Tervezzük meg!
A Központi Statisztikai Hivatal márciusban közzétett gyorstájékoztatója szerint 2022 februárjában 25,4 százalékkal nőttek az árak az előző év azonos hónapjához képest, 12 hónap alatt az élelmiszerek tekintetében 43,3 százalékos áremelkedés következett be, így egyáltalán nem mindegy, mennyi méregdrágán vásárolt élelmiszer végzi végül a gyomrunk helyett a kukában. Kis tudatossággal mindennek elejét vehetjük: ha előre kitaláljuk a heti menünket, akkor pontosan látni fogjuk, mit és mennyit kell beszereznünk, így pedig esélyes, hogy nem veszünk olyasmit, ami nem fogy el, vagy nincsen rá szükségünk, és megromlik. Old school módszer a bevásárlólista írása, de már több applikáció is létezik, amely segít a tervezésben. Ilyen például az angol nyelvű Mealime, amelynek ingyenes verziójában a beállított preferenciáink alapján válogathatunk az alkalmazás receptjei közül, de a fizetős, bővített változatban (2290 Ft/hó) már a sajátjainkat is feltölthetjük. A szintén angol nyelven elérhető FoodPlanner hasonló elven működik: a felület kevésbé szép, ellenben gyakorlatilag akárhány saját receptet felvihetünk, így sokkal precízebbek és zöldebbek lehetünk. Ha híján vagyunk a környezettudatos recepteknek, nézzünk szét a Felelős Gasztrohős gyűjteményében, töltsük le ingyenesen az Ikea zero waste szakácskönyvét, de magazinunk xx. oldalán is szolgálunk három ilyen fogással.
A külső nem minden
Az élelmiszer-felesleg csökkentése az áruházak számára is nagy kihívás, de Európa-szerte egyre több lánc áll elő kreatív megoldásokkal. Itthon például már országszerte fut a Lidl Mentsük meg! élelmiszermentő akciója, amelynek keretében szépséghibás, de még fogyasztható zöldségekből és gyümölcsökből álló, 3,5 kilogrammos csomagokat vihetünk haza mindössze 399 forintos egységáron. A tapasztalatok szerint ezeket a kassza után találjuk, és soron kívül visszaléphetünk velük, hogy kifizethessük őket. De máshogy is lehet spórolni, ha nem a legfrissebb vagy legtökéletesebb élelmiszerrel elégszünk csak meg: sok boltban zárás előtt olcsóbban juthatunk hozzá a megmaradt pékáruhoz, melegételhez.
Ínycsiklandó meglepetéscsomagok
A Munch tagadhatatlanul az utóbbi évek egyik legsikeresebb magyar startupja, amelynek célja, hogy megmentse annak az évi két tonna élelmiszernek legalább egy részét, amely itthon a kukában végzi. Az app, amelynek neve angolul annyit tesz, majszolás, a keresletet hozza össze a kínálattal, azaz a vendéglátóhelyek és a boltok rajta keresztül eladhatják a megmaradt ételeket, amelyeket korábban csak kidobtak volna, a vásárlók pedig olcsóbban, átlagosan ötven-hetven százalék kedvezménnyel juthatnak a finom falatokhoz. Használata pofonegyszerű: a regisztrálás után keressünk rá, hogy az országszerte közel négyszáz Munch-lelőhely közül honnan szeretnénk elhozni csomagot, és csapjuk le rá. A muncholás annyira népszerű lett, hogy a 2020-ban négy egyetemista által életre hívott applikáció mára nagyjából háromszázmillió forintot spórolt a felhasználóknak a kb. 320 ezer adagnyi étellel.
Szerző: Hartinger Emese