkat” – nyilatkozta a két kiállító művész, Kortmann Járay Katalin és Mendreczky Karina.
Kortmann Járay Katalin és Mendreczky Karina installációikban az emlékezet, a vallás, a misztikum mentén mesélik történeteiket, az élet-halál, nappal-éjjel, ébrenlét-álom jegyeket egybefűző akusztikus díszletek között. Kiállításaik, bejárható installációs tereik kollektív emlékeket megidézve keresik a választ: vajon lehetséges-e visszafordítani a rombolást, amelyet az emberiség a természetben és önmagán véghezvitt?
Kortmann Járay Katalin és Mendreczky Karina 2019 óta dolgoznak szorosan egymás mellett, 2021 óta valósítják meg együtt nagyméretű, helyspecifikus installációikat. Az elemek kollázsszerű, újra- és átértelmezései révén eddig három nagyméretű, bejárható installatív teret hoztak létre az ökológiai válság és az animista nézőpontok mentén.
Mendreczky Karina és Kortmann Járay Katalin 2022-ben, a Parallel Viennának helyet adó Semmelweis Klinika egyik elhagyatott szobájában mutatták be animisztikus tárgyakkal megtöltött, bejárható installációjukat, egy tér nappali oldalát, majd az esemény párjaként, a FKSE pincéjében a táj éjszakai látképét jelenítették meg. A Deák Erika Galériában 2023 elején volt látható közös kiállításuk Átmeneti tárgyak, átmeneti tájak címmel.
Oasis című kiállításuk 2023 február végén nyílt meg a bécsi múzeumnegyed – MQ – új kiállítóterében, a Salonban. Az Oasis térinstallációban 140 nm-en bontakoznak ki Kortmann Járay Katalin és Mendreczky Karina nappali és éjjeli történetei, a rendkívüli műhöz az alkotók 10 tonna homokot használtak fel.
Az Oasisban a különleges antropomorf plasztikák, a nagyméretű betonszobrok, a finoman lebegő nyomatok között az emberi pusztítás egy új teremtéstörténetbe fordul, melyben a ratio minden fogózkodója megszűnni látszik. A befogadó egyetlen kísérője a női princípium ismétlődő motívuma, mely hol a természeti elemek, hol a testet öltött archetípusok képében jelenik meg. Míg Kortmann Járay Katalin munkáinak groteszk jellegét Mendreczky Karina finom, fényképalapú, női alakokat ábrázoló grafikái szelidítik, addig a hibriditás jegyeit hordozó plasztikák felborzolják a nosztalgikus grafikai felületeket. A szürrealisztikus, hibrid lények között bolyongva már senki nem mondja meg, hogy a múlt egy hátrahagyott szeletén, vagy egy posztapokaliptikus jövő újraéledésének helyszínén, avagy éppen a valóság kísérteties, misztikus territóriumán lépkedünk-e.
Az animizmus ősi világszemlélete szerint, a természeti elemek, a bennünket körülvevő tárgyak is lélekkel bírnak. A kifejezés a latin anima (lélek, lélegzet) szóból ered, melynek eredeti jelentése az ószövetségi teremtéstörténet azon pillanatára utal, amelyben Isten a föld porából megalkotja az embert. Az ökológiai válság és a poszthumán állapot korában az animizmus egy olyan alternatívaként jelentkezik, amelyben az archaikus világképek és lehetséges jövővíziók keresztezik egymást.
A kiállítás 2023. május 7-ig tekinthető meg Bécsben, az MQ Salonban.