A Kardiashian-család rossz hatással van az empátiánkra

2018. augusztus 16.
Egy friss kutatás azt vizsgálta, milyen hatással van a materiális javakat hirdető médiatermékek fogyasztása az adakozásról és szegénységről kialakított attitűdjeinkre. Az eredmény egészen lelombozó.

A tévézés káros hatásairól már rengeteg tanulmány megjelent, de mi van akkor, ha kimondottan olyan műsorok előtt ülünk, melyekben a luxusautóké, dizájner táskáké és méregdrága ékszereké a főszerep? Márpedig ilyenből bőven lehet találni.

A London School of Economics and Political Science friss kutatása azt vizsgálta, milyen hatással vannak a materiális javakat középpontba állító médiatermékek az adakozásról és szegénységről kialakított attitűdjeinkre, a válasz pedig cseppet sem biztató. Akár néhány percnyi ilyen jellegű tévéműsor vagy cikk fogyasztása is azt üzenheti nekünk, hogy a boldogságot pénzen vásárolhatjuk meg, ettől pedig önzőbben viselkedünk majd és kevesebb empátiát mutatunk a szegénységben élő rétegek felé.

A kutatáshoz 487 18 és 49 év közötti brit kísérleti személyt vizsgáltak, akik úgy tudták, hogy figyelem- és memóriateszten vesznek részt. A vizsgált személyeket két csoportra osztották: az egyiknek luxustermékeket, drága holmikkal pózoló hírességeket és gazdagokról szóló sztorikat mutattak, míg a másik csoport semleges ingereket kapott, például hirdetéseket a londoni metróról, tájképeket, vagy dinoszauruszokról szóló történeteket.

Végül megvizsgálták, milyen attitűdjeik vannak a kísérleti személyeknek olyan kérdésekben, mint a gazdagság, a siker, a szegénység, a szegények állami támogatása és a jótékonyság. Kiderült, hogy a materiális értékeket priorizáló médiatermékeknek kitett egyének sokkal kevésbé voltak empatikusak a szegényekkel és sokkal erősebb ellenszenvet mutattak támogatásuk felé, még akkor is ha csupán 60 másodpercnyi ingeranyaggal stimulálták őket.

A kísérlet végén azt is felmérték, mennyire néznek a személyek olyan tévéműsorokat, mint a Keeping Up With the Kardashians vagy az X-faktor, illetve milyen gyakran olvasnak olyan magazinokat, mint a Vogue, a Cosmopolitan vagy a GQ. Itt is korrelációt találtak a fenti termékek fogyasztása és a szegénységgel kapcsolatos negatív attitűdök között.

Talán észre sem vesszük, de az általunk fogyasztott médiatermékek nagyon is befolyásolják, hogyan gondolkodunk a világról, épp ezért érdemes alaposan megválogatni, milyen tévéműsorokat nézünk és milyen újságokat veszünk.

BigThink