A modellkedés jövője: „Nyilván hangulatosabb, ha nézők is vannak a bemutatókon, de most ezzel kell beérnünk”

2020. szeptember 02. |

Míg egyesek üdvözlik az „újratervezést”, mások még gyászolják a régi életüket, de annyi biztos, hogy egyelőre mindenkinek alkalmazkodnia kell. Interjúsorozatunkban azt járjuk körül, hogyan változhatnak meg életünk legfontosabb területei a járvány hatására a gasztronómiától a közlekedésig, és hogy milyen változások válhatnak hosszú távon is életünk részévé. Ezúttal Pethő Bálinttal, a VM Modellügynökség vezetőjével beszélgettünk a modellszakma jövőjéről és arról, milyen szerep jut a divatnak egy világjárvány közepén.

Azt mondják, a Milan Fashion Week is hozzájárult, hogy a koronavírus gyorsan sok országba eljutott. Voltak modelljeid, akik Milánóban voltak a járvány kitörésének idején? Milyen tapasztalatokról számoltak be, ők mennyire tartottak akkor a vírustól?

Igen, voltak többen is Milánóban, sőt jómagam is kint voltam. Igazából Milánóban még nem lehetett túl sokat érezni ebből az egészből, hiszen akkoriban még azt lehetett olvasni a hírekben, hogy egy Milánó melletti településen van csak igazán komoly veszély. Ezt a várost karantén alá is helyezték, így Milánóban az élet a szokásos rendben zajlott, egészen a Fashion Week utolsó napjáig.

Én addig ugyanúgy jártam a bemutatókra a lányaimmal, több backstage-ben is voltam, sehol nem volt semmilyen rendkívüli intézkedés. De aztán a divathét utolsó napjára már Milánót is elérte a vírus robbanásszerű terjedése, amelynek következtében az arra a napra eső bemutatókon már komoly biztonsági előírásokat vezettek be. Az Armaninál például nézők nélkül zajlott a bemutató.

A lányok szerencsére jól viselték a helyzetet, senki nem pánikolt, de voltak akiket a hazatérésük után nem engedtek iskolába még két hétig. Nyilván mindenki fokozottan odafigyelt a biztonsági előírásokra és próbálta betartani az óvintézkedéseket. Hála istennek, egyetlen modellünk sem kapta el a vírust sem itt, sem ezt követően.

A koronavírus hatására meglehetősen nehézkessé, vagy egyenesen lehetetlenné vált az országok közötti átjárás, márpedig az utazás a modellek életének szerves része. Hogyan zajlik a modellek munkája az utazási korlátozások bevezetése óta?

Igen, ez valóban így van. Valójában a mi munkánk  – tekintve, hogy elsősorban a külföldi piacokra dolgozunk, és nemzetközi karriereket építünk – most teljesen leállt. Három hónapig konkrétan be is zártuk az ügynökséget, és senki nem utazott semerre, itthon sem voltak se válogatások, se munkák. Szerencsére most már néhány piac megnyitott (például Milánó, Párizs, Németország vagy Ázsiában Tajvan, Hongkong, Korea és lassan nyit Kína, valamint Japán is), de egyelőre minden piac nagyon lassú, válogatások nem igazán vannak, jellemzően inkább képek alapján választanak modellt a munkákra, de lényegesen kevesebb is a munka, mint a korábbi években ilyenkor. Cserébe kevesebb a modell is a piacokon, tekintve, hogy nem minden országból tudnak még utazni, ilyen szempontból mi, magyarok kedvező helyzetben vagyunk.

Összességében azt gondolom, ez a helyzet akkor fog megoldódni, ha végre kijön az első vakcina, és nagyon remélem, minden visszatér majd a régi kerékvágásba.

Jelenleg a modellek egy része utazik azokra a piacokra, ahova lehet, és próbál előnyt kovácsolni ebből a helyzetből, mások inkább kivárnak. Azoknak, akik utaznak, igazából ugyanúgy zajlik az életük, mint korábban, csak kevesebb a válogatás és a munka, illetve jellemzően sokkal kisebbek a produkciók, tehát kevesebb létszámú személyzettel zajlanak a fotózások, mindenhol nagyon figyelnek a védőeszközök (maszk, fertőtlenítő) használatára, sőt néhány produkció eseteben kötelező a modelleknek (és a stábtagoknak) egy friss negatív vírustesztet is bemutatniuk – én azt gondolom, ez várható majd a jövőben (például a divathetek alatt is), amíg ki nem jön a védőoltás.

