Rengeteg hasznos dolgot adhat a sakk az embereknek, gondolkodásuknak. Te mit tanultál a sakkból, milyen készségeket köszönhetsz neki?
A sakk először játék volt számomra, élveztem, aztán átalakult sporttá, amelyben már nagyon korán sikeres voltam. Eközben észrevétlenül, folyamatosan fejlődtem más területeken is, például megtanultam, mit jelent döntéseket hozni. A sakkban az ember mindig döntéshelyzetben van, minden egyes lépésnél döntök, sőt már a parti előtt is; hogyan készülök föl, milyen stratégiát választok, milyen irányba szeretném terelni az adott játszmát. A rugalmasságom a sakkra vezethető vissza, hiszen mérkőzés közben folyamatosan új helyzetben találom magam, újra és újra ki kell találnom a következő lépést a másiktól függően. De a rugalmasságnak az is része, hogy a döntéseimnek következményeik vannak, amelyekkel szembe kell néznem. Minden változó.
Kisgyermekkorod óta sakkozol. Emlékszel, történt olyan, hogy nem volt kedved sakkozni?
Szerintem nem volt ilyen, mert amikor elkezdtem sakkozni, játéknak láttam, amelyet a két nővéremmel (Polgár Zsuzsa és Polgár Zsófia – a szerk.) játszhattam. Korán és folyamatosan sikerélményben volt részem, ami az egyik legnagyobb motiváció egy gyereknek.
Tankönyvcsaládot hoztál létre gyermekek számára, a képességfejlesztő sakk pedig választható tantárgy az iskolák alsó tagozatában. Milyen hatással lehet egy gyermek életére, gondolkodására a rendszeres sakkozás hosszú távon?
A sakk okkal kerül be egyre több országban a közoktatásba, hiszen számos területen fejleszti a gyerekeket. Játszva tanulhatnak, szinte észrevétlenül sajátítják el az olvasás, az írás és a számolás készségét. A Polgár Judit Módszer része a Sakkpalota program, ennek képességfejlesztő feladatai által a diákok megtanulják használni a koordináta-rendszert, felismerik az ellentéteket, megtanulnak orientálódni jobbra-balra-fölfelé-lefelé. Erősödik a matematikatudásuk, mert a sakkfiguráknak számértékük van: a gyalog egyet, a huszár és a futó hármat, a bástya ötöt ér. Sokkal könnyebben tudnak válaszolni arra kérdésre, hogy mennyi kettő bástya értéke, mint arra, hogy mennyi öt meg öt. De a sakk mint oktatási eszköz támogatja a szociális készségeket, az érzelmi intelligencia erősödését is. Csapatban és egyénileg is megtanulnak helyt állni a gyerekek, illetve tudatosul bennük, hogy a döntéseiknek következményei vannak. Mivel a következmények gyorsan kirajzolódnak, megtanulnak velük együtt dolgozni, felelősséget vállalni értük, és, ha kell, újragondolni, újrakezdeni.
Milyen érzés a sakktörténet legjobb női sakkozójának lenni? Jelent ez a titulus egyfajta terhet?
Terhet kevésbé érzek; inkább felelősséget és lehetőséget hordoz magában. Látom, hogy mennyire odafigyelnek és adnak a véleményemre, ebből adódóan bizonyos témakörökben óvatosabb vagyok. Gyerekként leginkább azt éreztem, hogy rajongóim vannak, akik szurkolnak nekem. A felelősséget körülbelül az utolsó másfél évtizedben kezdtem igazán érezni, mikor különböző díjakat kaptam, konferenciákon mondtam beszédet vagy fiataloknak tartottam motivációs előadást. De megpróbálom nem súlyként megélni ezt a „titulust”, mert az eltolná a fókuszt, és a természetességemből is elvenne. Ma már alapvetően lehetőséget látok benne.
Miért van még mindig külön női és férfi sakk? Ebben a sportban szükség van ilyen megkülönböztetésre?
A hagyományok erőteljesen meghatározhatnak egy társadalmat. Ha azt nézzük, hogy mi lenne a helyes, rengeteg dolgot kellene megváltoztatnunk a mai világban. Sajnos vagy sem, sok mindent pusztán a megszokás diktál. Ez is egy példa erre: eredetileg úgy rendezték a sakkversenyeket, hogy volt külön férfi és külön női kategória. Mostanra elég egyértelművé vált, hogy erre nincs szükség, de nehéz tényleges változást elérni. Mint a mamut a porcelánboltban: vagy széttörünk mindent magunk körül, vagy extrém óvatosan mozogva „eltolunk” ezt-azt új irányba. Ha eltörölnék a női kategóriát, azzal szerintem nem oldódna meg a probléma, csak elvágnák a nőket a sakkversenyektől. A nevelésben látok inkább perspektívát a változásra. Más hozzáállásra van szükség a szülők és az edzők részéről is. Illetve az is segítene, ha hozzám hasonlóan a többi híres sakkjátékos kiállna amellett, hogy a lányok, a nők induljanak inkább az abszolút kategóriában, mert, ha igazán akarják, ugyanúgy képesek nyerni, mint a fiúk, a férfiak.
