Néhányan azonban találtak egy harmadik utat is: olyan szolgáltatásokat használnak, mint a Goodreads és a Strava, hogy olyan partnerekkel találkozzanak, akikkel remélik, hogy életük hátralévő részét együtt töltik majd. Ezek a párok trendteremtőnek bizonyultak. Az úgynevezett hobbialkalmazások – amelyek olyan tevékenységek köré épülnek, mint a futás, az olvasás vagy a mozizás – mostanában nagyon trendivé váltak, és talán még abban is segítik a felhasználókat, hogy megtalálják életük párját.
Mindez egy szélesebb körű mozgalom része, ahogy az emberek belefáradnak a Twitter/X és más közösségi médiaplatformok által kínált „digitális főtérbe”. Egy olyan időszakban, amikor sokan elhagyják Elon Musk közösségi hálózatát a „szólásszabadsághoz” való hozzáállása miatt (amit egyesek a „gyűlölet felerősítésének” tekintenek), a konkurens alkalmazások, mint a Bluesky és a Threads, újjáélednek a felhasználók körében.
Míg egyes felhasználók a Twitterhez hasonló oldalakra váltanak, mások olyan alkalmazásokban keresnek menedéket, amelyek azt ígérik, hogy összekötik őket olyan emberekkel, akikkel közös az érdeklődési körük. A Strava futóalkalmazás felhasználóinak száma egy év alatt 20%-kal nőtt a Sensor Tower digitális piackutató cég szerint. Ez a siker arra késztette az app készítőit, hogy az edzések dokumentálása mellett egy üzenetküldő eszközt is beiktassanak a felhasználók számára a kapcsolattartáshoz. A Ravelry nevű kötészeti közösségi hálózatnak több mint 9 millió felhasználója van. A Goodreads több mint 150 millió tagot számlál.
A Letterboxd, a filmek szerelmeseinek álma, ahol más mozirajongókkal és alkalmanként híres színészekkel vagy rendezőkkel együtt kipipálhatjuk a legutóbb látott filmeket, és értékelhetjük és értékelhetjük őket, a 2020. márciusi 1,8 millió felhasználóról idén nyárra több mint 14 millióra nőtt. A Sensor Tower szerint az alkalmazás egy év alatt 55%-kal növelte havi aktív felhasználói táborát.
„Nagyon keményen dolgozunk minden tevékenységünk hangvételén és hangján, a közösségi irányelvektől kezdve a szerkesztésig, hogy segítsük az embereket abban, hogy mindenki jól érezze magát a Letterboxdon” – mondja Gemma Gracewood, az alkalmazás főszerkesztője. „Mi itt a filmekről beszélgetünk.”
És ez üdítő egy olyan világban, ahol a politikát és a kultúrharcokat algoritmusokon keresztül tolják elénk. „A közösségi média felhasználói már régóta a niche-alkalmazások és -terek felé fordulnak” – mondja Jess Maddox, az Alabamai Egyetem digitális média tanszékének adjunktusa. „Paradox módon, ahogy az olyan nagy platformok, mint a Twitter/X, a YouTube, a TikTok és az Instagram egyre inkább algoritmikusan meghatározott feedeket tolnak, a felhasználók egyre kevésbé kapják meg azokat a tartalmakat, amelyeket látni szeretnének.”
A hobbialkalmazások meghitt jellege és az a mód, ahogyan a szenvedélyek és kedvenc időtöltések megosztására szolgálnak, azt jelenti, hogy ezek a hobbiappok sokkal szelídebb helyek, mint az X-en egy tévedésből történő koppintással járó durva rasszizmus. „Ez egy módja annak, hogy az emberek közös érdeklődési körökön keresztül kapcsolódjanak egymáshoz” – mondja Dr. Carolina Are, a Northumbria Egyetem Digitális Polgárok Központjának közösségimédia-kutatója. Mindez azt jelenti, hogy az alkalmazásoknak kevesebb időt, erőfeszítést és pénzt kell fordítaniuk a tartalom moderálására – feltételezve, hogy az udvariasság lesz a legfőbb irányelv, és ehelyett az általános élmény jobbá tételére összpontosíthatnak.
