Vannak, akiket egyszerűbb, vannak, akiket nehezebb átverni, de mindenkivel előfordul újra és újra, hiszen az ember természete alapvetően bizakodó.
Az ember nem jó hazugságvizsgáló
Függetlenül attól, hogy közeli ismerős vagy idegen hazudik-e nekünk, az ember nem túl hatékony a mellébeszélés felismerésében. Az agyunk jobban szeret bízni másokban, mint hazugságot feltételezni. Másik probléma, hogy a hazugsághoz olyan előítéleteink tapadnak, hogy aki hazudik ideges, nem néz a szemünkbe. Egy rutinos hazudozó viszont ezeket pontosan tudja, így sokkal valószínűbb, hogy mélyen a szemünkbe nézve vernek át, minthogy a madarakat bámulják közben.
Lusták vagyunk
Gyakran azért vernek át, mert egyszerűen nem vesszük a fáradtságot, hogy megvédjük magunkat, kényelmesebb hinni. Megtehetnénk, hogy utánanézünk a hirdetett terméknek, valóban igaz-e, amit a reklám állít, vagy végezhetnénk némi nyomozást a potenciális partnerről, ám gyakori, hogy inkább nem fektetjük bele a szükséges energiát, inkább utólag szembesülünk az átveréssel, bosszankodva.
Gyengeség és gyarlóság
Az ember hiszékeny, könnyen megvezethető. Elég egy ingyen ajándék, és máris úgy érezzük, hogy leköteleztek minket. Hasonlóan a párkapcsolatokban, a leköteleződés, sürgetés, az érzés, hogy lemaradunk valamiről, az agyunkban pánikot kelt, és máris oda a racionális gondolkodás.
Soha többé átverés
Némi tudatossággal és odafigyeléssel megtanulhatjuk, hogyan ne verjenek át újra és újra. Tréningezzük az agyunkat, gondolkodjunk kritikusan, mielőtt döntenénk. Ne vásároljunk vagy dőljünk be valakinek anélkül, hogy legalább némi internetes kutatással ne győződnénk meg róla, igaz-e, amit látunk.
Persze nem lehet úgy élni, hogy soha nem bízunk senkiben és semmiben, ám az egészséges szkepticizmus sok bosszúságtól megkíméli az embert. Elég, ha kérdezünk. Ha úgy érezzük, sántít a másik mondanivalója, ne féljünk rákérdezni a tényekre.
A vásárlásokkal és reklámokkal kapcsolatos átverések ellen pedig úgy vértezhetjük fel magunkat a leghatékonyabban, ha elolvasunk némi szakirodalmat arról, milyen pszichológiai trükköket vetnek be a cégek azért, hogy minél többet vásároljunk.
Forrás: Psychology Today
Fotó: Unsplash