Feltörekvők: Szabó Amanda, lighting designer

2019. február 05. | Bodnár Zsófi

Még nincs harminc éves, de a legnagyobb álmait már valóra váltotta. Például Nicholas Tolkien (igen, annak a Tolkiennek a leszármazottja) felkérésére New Yorkba utazott, hogy közreműködjön egy előadáson az Off-Broadwayen, de ügyfelei között ott van a BMW és a Hard Rock Hotel a Lighting Embassy világítástervező cégen keresztül is. És ez még csak néhány dolog Szabó Amanda bakancslistájáról, ami állandóan újabb célokkal bővül. Bemutatunk egy igazi kozmopolita művésznőt, akiről sokat fogunk még hallani a tengeren innen és túl.

Hogyan képzeljük el, mivel foglalkozik pontosan egy lighting designer?

Ma már eljutott a világítás egy olyan szintre, amióta a led létezik, hogy meg kell tervezni. Szükség lett kreatív designerekre a villamosmérnökökön túl, akik látják a rétegeket, kompozíciókat. Egy mérnök nem feltétlenül ért a festészethez, egy lighting designer azonban művész, akinek el kell sajátítania a mérnök tudását is. Az én kliensem például lehet az épület tulajdonosa, akinek be kell mutatnom a konceptuális tervemet a világításról – csakhogy ez a sketch már önmagában egy művészeti alkotás. Így a megrendelő maga is könnyebben tudja vizualizálni a tervet, amit aztán már követhet a részletes mérnöki alaprajz a pontos kritériumokkal. A fény esetében beszélhetünk színpadi világításról, installációról. Lehet közterületen, reklámfilmekben, játékfilmekben is. Mivel ennyire tág, fontos specializálódni. A Media Design és építészeti világítás párosításával én olyan tudást sajátítottam el, ami ritka a világítás tervezők körében. A  brandingtől az art direction résztől egészen a világítás tervezésig átölelek egy projektet.

Mondhatjuk, hogy a világítástervezés a mérnöki pálya egy következő, jelenleg még „femininebbként” definiálható szintje?

Igen, a női finomság a világítástervezésben azért is fontos, mert állítólag a mi szemünk sokkal több színt lát. Számunkra az atmoszférateremtés egyfajta otthonteremtés, ezért is sok sikeres lighting designer nő. Miközben a mérnökök általában férfiak, szóval sok mérnökből lesz világítástervező, habár ez a fajta finomság sokaknál hiányzik.

Mikor jöttél rá, hogy ez is egy szakma, ami számodra ennyire testhezálló?

Médiadesignerként végeztem a Moholy Nagy Művészeti Egyetemen, a szakmai gyakorlatomat pedig Koppenhágában töltöttem egy stúdióban, ahol kortárs operaprodukciókat dolgoztunk fel. Az én feladatom az volt, hogy videóinstallációkat készítsek Wagner Parsifal című darabjához. Úgynevezett videomappinget terveztem egy áttetsző színű vásznon, és elképesztően érdekesnek találtam, hogy miközben vetítek, a vászon mögött is látni a világítást, lenyűgözött, hogy mennyire izgalmas a kettő kombinációja. Vonzott a színpad és a fény varázsa, elkapott ez a világ, és eldöntöttem, hogy innentől kezdve komplexen a videóval és fénytervezéssel szeretnék foglalkozni.

Hogyan volt tovább?

Jelentkeztem a Hochschule Wismarba, Architecture and Lighting Design szakra, ahol azon kaptam magam, hogy a pixelekből a vonalak világába csöppentem, ami médiadesignerként hatalmas váltás volt. Az egyik órán bejött egy tanár vörösborral a kezében  és zseniális képeket vetített nekünk. Le voltam nyűgözve. Pár perccel később az is kiderült, hogy ő vezeti az ausztrál The Flaming Bacon nevű tervezőcéget, melynek portfóliójából ugyancsak hozott sketcheket az órára. Itt döntöttem el, hogy neki szeretnék dolgozni!

Wagner – Parsifal Opera by Hotel Pro Forma – video mapping

Sikerült elérned?