Milyen a lány-fiú, illetve nő-férfi arány az utóbbi években a különböző sakkprogramokon?
A világ regisztrált játékosainak körülbelül a 10%-a nő, ami nagyon kevés. Ha csak a gyerekeket nézzük – nagyjából 5 és 10 éves kor között –, ott még egyenlő arányban sakkoznak a lányok és a fiúk. Aztán egy idő után ez megváltozik, talán azért, mert egy lányt nem úgy támogatnak, ahogyan egy fiút. Például, egy lánynak azt mondják: „Te még női világbajnok is lehetsz.” Míg a fiúnak: „Te még Magnus Carlsent is megverheted.” Aki jelenleg a világ legjobb sakkozója. Hétköznapi nyelvre lefordítva ez annyit jelent, hogy a lánynak diplomája, míg a fiúnak világraszóló sikerei lesznek, és mindenki ismerni fogja. Nagyon gyorsan elkezdődik egyfajta szintbeli elkülönítés a nemek között. De ez a legtöbb STEAM területen (Science, Technology, Engineering, Art&Craft, Math) is így van, valamiért mást vár el a társadalom egy lánytól, mint egy fiútól. Nekem nagy szerencsém volt, mert a szüleim nem tettek különbséget, úgy gondolták, ha minden lehetőséget és segítséget megadnak, akkor ugyanolyan esélyem lehet egy versenyen, mint egy fiúnak.
2015 óta vagy szervezője a Világsakkfesztiválnak. Mik a fesztivál alapvető céljai?
Az idei, 9. Világsakkfesztivál otthona a Magyar Nemzeti Galéria lesz, a magyar festészet remekművei veszik körül majd a látogatókat. Nálunk a sakk mindenkié, tehát az egészen kicsiktől kezdve a régóta fiataloké is. Célunk alapvetően a sakk és a játékos tanulás népszerűsítése, a többirányú edukáció Magyarországon belül és a határon túl. Ezt a célt szolgálják oktatási programjaink, amelyek a Polgár Judit Módszer gyűjtőnév alatt futnak, illetve az új Sakkpalota-könyvsorozat is, amelynek első kötete a fesztivál időszakában jelenik meg. Sok-sok játék vár az érdeklődőkre, amelyek fejlesztik a kreativitást, a memóriát, a rugalmas gondolkodást és az önkontrollt. Versenyeket szervezünk, amelyeken bárki részt vehet, miközben buzdítjuk is a lányokat, hogy minél többen induljanak. Ezért motivációs díjakat is adunk. A fesztiválon nincsenek külön lányoknak és külön fiúnak szóló versenyek, mindig nyílt tornát hirdetünk meg.
Az idei Világsakkfesztivál témája a döntéshozatal.
A sakk az egyik legjobb platform a döntéshozatal folyamatának gyakorlására. Persze, kisgyerekként kevés döntést hozunk, de ahogy kezdünk felnőni, egyre többször és egyre meghatározóbb kérdésekben kell döntenünk. És ez az egyik legnehezebb a felnőtté válásban, mert legtöbbször nem dönteni nehéz, hanem döntésünk következményeit vállalni, cipelni a súlyát. Igazából nem jó és rossz döntések vannak, hanem vannak döntések, és a kérdés az, hogy utána miként tudunk igazodni az új kihívásokhoz és a lehetőségekhez. Ezt a sakkban nagyon jól lehet gyakorolni, mivel egy sakkozónak rengeteg döntést kell meghoznia a játék során. Stratégiai döntéseket; hogyan kezdek, mennyire akarom támadni az ellenfelet, vagy inkább kivárom a megfelelő helyzetet, hogy le tudjak csapni. Az időfaktor szerepe is fontos, akárcsak egy vizsgaidőszakban: az elején nagyon soknak tűnik a felkészülésre és a vizsgákra rendelkezésre álló idő, ám a végén mégis túl kevésnek bizonyul, és az időzavar elkezdi szorongatni a diákot. Ez a sakkban is így van, az idő szűke a döntéshozatalt is megzavarhatja. Döntéseket hozok, ha nyerek, ha veszítek. Milyen új stratégiát találok ki a következő partira? Hogyan teszem túl magam egy verseny vagy egy parti elveszítésén? Folyamatosan döntök, nem csak játszma közben.
Szerinted hogyan járul hozzá a sakk az életünk más területein a döntéseinkhez?
Számos ismerősömnek segít a sakk a döntései meghozatalában, miközben változatos területeken dolgoznak: teniszező, üzletember, agykutató professzor és így tovább. Fejlesztjük magunkat a sakk által, megtapasztaljuk döntéseink következményeit, de szembesülünk a ténnyel, hogy a döntések a legtöbb esetben nem végleges dolgok. Az emberben kialakul egyfajta rugalmasság, ösztönössé válik, hogy gyorsan újra tudja gondolni a helyzetét, és kiutat találjon az eltérő helyzetekből. A mai világban a lét és a túlélés a tét, aminek alapfeltétele a folyamatos újragondolás és újratervezés.
