A TikToknak is van komoly oldala

2020. július 01.
Zenére tátogással kezdődött, táncos kihívásokkal folytatódott, az önkéntes karantén alatt azonban számos más témával telítődött a TikTok nevű alkalmazás, amelyet már tavaly is többen töltöttek le a telefonjukra, mint a Facebookot. A kiskamaszok platformját elárasztotta minden korosztály, és kiderült: a vicces, cuki, szexi, polgárpukkasztó tartalmak mellett még az ismeretterjesztésnek és a komoly vallomásoknak is jut itt hely.

A TikTok egy sokkal egyszerűbb felület, mint a Facebook vagy az Instagram: speciális effektekkel kozmetikázott minivideókat publikálhatunk rajta, amelyek a közzététel után végtelenített videofolyamban jelennek meg. Az addiktív kialakításnak köszönhetően sokkal nagyobb követő- és lájkszámokat lehet itt elérni, mint más közösségimédia-felületeken. Ugyan a TikTok hivatalosan csak 13 évnél idősebbek számára elérhető, ennél jóval fiatalabb gyerekek is aktívak rajta, nem ritkán lenge ruhában táncolnak a kamera előtt. Erre a szülőknek fontos odafigyelni, mert ezen a felületen egyetlen kattintással, ismeretlenül is üzenetet küldhetünk a másiknak, a pedofilok és az adattolvajok nagyon könnyen lecsaphatnak az áldozataikra. Tény, hogy a TikTok megítélése ellentmondásos, és az is, hogy legnagyobb százalékban még mindig kihívásvideókkal, állatos tartalmakkal és hihetetlen nézettséget hozó tátikázásokkal találkozhatunk az applikációban. Azonban van egy másik oldala is: számos hazai és nemzetközi példa bizonyította, hogy szemléletformálásra és tájékoztatásra is alkalmas lehet.

Virtuális klímatüntetés

Jane Fonda korosztálya néhány hónapja nem, hogy nem töltött fel a TikTokra tartalmat, de azt sem tudta, hogy létezik ilyen applikáció. A karanténidőszak azonban rengeteg idősebb embert is cuki táncos videók publikálására ösztönzött. Voltak, akik azzal indokolták az aktivitásukat, hogy legalább ilyen módon szeretnék tartani a kapcsolatot az unokáikkal – és a nagyvilággal –, ha már a vírus elszakította őket egymástól. A 82 éves Fonda ennél egy lépéssel tovább ment, és a megható nagyszülő-unoka virtuális összeborulás helyett a klímatüntetést mentette át a TikTokra. A bemutatkozó videója például egy százezredik edzős tartalomnak álcázza magát, majd a videó közepén a színészlegenda abbahagyja a lábgyakorlatokat, és azt mondja: „Tudod mit? Túl sok edzős tartalom van a médiában… De mit akarok igazából? Hogy a Föld egészségéért harcoljunk! (…) A jövőnknek szüksége van rád, nekem szükségem van rád!”

Jane Fonda ma még eléri a legfiatalabb korosztályokat, de lehetséges, hogy nemsokára kénytelen lesz platformot váltani, ha lépést akar tartani a trendekkel: az, hogy a TikTok-felhasználók átlagéletkora egyre növekszik, már előrejelzi a platform hanyatlását is. „Olyan ez, mint a James Bond-filmek eleje: a fiatalabb generációkat és a szubkultúrákat folyamatosan üldözik az idősebbek. Amint megvetik a lábukat egy platformon, mennek is tovább. Az iWiW után jött a Facebook, ahonnan az Instagramra menekültek az új generációk, onnan pedig a Musical.lyre, és végül a TikTokra. Majd jön egy új applikáció, és ezt is letaszítja a trónról – mondja Hammer Ferenc, az ELTE Média és Kommunikáció Tanszékének habilitált egyetemi docense. – A második világháború óta igaz, hogy az új generációk identitáskeresése összeköthető az előző generációkkal szembeni lázadással és kulturális elkülönüléssel is. Minden új korosztály úgy szerveződik, hogy az értékvilágában, gesztusaiban, beszédében, rítusaiban világos legyen, hogy nem akar olyan lenni, mint az apja.”

A júliusi–augusztusi Marie Claire magazinban elolvashatod a cikk folytatását!