„Kiemelten fontos egy kiadónak ezzel a témával foglalkoznia” – elindult a Central Média #StopAbuzus kampánya

2020. szeptember 28.
A statisztikák szerint a gyerekek harmadát zaklatták már valamilyen online felületen, de a fiatalok mellett a közszereplők és az újságírók is napi szinten céltáblái az arctalan kommentelők sértő megjegyzéseinek. Erre az egyre súlyosabb problémára szeretné felhívni a figyelmet a Central Médiacsoport a Stop Abúzus elnevezésű kampányával úgy, hogy az edukáció mellett a termékein keresztül megpróbál gyakorlati segítséget is nyújtani az érintett családoknak, szülőknek, gyerekeknek. A kampányról Lipták Tímeával, a Central Médiacsoport magazin-üzletágának igazgatójával beszélgettünk.

A 2020 szeptemberében a Central Médiacsoport a Hintalovon Alapítvány szakmai segítségével indította el érzékenyítő kampányát az internetes zaklatás ellen. A kezdeményezéshez olyan ismert emberek „adták az arcukat”, mint dr. Almási Kitti, Borbély Alexandra, Mihalik Enikő, Trokán Nóra, Pataki Ági, Rúzsa Magdolna, Szabó T. Anna, Geszti Péter, Grecsó Krisztián, valamint Majoros Péter Majka.

liptak-timea

Hogyan jött a téma, miért pont az online zaklatás ellen indított kampányt a kiadó?

A Hintalovon Alapítvánnyal és Gyurkó Szilvia gyermekjogi szakértővel már két éve együtt dolgozunk. Szilvia abban segít nekünk, hogy a kiadó magazinjai gyermekjogi szempontból minél tudatosabbak legyenek, és hogy megnézzük, kell-e még valamin változtatnunk. Évek óta tervezgettünk egy nagy, közös kiadói kampányt, majd amikor a karantén elrendelésével az egész életünk átkerült az online térbe, home office-ban kezdtünk dolgozni, az iskolák átálltak digitális oktatásra, úgy éreztük, hogy sajnos az online zaklatás témája nagyon aktuálissá vált.

Akkor ennek a kampánynak kifejezetten a szülők a célcsoportja, hogy tudatosabban figyeljenek oda a gyerekek digitális jelenlétére?

A gyerekek fokozottan ki vannak téve az internet kockázatainak, hiszen ők kevésbé tudják kezelni ezeket a helyzeteket, ezért a szülők feladata, hogy elmagyarázzák nekik a veszélyeket. Nehezíti, hogy ez a terep még a szülőknek is új, és nem könnyen kezelhető. Éppen ezért nemcsak a szülőket szeretnénk megszólítani, hanem gyakorlatilag mindenkit, aki a digitális térben mozog.

Azért is rendhagyó ez a kampány, mert nem egy-egy médium indította, hanem egy komplett kiadó. Mennyire volt nehéz összehangolni a projektek, hogy minden kiadványban megfelelően jelenjen meg az üzenet?

Azért is készültünk már éve óta erre, mert tudtuk, hogy nagyon széles célcsoportot fed le az összes sajtótermékünk. Minden magazinunknak megvan a saját karaktere, a saját hangja és vizualitása, és az volt a cél, hogy minden egyes kiadványunk saját magára szabja a kampány központi tematikáját. 11 ismert ember csatlakozott a kampányhoz, és megfogalmaztunk négyféle szlogent is, így mindegyik lapunk tud majd kapcsolódni a sztárok közül valakihez, és ki tudja választani a leginkább magához illő szlogent. A központi tematikát tehát közösen találtuk ki, de azt minden lap a saját képére formálhatja.

Mi alapján választottátok ki az ismert embereket?

Próbáltunk minél sokszínűbb csapatot összehozni, mert így mindegyik lapunk olvasóközönsége megtalálhatja a számára szimpatikus arcokat. Ráadásul, amióta elindult a kampány, további ismert emberek is jelezték, hogy ők is nagyon szívesen csatlakoznának. Most őket is megpróbáljuk valamilyen módon bevonni a projektbe.

Szerinted a sztárok segítségével könnyebb megszólítani az embereket, könnyebben átmegy az üzenet?

Fontos és sokat számít, ha ők is nyilatkoznak ebben a témában, és megmutatják, hogy ők is ugyanúgy ki vannak téve a digitális térben a zaklatásnak, a bullyingnak. Úgy gondolom, hogy az ő személyes történeteikkel könnyen tudnak azonosulni az olvasók.

Mennyire voltak nyitottak erre a kampányra a Central Média munkatársai?

Ez egy olyan téma, ami minden kollégánkat megmozgatta, már csak azért is, mert a kisgyerekek mellett a nemzetközi statisztikák szerint az újságírók, különösen a női újságírók vannak fokozottan kitéve az internetes zaklatásnak. Ezért is kiemelten fontos egy kiadónak ezzel a témával foglalkoznia. A kollégák egyébként kaptak kifejezetten a kampányhoz készült pólókat is, amikkel munkán kívül is tudják képviselni a mozgalmat.

A netes zaklatással, bullyinggal kapcsolatban nem feltétlenül érzékeli mindenki ugyanúgy a határokat. A munkatársak számára volt, vagy lesz érzékenyítés a témában?

Mindenképpen tervezünk, és a gyerekjogi témában már indítottunk is érzékenyítő workshopokat, foglalkozásokat. De pont néhány napja volt egy úgynevezett tudásmegosztó beszélgetésünk is, ahol Gyurkó Szilviával és Geszti Péterrel beszélgetett László Krisztina, a Marie Claire főszerkesztője az internetes zaklatásról.

A Stop Abúzus kampánnyal az elkövetkező hetekben, hónapokban rendszeresen fognak találkozni a Central Média különböző kiadványainak olvasói. Vannak már tervek a jövőre nézve? Lesz esetleg hosszú távon is folytatása a kiadó együttműködésének a Hintalovon Alapítvánnyal?

Szeptember, október hónapokat szánjuk ennek a témának, és a nyomtatott és online felületeken is találkozhatnak majd a kampánnyal az olvasók – sőt készítettünk egy honlapot is, ami kifejezetten ezzel a témával foglalkozik. Ez az oldal gyakorlatilag egy útmutató, amely segíthet eligazodni a bullying megelőzésben és kezelésében. A #stopabúzus hashtaggel lehet csatlakozni a kampányhoz.

Számos olyan téma van még, amivel a Hintalovon Alapítvánnyal összefogva foglalkozni szeretnénk az elkövetkező években. Ezeket most még nem konkretizáltuk, mint ahogy most is, szeretnénk majd mindig az aktualitásokhoz igazítani őket. Egyébként voltak és vannak is megkeresések szponzori oldalról, hogy szeretnék támogatni ezeket a kampányokat, de mi azt szerettük volna, hogy ez a projekt tisztán társadalmi célú legyen. Ez egy nagyon fontos ügy a számunkra, és úgy éreztük, így tudunk csak igazán hitelesek lenni.

Olvass tovább!