Nőnek lenni városi környezetben

2024. május 20.
Szerencsésebb városokban mind hangsúlyosabb a nemek egyenjogúságának érvényesítése a közterületeken. Az újonnan épített vagy átalakított tereknél alkalmazott módszerek hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a nők, a gyerekek, a hátrányos helyzetű lakosok és a nem szokványos családi helyzetűek jobban és biztonságban érezzék magukat a városukban.
Nőnek lenni városi környezetben

A feminista urbanizmus jóval túlmutat azon, hogy tűsarkúban vagy körömcipőben igazi rémálom grasszálni egy macskaköves utcán. Feminista várostervezés, genderszemléletű vagy genderinkluzív várostervezés, befogadó és a nemek közötti egyenlőséget biztosító várostervezés – a számos elnevezés valójában egy speciális elméleti és gyakorlati várostervezési irányzatot takar. Követői arra törekszenek, hogy megértsék, mit jelent nőnek lenni városi környezetben, milyen kihívásokkal kell szembenézniük, illetve milyen lehetőségekkel találkoznak a nők a városban, miként befolyásolja a várostervezés, az épített környezet a mobilitásukat, a mindennapi tevékenységeiket, a szabadságukat. A feminista urbanizmus állítása szerint a javarészt férfiak által tervezett és létrehozott közterek, épületek, utak gyakran hagyják figyelmen kívül a nők, a gyerekek, a hátrányos helyzetű lakosok igényeit, ezért a jövőben egy igazságosabb, méltányosabb, befogadóbb – és fenntarthatóbb – megközelítésre volna szükség, amely hozzájárul a nők életminőségének javulásához. Hogy hogyan? Martha Thorne amerikai építészeti és várostervezési szakértővel a legutóbbi BrainBaron beszélgettünk róla.

Hogyan fog vagy kellene változnia a városrendezésnek a jövőben, hogy jobb életet élhessünk?

A tervezés kulcsfontosságú, ha élhetőbb várost és ezáltal jobb életminőséget akarunk. A várostervezés ma már nem térképekre rajzolt vonalakat vagy a lakosokra erőltetett elképzeléseket jelent, mint a múltban. A szerepe sokkal inkább az, hogy átfogó szinten megértse egy város törekvéseit és kihívásait, megértse, hogyan élnek és szeretnének benne élni az emberek, és – akár egy tolmács – fizikai javaslatokká alakítsa ezeket az elképzeléseket. Fontos, hogy a megvalósítás előtt mérlegeljük a lehetséges pozitív és negatív hatásokat, és kommunikáljunk a lakosokkal, visszajelzést, támogatást kapjunk tőlük. Az ötlet megvalósítása után pedig elemezni kell, hogyan működik az a valóságban, és lehet-e javítani rajta.

Hogyan javíthatja a várostervezés a nemek közötti egyenlőséget?

A hagyományos tervezés a kialakult politikát, a törvényeket, a megszokott funkcionális szempontokat követve akár objektívnek is tűnhet. Ha azonban mindent összevetünk, és megvizsgáljuk a hagyományos tervezés nem várt hatásait és eredményeit, rájövünk, hogy egy olyan állapotot tartunk fenn, amely különösen a nőket, a gyerekeket, a fogyatékkal élőket és a nem szokványos családi helyzetűeket érinti hátrányosan. Hogy egy példát mondjak, mi lenne, ha mérnököket kérnénk meg, hogy tervezzenek meg egy utat vagy egy új buszjáratot, hogy megkönnyítsék a város forgalmát? Ennek a szokásos módja az, hogy megnézzük a csúcsidőszakokat, és elemezzük, hogy az emberek nagy része merre megy. Tegyük fel, hogy a lakosság negyven százaléka A pontból B pontba megy dolgozni, a mérnökök pedig megtervezik és megépítik az utat a két pont között. De mi a helyzet a másik hatvan százalékkal? Néhányan a gyerekeket viszik iskolába, mielőtt munkába mennének, mások talán beugranak megnézni a szomszédjukat vagy a családtagjukat, megint mások a gyógyszertárba mennek, aztán a rokonukhoz, majd a munkahelyükre. Kimutatták, hogy a nők, akik hagyományosan gondozói szerepet töltenek be, több megállót iktatnak be és nem mindig tudnak közvetlenül otthonról a munkahelyükre és vissza járni. A hagyományos tervezés nem veszi figyelembe a lakosság ezen részének igényeit, amikor új útvonalat tervez. Ennek eredménye az, hogy a közlekedési szolgáltatások inkább a férfiaknak, mint a nőknek kedveznek. Ezenkívül ha megnézzük a lakosság minden szegmensének igényeit, azt látjuk, hogy az épített környezet a nők számára gyakran kevésbé biztonságos – elég, ha a nem megfelelően kivilágított utcákra gondolunk. De a magas járdaszegélyek a babakocsik mellett kerekesszékkel és kerékpárral is nehezen leküzdhetők. Tervezni úgy kellene, hogy megvizsgáljuk, hogyan érhetjük el az egyetemes akadálymentesítést, más szóval olyan állapotokat, amelyek szinte mindenkinek jók.

Élen járó városok

BÉCS Az osztrák fővárosban már az 1990-es évektől alkalmaznak nők számára kedvező tervezési és építkezési stratégiákat. A genderszenzitív irányelvek, amelyeket a városban az újonnan épített vagy átalakított parkokra, játszóterekre alkalmaznak, innovatív tervezési javaslatokkal növelik a nők komfortérzetét. Biztosították a parkon átvezető utak jó kivilágítását, járdákat szélesítettek ki és lényegesnek tartják, hogy a játszóterek közelében legyenek pelenkázóasztalok, szoptatóhelyiségek, megfelelő színvonalú nyilvános vécék, ülőhelyek, árnyékot adó fák.

BARCELONA Habár a spanyolországi nagyvárosban a felmérések szerint a városi utazások több mint nyolcvan százalékát gyalog vagy közösségi közlekedéssel teszik meg, a közterületek jóval több mint fele az autóké/autósoké. Az autókat pedig gyakrabban használják férfiak… A város egyik ambiciózus terve lehetővé tenné, hogy a gyalogosok úgynevezett szuperblokkokkal visszahódítsák a várost. Az első szuperblokk 2018-ban jött létre kilenc háztömbbel, amelyek között nagyrészt tilos az autózás (kivéve a helyi forgalmat, amelyet azonban tíz kilométer/órás sebességűre korlátoznak). A jövőben több száz szuperblokk létrehozását tervezik.

Szöveg: Balázs Laura Fotó: Getty Images

A teljes cikket elolvashatod a Marie Claire 2024/3-as lapszámában!