A nemi sztereotípiák változnak, és ez a stock fotókon is jól látszik

2017. december 29.
Stock fotókkal szemezünk nap, mint nap a médiában, a plakátokon és a termékek csomagolásain, szóval nagyon nem mindegy, milyen arcok néznek vissza ránk. Az elmúlt évek kirekesztő vizuális ábárzolásmódja most kezd átalakulni, megjelentek a királylányost játszó apukák, az öntudatos fiatal nők és a transznemű emberek képei is, de még mindig nem elég árnyalt a képbankok kínálata.
Ilyen egy boldog pár a Profimedia szerint – Fotó: Profimedia – Red Dot

Aki valaha is próbált fotós illusztrációt keresni egy képbankban biztosan megütközött már a kínálaton. Ha például olyan általánosabb szavakra keresünk, mint a „boldogság” vagy a „szerelem”, szinte biztos, hogy szép és fiatal kaukázusi nők és őket ölelgető, villogóan fehér fogú (és bőrű) férfiak képe jelenik majd meg, de a „család”-ra is őket dobja majd ki a rendszer egy szőke kisfiúval meg egy tüllszoknyás kislánnyal megspékelve. Az ilyen stock fotók meglepően pontos indikátorai a társadalom aktuális dinamikáinak és sztereotípiáinak, ráadásul mivel többnyire világosan kell kommunikálniuk egyes kulcsszavakat, rendesen ki is karikírozzák ezeket.

De az elmúlt évek nemek közti egyenlőségre irányuló törekvései itt is meglátszanak. A Guardian szerzője, Arwa Mahdawi ugyanezt próbálja igazolni szemléletes példájával: 2007-ben a Getty Images legnépszerűbb képe a „woman” szóra egy olyan – fiatal, fehér – nőt mutatott, aki félmeztelenül hever egy ágyon és igézően a kamerába néz, míg 2017-ben a Getty-nél már egy állig ruhába burkolt kiránduló nő fotóját használták a legtöbben a médiában „A nő” illusztrációjaként. Mivel az ilyen népszerű stock fotók tényleg hitelesen reprezentálják, mit gondolunk a társadalom egyes csoportjairól, azt talán kijelenthetjük, hogy az általános nőkép a „nő, mint szexuális tárgy” felől egy szabad és erős női alak képe felé tolódott.

Fontos változás az is, hogy a Getty például már 2016-ban bővítette portfólióját homoszexuális és transznemű személyek, hagyományosan női szerepekben feltűnő apák és erős nők fotóival – erről egyébként még egy kampányfilmet is csináltak:

Hosszú az út

Az irány határozottan jó, ahogy a törekvés is, hiszen ahogy a Getty vizuális trendekkel foglalkozó igazgatója, Pam Grossman is fogalmaz, a stock fotók között látható trendek (a videónál maradva konkrétan a genderblend) a globális makrotrendek vizuális lecsapódásából születnek. Mahdawi szerint azonban bár sok minden változott, a stock fotókból kirajzolódó nőkép és vele együtt például a leszbikusok vagy a színesbőrűek reprezentációja továbbra is problémás maradt.
A „leszbikus” szóra például a Shutterstock legnépszerűbb képe a „szexi leszbikus szeretők előjátéka egy fal előtt bilinccsel és ostorral” című fotótörténeti remek, de a leszbikusok hiperszexualizált ábrázolása egyébként is általánosnak tekinthető a képbankokban. Ugyanúgy nem kapnak láthatóságot a plus size nők sem: a Refinery29 67% project névre keresztelt kezdeményezése arra hívta fel a figyelmet, hogy míg az amerikai nők 67%-ka számít plus size testalkatúnak, addig a média által használt képeknek csupán 2%-án tűnnek fel plus size testek. Arról nem is beszélve, hogy az illusztrációs fotókon szereplő alakok általánosságban fehérek. Ezzel az egész pedig azért is fontos foglalkozni, mert a stock fotók valójában nem csupán leképezik a társadalmi viszonyokat és az adott kultúrát, hanem abban is fontos szerepük van, hogy formálják ezeket.