Olvastad már?

A színház jövője: „El kellett fogadni, hogy Zoom-performanszok helyett inkább Netflixet néznek az emberek”

A színház jövője: „El kellett fogadni, hogy Zoom-performanszok helyett inkább Netflixet néznek az emberek”

Míg egyesek üdvözlik az „újratervezést”, mások még gyászolják a régi életüket, de annyi biztos, hogy egyelőre mindenkinek alkalmazkodnia kell. Interjúsorozatunkban azt járjuk körül, hogyan változhatnak meg életünk legfontosabb területei a járvány hatására a gasztronómiától a közlekedésig, és hogy milyen változások válhatnak hosszú távon is életünk részévé. Ebben a részben a színházról beszélgetünk Boross Martin rendezővel, a Stereo Akt társulatvezetőjével – online színházról, alternatív előadásokról, és arról, hogy mit tanított nekünk a világjárvány.

A modellek – mivel többnyire fiatalokról van szó – nem tartoznak az igazán veszélyeztettek közé. Volt mégis olyan modell, aki a vírus miatt visszamondta a munkáit, és inkább a bezárkózás mellett döntött?

Igen, volt ilyen is, természetesen mi maximálisan elfogadjuk azt, ha valaki így dönt, és így érez. De a többség inkább utazna és dolgozna, számukra inkább az jelenti a problémát, hogy egyelőre kevés az a piac, ahova már lehet utazni, és úgy összességében mindenhol kevés a munka, illetve nagyon sokan várnak egy-egy konkrét piac megnyitására, ahová érvényes szerződésük van már, csak a beutazási korlátozások miatt nem tudnak útra kelni.

Milyen lehetőségei maradtak azoknak a modelleknek, akik elestek a munkáktól? Őket tudja, illetve meddig tudja támogatni az ügynökség? Volt olyan, akiről tudod, hogy más munka után kellett néznie ebben az időszakban?

Sajnos egyelőre nem láttunk olyan kormányzati vagy bármilyen egyéb támogatási lehetőséget, kedvezményt, amit igénybe tudnánk venni, ennek a szektornak még nem érkezett segítség, de reménykedünk benne, hogy a kormány idővel erre is szakít majd időt. A mi szakmánk nyilvánvalóan egy lényegesen kisebb közösség, mint mondjuk a turizmusból élők vagy a vendéglátóipar szereplői.

Sajnos az ügynökség nem igazan tudja támogatni a modelleket ebben a helyzetben, hiszen mi is az ő keresetük után járó jutalékból élünk. Tekintve, hogy nekik sincs keresetük hónapok óta, így nekünk sincs jutalékunk – vagyis mi éppúgy támogatásra szorulnánk az elmaradt bevételeink után, mint a modellek. Szerencsére az ügynökség stabil lábakon áll, az elmúlt években nem éltük fel a bevételeinket, így egyelőre nincsenek likviditási gondjaink, persze ha még hosszú ideig elhúzódik ez a mostani állapot, akkor akár ez is bekövetkezhet.

A modellek többsége szerencsére diák, aki így otthon élve átvészelheti a kieső bevételek okozta nehézségeket, akik pedig már főállású modellként dolgoznak a szakmában, jellemzően már olyan anyagi hátteret tudtak biztosítani maguknak, hogy – hozzánk hasonlóan – ők is át tudják vészelni, ha pár hónapig nincs bevétel. De ez a helyzet nyilvánvalóan komoly problémákat okoz mindenkinek a szakmában, és ha nem jön ki hamarosan egy vakcina, és maradnak a mostani szigorú korlátozások (elsősorban az utazásra vonatkozóan), akkor nagyon sokak (modellek és ügynökségek) megélhetése kerül majd veszélybe, vagy lehetetlenül el teljesen.

Rengeteg kreatív megoldást láthattunk a karantén ideje alatt: a Zara modelljei például maguk készítettek fotókat a márkának, de drónos fotózásokra is volt példa. Mit gondolsz, ezek hosszú távon is működőképesek lehetnek?

