Margaret Watkins Fekete fény című kiállításán látható képek 100 éve készültek, és még mindig elképesztő a hatásuk. A kanadai Margaret Watkins, korát megelőzve testesítette meg a francia nőideált, a femme libre, azaz a szabad nő fogalmát. Őt a 20. század első felében nem az foglalkoztatta, hogy a kitaposott ösvényen járjon, azaz megházasodjon és gyereket neveljen. Önálló alkotó szeretett volna lenni: fotográfus. A reklámfotózás megújítójának is tartják. Margaret Watkins egyedülálló életútját és látásmódját a kiállítás két kurátorával, Anne Morin-nel és Baki Péterrel elemezzük.
Baki Péter (Fotó: Barta Zsolt Péter) és Anne Morin
De Bovaryné arra is kíváncsi volt, hogy a 21. század elején hogyan ítélnek meg egy női képzőművészt? Előny vagy hátrány egy nőnek, ha alkotni is szeretne, nem csak a hagyományos szerepeknek megfelelni? Erről Nagy Kriszta x-T-vel vagy ismertebb nevén Tereskovával, a sokak által öntörvényűnek tartott képzőművésszel beszélgettünk. Mi a véleménye a feminizmusról? És a botrányról? Miért hurcolták meg a legtöbbször? És milyen árat fizet a szabadságáért, mint festő és mint nő? A podcast végén pedig Bovaryné szokás szerint elmereng, és egy idézettel búcsúzik tőlünk.
Önarckép, 1919 © Margaret Watkins. Joseph Mulholland Collection, Glasgow
Hallgassátok meg Szederkényi Olga kulturális hangjátékát!
Decemberben jövünk egy újabb résszel!
ELÉRHETŐ MÉG iTuneson, Spotifyon és RSS-en is!
IRATKOZZ FEL!
A sorozat korábbi részeit ITT hallgathatod meg!