A sakkozó embereknek van egyfajta közös gondolkodásuk az életről: mit, hogyan és mennyi idő alatt kell létrehozniuk. Szerinted hasonlóan hozzák meg döntéseiket?
Akik amatőr szinten játszanak, akár heti rendszerességgel, azok szerintem ezért is sakkoznak. Hogy kiszabaduljanak a saját, talán nehéz világukból, ahol bizonyos döntéseket meg kell hozniuk. Kikapcsolódnak, miközben fejlődnek különböző készségeik. Az egyik barátom, aki a Harvard Egyetemen tanult, ma pedig elismert üzletember, mindig azt mondja, hogy a sakk nagyon jó hatással van a gondolkodására és a munkája kapcsán meghozandó döntéseire is. Érzi a felelősséget, felismeri a folyamatokat, mérlegeli a következményeket.
Milyen programok várhatóak az idei Világsakkfesztiválon?
Az idei év minden programjában szerepet kap a döntéshozatal, mivel ez a fesztivál központi témája. Október 14-én, szombaton a galéria helyszínein kisebb-nagyobb beszélgetések lesznek a döntéshozatal aspektusairól. Influenszerek a közönséget bevonva különleges sakkpartit játszanak, itt szintén a döntések kerülnek a középpontba. A játék közben lehet majd segítséget kérni, megbeszélni a következő lépéseket, a taktikát. Ennek az a lényege, hogy bemutassuk a döntéshozatal folyamatát is, hogyan alakítja egy játékos a következő lépéseket, és hogyan reagál az új helyzetekre. Végigvesszük majd a lehetőségeket, a lépések előnyeit és hátrányait, a döntések lehetséges következményeit. Természetesen lesz sakkszimultán, arra mindig többszörös a túljelentkezés, ezért kihagyhatatlan programunk. Az október 15-i, online napon kerül sor a „Sakk az oktatásban” konferenciára, amelyet harmadik alkalommal rendezünk meg elismert külföldi és hazai szakértők, professzorok, jogászok, oktatók és edukátorok bevonásával. Többek között a mesterséges intelligencia és az oktatás kapcsolatáról is hallhatnak majd előadást az érdeklődők. A mesterséges intelligencia elképesztő tempóban fejlődik a sakknak is köszönhetően, már most megkerülhetetlen az életünk számos területén, és idővel egyre fontosabb lesz az oktatásban is. A második napra egy világpremiert, egy különleges sakktriatlont is szerveztünk, amelyen sakkolimpikonokból álló csapatok mérik össze a tudásukat három – sakkos – versenyszámban.
2024-ben Magyarország rendezi meg a Sakkolimpiát. Milyen szerepet fogsz vállalni a versenyek lebonyolításában?
Több sakkolimpián szerepeltem versenyzőként, legutóbb szakkommentátorként dolgoztam az eseményen. Szerintem nagyon fontos, hogy ne „csak” sportesemény legyen a sakkolimpia, hanem olyan kulturális összejövetel, ahol az oktatás hangsúlyosan megjelenik. Tehát, persze, legyen a sakkolimpia fantasztikus sportesemény, de annál sokkal több! Az oktatási vonalon szeretnék majd szerepet vállalni, azt viszont egyelőre nem tudom, ténylegesen mit csinálok majd a verseny idején. Szeretném sokaknak megmutatni a Sakkpalota program alapján, hogy a sakk mire képes jelenleg az oktatásban, és mire lesz még képes a jövőben.
Hogyan készülnek a magyar csapatok a versenyre? Illetve hogyan ítéled meg az esélyeket?
A magyar sakk múltja fényes, top tízes játékosokban gazdag, legyen szó nőkről vagy férfiakról. Sajnos az utóbbi pár évben nincs rendkívül kiemelkedő teljesítményű játékosunk. Abban biztos vagyok, hogy mindenki a legjobb tudása szerint fog jövőre versenyezni. Szép eredmény lenne, ha az első 10 csapat közé kerülnénk. Ugyanakkor leginkább abban bízok, hogy az olimpiának köszönhetően a sakk nagyobb teret és lehetőségeket kaphat itthon, és a fiatalok újra elkezdenek érdeklődni iránta.
Gondolkoztál már azon, milyen életed lenne, ha nem kezdtél volna el sakkozni? Milyen munkád, hobbijaid lennének?
Ez azért trükkös kérdés, mert ha az életem más időszakaiban kérdezted volna, akkor mindig más válaszokat adtam volna. De ami biztos, hogy mindig is érdekelt, az a kreatív alkotás folyamata. Ami most érdekel, az a mesterséges intelligencia fejlődése és hasznosíthatósága az átlagember életében és az oktatásban. Valójában bármivel örömmel foglalkoznék, ami kreatív folyamatokhoz köthető: grafika, fotográfia – sok példát mondhatnék. Maga a kreativitás a szívügyem; az vagyok én, azt hiszem. De csalás is ebbe belegondolni, mert én a sakknak köszönhetően, illetve a sakk által lettem az, aki most vagyok.
Szerző: Bognár Anna Fotó: Jaksa Tímea, Stev Bonhage