Igen, valóban volt pár ilyen próbálkozás, de ezek döntő többségben vagy online editorialok, vagy tesztfotózások céljából készültek, így anyagi juttatást nem biztosítottak senkinek. Tudok néhány produkcióról, akik valóban fizetős munkaként alkalmaztak ilyen kreatív megoldásokat, de ezekből csak nagyon kevés volt.

Ezek, így a járvány közepén, ötletként rendkívül kreatívak és zseniálisak, de éppen ezért leginkább egyszer elsütve működnek. Őszintén szólva, nem hiszem, hogy hosszú távon ezek működőképes megoldások lehetnének.

A divatszakma másik leggyakrabban alkalmazott módszere az online bemutatók tartása volt: itt ugyan élő modellek vonulnak, de nem közönség, csak kamera előtt. Szerinted milyen jövő vár a divatbemutatókra, fesztiválokra?

Igen, ez nagy valószínűséggel így fog tudni működni a következő szezonban. Jelenlegi információim szerint az európai divathetek meg lesznek tartva, de nem minden divatház fog szerepelni. Azok, akik igen, viszont kivétel nélkül mind zárt kapuk mögött, online közvetítés formájában tartják meg a show-kat. Ugyancsak online lesz megtartva a magyarországi divathét is. Egyébként a legtöbb divatház már eddig is streamelte a bemutatóit az utóbbi években, tehát ez nem újdonság.

Itt azt gondolom, átmenetileg ez egy jó megoldás, hiszen a divatházak ki tudnak jönni az új kollekciókkal, az emberek élőben követhetik a bemutatókat, és a megrendelők is le tudják adni rendeléseiket. Nyilván sokkal hangulatosabb az egész, ha vannak nézők is, és a celebek ott tudnak ülni az első sorban, de a jelenlegi helyzetben azt gondolom, ezzel kell beérnünk. Véleményem szerint, amint megszűnik a vírus okozta veszélyhelyzet, a bemutatók és fesztiválok visszatérnek a régi kerékvágásba, hiszen onnantól kezdve már indokolatlan lenne zárt kapuk mögött, csak online tartani a bemutatókat.

A nagy divatházak igyekeztek maszkkészítéssel kivenni a részüket a kríziskezelésből, de hamar világossá vált, hogy ebben a nehéz időszakban a divat- és a szépségipar jelentősége háttérbe szorult. Mit gondolsz, ennek hosszú távon milyen hatással lehet a modellszakmára? Mik azok a változások, amik még sokáig megmaradhatnak a szektorban?

Azt gondolom, hogy ez egy komoly vízválasztó lehet mindenkinek a szakmában. Nyilván a kisebb piaci szereplők el fognak tűnni, akik pedig átvészelik ezt a helyzetet, azok talán megerősödve folytathatják. Ezt igaznak gondolom a tervezőkre, a modellekre, az ügynökségekre, de akár a fotósokra, stylistokra is.

Azt gondolom, a krízishelyzet után kevesebb piaci szereplő marad, és sok cég komoly pénzügyi nehézségekkel kell, hogy szembenézzen majd, de szerintem ez egyfajta megtisztulása is lesz a szakmának, szóval nagyon várom már hogy újra 100%-os lelkesedéssel vethessük bele magunkat a munkába.

A változások közül nem gondolom, hogy sok minden velünk fog maradni, hiszen igazan újító megoldásokat nem hozott az elmúlt időszak. Online közvetítések eddig is voltak, a hirdetők online térben történő terjeszkedése (és az erre a célra gyártott médiatartalmak) szintén nem számítanak újdonságot. Éppen ezért én azt gondolom, minden olyan lesz, mint a vírus előtt volt, csak lényegesen kevesebb piaci szereplővel minden oldalon.

Fotó: Vágó Csaba Kornél

Olvass tovább!

Szólj hozzá te is!

Még több Riporter

Apu tévézik, anyu mosogat – A magyar nőknek továbbra is dupla műszakban kell dolgozni férfi munka

Apu tévézik, anyu mosogat – A magyar nőknek továbbra is dupla műszakban kell dolgozni