„A Letterboxdban az a lényeg, hogy nincs egy „központi főtér”, mint az X-en; ez egy nagyon egycsatornás beszélgetés” – mondja Gracewood. A hozzászólások „in-line” történnek – hasonlóan a Guardian és az Observer honlapjaihoz –, ami azt jelenti, hogy kevésbé lehetséges a tartalmak performatív módon történő újraposztolása a fő hírfolyamba. Hasonló a felállás az olyan platformokon is, mint a Goodreads és a Strava, ahol lehetőség van másokkal kommunikálni és üzeneteket küldeni, de nem lehet bárkit nyilvánosan könnyen megszégyeníteni.
Mivel a hobbialkalmazások kedvesebb helyek, az emberek több időt töltenek rajtuk – és végül olyan szolgáltatássá válhatnak, amely több, mint amit reklámoznak. Ebbe beletartozik az is, hogy olyan hasonló gondolkodású embereket találj, akikkel akár romantikus kapcsolatba is lépnél.
Az egyik oka annak, hogy az emberek nem kifejezetten erre a célra tervezett alkalmazásokon kezdik megtalálni a szerelmet, az, hogy az elvárások alacsonyabbak – és így a légkör is kevésbé szexuálisan fűtött. „A társkereső alkalmazások olyannak tűnnek, mint egy társkereső szupermarket, ahova muszáj betérned, ha valamilyen kapcsolatot akarsz” – mondja Are.
Rámutat arra, hogy bár a társkereső alkalmazások próbálják levetkőzni a sekélyes hírnevüket, még mindig a képekre helyezik a hangsúlyt, hogy felmérjék a felhasználók kompatibilitását. „Sokan eléggé kiábrándultak abból, hogy a kinézet alapján ítéljék meg őket” – mondja. „Általánosságban elmondható, hogy egy kicsit kiábrándultak a platformok által közvetített társkereső kultúrából, mert nagyon személytelennek tűnik. Az egészet egy algoritmus segíti elő. És úgy tűnik, hogy ez nem szolgálja túl jól az embereket.”
A hobbialkalmazások nyeresége a társkereső alkalmazások vesztesége, a Match Group, a legismertebb társkereső szolgáltatásokat, köztük a Tindert és a Hinge-t is üzemeltető cég friss pénzügyi adatai alapján. A 2021. októberi, részvényenként 175 dollár feletti csúcsról a Match most részvényenként 36 dollárhoz közeli áron kereskedik. A cég júliusban 6%-os létszámleépítést jelentett be a csökkenő fizető felhasználók miatt.
A visszaesés nem csak a legismertebb társkereső appokra korlátozódik. A Deutsche Bank által készített, a 200 legjobb társkereső és közösségi kapcsolati alkalmazást vizsgáló elemzés – Dating: The Dating Debate – Have We Hit Saturation Levels? – azt sugallja, hogy a letöltések globálisan megtorpantak.
Ehhez az is hozzájárul, hogy a hobbiappok összetartóbb, kedvesebb közösségnek érzik magukat. Ez nem csak azért van, mert az emberek kedvesebbek: A Letterboxdnak van egy moderátorcsoportja, akiknek az a feladatuk, hogy „zéró toleranciát” alkalmazzanak a nyílt vagy kódolt gyűlöletbeszéddel, rasszizmussal, homofóbiával, fehér felsőbbrendűséggel, transzfóbiával vagy bármilyen más marginalizáló hozzáállással szemben.
Gracewood szerint a Letterboxdon kevesebb mint 10 munkatárs moderálja a tartalmakat, és általában nem kell gyakran beavatkozniuk. „Arról nem tudok beszélni, hogy más közösségimédia-platformok kulturális és küldetésbeli változásaiból profitáltunk-e, de azt mondhatom, hogy az első naptól kezdve mindig is nagyon-nagyon sokat foglalkoztunk azzal, hogyan néz ki egy online közösség létrehozása, és hogyan lehet azt szabadnak, jónak és szépnek érezni.”
Hogy ez a közösségi médiaalkalmazásokhoz képest laza megközelítés – a TikTok 40 000 tartalommoderátort foglalkoztat világszerte, míg a Meta állítólag 15 000-et – tartós lesz-e, még nem tudni. „Úgy tűnik, mintha minden alkalmazás megszületne, nem moderálják, aztán valami rossz történik, és erősen moderálják” – mondja Are. „Szóval lehet, hogy a hobbialkalmazások is ezt a pályát fogják bejárni.”
Forrás: The Guardian Fotó: Getty Images