Menstruációs társasjáték segít a tabudöntésben

2016. szeptember 22.
Daniela Gilsanz és Ryan Murphy dizájnerek alkották meg az – egyébként nagyon menőnek kinéző – menstruációs társasjátékot, ami nem csak azért jó, mert a havi vérzésről tanítja a kisfiúkat és kislányokat, hanem főleg azért, mert végre egy jópofa társasjáték mellett beszélhetnek erről az „illetlen” sőt, „gusztustalan” témáról.

Aktuális lapszámunkban mi is megírtuk, hogy a menstruáció még mindig tabunak számít, és aki már unná ezt hallgatni, annak eláruljuk: mi is unjuk már ismételni, de sajnos még most is ez van. A lányok nem beszélnek róla, a fiúk szerint „gusztustalan” ami az elvi problémákon túl rengeteg praktikus szempontból is nagyon káros: a tudatlan lányok életében szinte halálos ítéletként beköszönő első menstruációtól kezdve a menstruációs problémák nem túl eredményes orvoslásán át a menstruáláshoz kapcsolódó higiéniás termékek árazásáig. Épp ezért ünnepnap, mikor olyan dolgok születnek, mint most a menstruációs társasjáték.

Daniela Gilsanz és Ryan Murphy „The Period Game” névre keresztelt társasjátéka egyrészt ismerteti a gyerekekkel a menstruáció biológiai hátterét, másrészt kitér olyan praktikus részletekre is, mint a betétek és tamponok használata.

A tervezők még 2011-ben hozakodtak elő az ötlettel egy iskolai projekt keretei között, és állítólag még csoporttársaik is húzódoztak kicsit egy ilyen játék ötletétől. Az elkészült játékban van egy csomó kártya, és egy jókora méh-modell is, a játékosok pedig tanulhatnak például a menstruációs ciklusról, a PMS-ről (premenstruációs szindróma) és a menstruációhoz kapcsolódó higiéniás termékekről. Persze nem a figyelmes diákok számára biológiaórán is felszedhető ismeretek megszerzése a lényeg. Hanem épp az, hogy egy laza, mókás játék keretei közt a gyerekek ráérezzenek, hogy nem ciki kimondani olyasmit, hogy „tampon” vagy „menstruáció”.

Az alkotók remélik, hogy kislányok és kisfiúk is szívesen játszanak majd a társassal, amivel előbbiek magabiztossághoz utóbbiak pedig tájékoztatáshoz juthatnak.