Az egész pályafutásom során, amint kitűztem magam elé valamit, valahogy mindig sikerült. Ez esetben az egyik egyetemi vacsoránál próbáltam a közelébe férkőzni, hogy meggyőzhessem magamról. Amikor végre sikerült, említettem neki, hogy munkát keresek, ő pedig elárulta, hogy épp építészeti rajzolót, draftert keresnek. Egy hetem volt megtanulni az AutoCAD-et (építészeti rajzoló program), de az online kurzusok nagy segítségemre voltak. Fél év után felajánlották, hogy folytassam náluk lighting designerként a pályafutásom. Szerencsére a tanárom támogatni akart, és tudta, hogy szüksége van a szakmának egy kreatív arcra.

Nagyon inspiráló hallgatni, hogy mennyire pozitív az attitűdöd.

Ezt a következő történetem is bizonyítja: még az egyetem alatt elmentünk egy buliba, ahol Jamie Jones játszott. Akkoriban még ismeretlen DJ volt számomra, ezért egy barátom átküldött egy videót róla, hogy erre számítsak. Nagyon megtetszett a hangulata és a vágási stílusa. Rátaláltam a videoművészre, David Terranovára aki készítette a dokumentumfilmet a buliról. Ekkor egy teljesen új világ nyílt meg előttem: az emberek akikkel dolgozott, a zenei világ és a nemzetközi New York-i közeg vált a példaképemmé több éven keresztül. Ez a motiváció vitte előre a művészi munkásságomat sok sok évig, és erősen befolyásolt, karrierben és magánéletben egyaránt.

És végül New Yorkot is bevonzottad?

Képzeld, be. Viszont életem egyik legnagyobb kihívása volt. Berlinben dolgoztam, amikor megkeresett Nicholas Tolkien rendező, a Gyűrűk Ura írójának leszármazottja. Valami isteni csodaként könyveltem el az egészet: konkrétan felkért egy darabjához, hogy tervezzem én a színpadi világítást. Elvállaltam, de életem legnehezebb, bár az egyik legemlékezetesebb munkája volt.

Ezek után hogyan kerültél vissza Budapestre?

Azért jöttem haza, mert kaptam egy lehetőséget a Solinfónál. Nagyon fiatalos, dinamikus cég, akik nyitottak minden olyan újításra és energiára, amitől ők is többek lehetnek, és ezt bennem is meglátták. Közben Tenner Benjáminnal is sokat dolgoztam együtt a Konyhakör kapcsán, és egyébként is sok lehetőséget láttam Budapesten.

Mely munkáidra vagy eddig a legbüszkébb?

Büszke vagyok a  Wagner operára, a BMV installációra és a hetedik kerületi Doradó Kávézóra.

BMW commercial by Peoplegrapher – laser light art installation

Hogy látod magad 5 év múlva, vannak hosszú távú terveid?

Utoljára négy éve DJ-ként emlékezetes bulikat csináltunk egy jó barátnőmmel, Flux-szal, aki jelenleg is ismert név a városban. Most újra el fogom kezdeni a keverést, csak ezúttal techno helyett a közel-keleti vonalat keverem majd deep house-szal. Nyárra tervezek egy image videót, az első buli pedig Lisszabonban lesz, fényinstallációkat építünk és ott fogok zenélni. De erről egyelőre csak ennyit árulhatok el. Szeretnék a jövőben is nagyon sokat utazni, élvezetből és munka miatt egyaránt. Emellett olyan projekteket szeretnék megvalósítani tíz év múlva, amik a világítással kapcsolatosak, de az emberek gondolataival is interakcióba lépnek majd. Hiszen a fénynek számos élettani hatása van, ha megvan a megfelelő fényminőség az életünkben, akkor sokkal kiegyensúlyozottabbak lehetünk. A fénynél semmi nem képes gyorsabban haladni, és biztos vagyok benne, hogy az emberre is hatalmas hatással van.

Ha kíváncsiak vagytok Amanda jövőbeli projektjeire, kövessétek az Instagram oldalát!

Szólj hozzá te is!

Még több Riporter