Megváltozott apaság

Érdemes például külön foglalkozni az apaság megváltozott vizuális reprezentációjával. Brittany Levine Beckman, a Mashable szerzője alapos cikkben tárta fel, hogyan lettek a focista apukákból tündérjelmezes, főzőcskéző férfiak. Beckman szintén konkrét példákkal támogatja érvelését – 2016-ban és 2017-ben a két legnépszerűbb „apákat” ábrázoló fotó radikálisan különbözött az előző évek macsós, amerikai focit játszó vagy autót vezető férfiak képeitől. Az egyik fotón az apuka rózsaszín boát visel és mosolyogva figyeli, ahogy kislánya kilakkozza a körmét, a másik képen egy kislány kavargatja a készülő sütemény tésztáját, miközben apukája segítőkészen tartja neki a tálat. A Getty senior művészeti vezetője, Claudia Marks szerint egyértelműen látható, hogy az apák egyre inkább kiveszik a részüket a gyereknevelésből, de fontos, hogy a média képei további megerősítést adjanak: „Remélhetőleg az, hogy egyre több kép van, amin a jó apák részt vesznek a gyereknevelésben, még inkább bátorítja majd a férfiakat, hogy jó dolog ilyen apának lenni”.

Egy klasszikus apa-fia kép – Fotó: Profimedia Red Dot

Korábban a férfiakat hipermaszkulin szerepekben láthattuk, így az apák is többnyire csak fiaikkal foglalkoztak valamilyen „férfias” tevékenység során (mint például a korábban már említett vezetés vagy focizás). Beckman felvázol egy idővonalat, amin jól látható az apaság megítélésének változása: 2010-ben már a lánygyermekek is megjelentek az apák mellett, de csak 2013-ban láthattuk, hogy az apák kisbabáikkal is foglalatoskodnak. 2015 fontos változást jelentett, ekkor az apukák már nemcsak lányaikkal voltak, hanem olyasmiket is csináltak közösen, mint például a főzés vagy a ház körüli munkák. Ugyanebben az évben egyébként kimondottan trend lett a médiában a „dadvertising” azaz az a fogás, mikor határozott, érzékeny és felelősségteljes apukákkal próbáltak reklámozni – például a Super Bowl ikonikus reklámjai is. Gondoljunk csak bele, mekkora változást jelent ez mondjuk egy sztenderd mosószer-reklámhoz képest, amiben az apuka többnyire fogalmatlan szerencsétlenség, aki jól lezabálja a fehér inget, de a mosógépet már be sem tudja indítani.

Jó bizonyíték lehet a stockfotók és a valós változások korrelációjára, hogy a Pew Research Center adatai szerint 2015-ben az amerikai apukák átlagosan heti 7 órát töltöttek gyerekneveléssel, ami majdnem háromszor több, mint 1965-ben. Persze néhány dolog még itt is hibádzik: ahogy a valóságban is ferde szemmel néznek azokra a férfiakra, akik GYES-re mennek, úgy a képek között sem nagyon látni olyan férfiakat, akik látszólag elsődlegesen háztartásbelik volnának és a szülők közül túlnyomórészt foglalkoznának a gyerekneveléssel.

Egy újfajta apakép – Getty Images

És bár a kategóriák egyre átjárhatóbbá válnak, a stock fotók még mindig sokszor csupán egy berögzült konvenció ellenében tudják megfogalmazni magukat és nem képesek arra, hogy teljes spektrumot mutassanak. Például mi lenne, ha nem csak a kislányok főzőcskéznek az apukájukkal, hanem a fiúk is? Vagy ha történetesen anyu tanítaná focizni a kisfiát. Még inkább a kislányát. Ezek most még mind olyan víziók, amik egyelőre nem kaptak helyet a naponta szembejövő stock fotók között.

 

Mashable, TheGuardian, Splinter