Sikeres nők Hunyady Beatrix

Sikeres nők: Hunyady Beatrix

2025. január 21.
Nőként a karrierépítés még mindig egy kihívásokkal teli terep. A mindennapjainkat mérgező sztereotípiák, az állandó libikóka a munka és magánélet között, valamint a munkahelyeket átható diszkrimináció mind-mind megnehezíthetik az előrejutást. Sorozatunkban olyan nőkkel beszélgettünk, akik az eléjük tornyosuló akadályok ellenére is képesek voltak kibontakozni munkájukban és sikeres karriert építeni.

Két évvel ezelőtt nőként és kvázi kívülállóként érkezett a férfiak által uralt telekommunikációs szektorba, és lett a Vodafone Magyarország marketingigazgatója. A rátermettségét hamar bizonyította, aminek köszönhetően a klasszikus marketing határait kibővítve ma már vezérigazgató-helyettesi pozíciót is ellát. Karrierje egyik legnagyobb kihívásaként az elmúlt egy évben egy vadonatúj márka kitalálásán és létrehozásán dolgozott. Sikeres nők sorozatunk legújabb részében Hunyady Beatrixszal beszélgettünk.

Nagyon izgalmas időszak van mögötted, hiszen néhány hete megtörtént az átállás: a korábbi Vodafone, Digi, Antenna Hungária és Invitech cégek kereskedelmi egységeinek összeolvadásából létrejött a One Magyarország Zrt. A társaságok egyesítése gondolom, rengetek munkát hozott magával.

Az elmúlt egy évben a teljes lakossági üzletág – nemcsak a marketingcsapat, hanem a termék- és tartalomfejlesztés, bázismenedzsment, marketingkommunikáció is, illetve minden egyéb kapcsolódó üzleti tevékenység – a márkaváltáson dolgozott. Egyrészt magát az új márkát is ki kellett találnunk – hogy nézzen ki, miről szóljon? De ki kellett találnunk az új értékajánlatokat is, hogy a különböző szegmensekben lévő meglévő ügyfeleket és az új ügyfeleket hogyan szólítsuk meg. Mivel a márkaváltással párhuzamosan az ügyfélbázisokat is „közelebb húzzuk egymáshoz”, a háttérben rengeteg IT- és egyéb műszaki-technikai projekt is futott.

Ez az átállás alapvetően határozta meg az én és a csapatom mindennapjait. Az alaptevékenységünk mellett kellett megterveznünk és megépítenünk egy új márkát.

Nem gyakran van az ember életében ilyen volumenű kihívás.

Így igaz. Az egész vállalatnak és nekem is ez egy kicsit lámpalázas időszak volt, de közben egy soha vissza nem térő lehetőség is. Mindig azt szoktam mondani a saját csapatomnak, hogy nem sok ember mondhatja el magáról, hogy egy új márka megszületésében részt vehet. Ráadásul egy nagy márkáról beszélünk, egy meghatározó vállalatról, piaci pozíció tekintetében egy nagy szektorban. Nyilván rengeteg munka volt vele, sok kihívás és rengeteg álmatlan éjszaka, de minden nehézség ellenére szerintem a legtöbben ki nem hagytuk volna, hogy részesei legyünk ennek az utazásnak

2022-ben csatlakoztál a Vodafone-hoz marketingigazgatóként. Milyen út vezetett idáig?

A pályafutásom legnagyobb részét, közel 15 évet az FMCG szektorban (az FMCG a gyorsan forgó fogyasztási cikkek összefoglaló elnevezése – a szerk.) dolgoztam. Az világ egyik legnagyobb multinacionális vállalatánál dolgoztam, magyar és különböző európai országok piacaiért  és régióiért feleltem, különböző marketinges vezetői pozíciókban. Ebből a szektorból érkeztem az elektronikai kereskedelembe, majd onnan a telekommunikációba. Jelenleg a One lakossági vezérigazgató-helyettesi pozícióját töltöm be. Tehát a marketingen kívül ügyfélbázis-menedzsment, kampánymenedzsment, termék- és tartalomfejlesztés, kutatás és elemzés, illetve a marketingkommunikáció is hozzánk tartozik.

15 év FMCG után nagy váltás lehetett a telekommunikációs szektor.

Igen, az volt, és ebből a szempontból egy kicsit csodabogárnak is számítok. A telekommunikációs szektorban többnyire olyan kollégák dolgoznak, akik itt kezdték a karrierjüket, és hosszú távon is itt maradtak. Az a hiedelem övezi ezt a szektort, hogy mivel egy nehéz, műszaki és technikai tudást is igénylő komplex iparágról van szó, nehéz ide beilleszkedni. Kevesen vagyunk olyanok, akik úgy kerültünk vezető pozícióba, hogy csak később kapcsolódtunk be ebbe az iparágba.

És talán női vezetőkből is kevesebben vannak? A telekommunikációt inkább egy férfiak uralta területnek gondolnám.

Ha nagy általánosságban nézzük, akkor igen, egy ilyen erősen technika által vezérelt iparágban hagyományosan kevesebb nő van. De hogyha a One-ról és a saját csapatomról, kollégáimról van szó, nem rossz az arány az országos statisztikákhoz képest. Olyan két hónapja vettem részt egy konferencián, ahol a női vezetőkről, a női vezetői pozíciók számáról zajlott egy kerekasztal-beszélgetés, és ott büszkén megállapítottam magamban, hogy ebben a tekintetben is jól teljesítünk.

Nyilván a klasszikus műszaki, hálózatfejlesztési területeken viszonylag kevés a nő, de a marketingen, termékfejlesztésen, értékesítésben vagy akár IT-területen is vannak erős női vezetőink.

Mennyire volt könnyű a beilleszkedés női vezetőként úgy, hogy egy egészen más iparágból jöttél?

Szerencsére könnyen ment. A karrierem során korábban is volt már olyan, hogy például egy tárgyaláson vezetőként egyedül voltam nő a teremben. Az ilyen helyzetekhez mostanra már hozzászoktam, de sokat segít, hogy egy befogadó, támogató közegbe és vezetői csapatba érkeztem. Teljesen lényegtelen, hogy nő vagy férfi ül a teremben, nálunk tényleg a szakértelem és a hozzáállás számít.

Hunyady Beatrix

Hunyady Beatrix

Kislányként volt bármi elképzelésed arról, mivel szeretnél majd felnőve foglalkozni?

Emlékszem, hogy már gyerekként is volt rá szemem, hogy észrevegyem, mire van szüksége a körülöttem lévő gyerekeknek. Nagyon hamar belőlem lett az osztály szószólója. Talán volt is egy érzésem, felismerésem viszonylag korán, hogy nekem érdemes lenne emberekkel foglalkoznom, mert van bennem egy képesség, hogy segítsek másoknak. Egyébként a szakmai kiívások mellett az időm felében a körülöttem lévő embereket, csapatomat igyekszem fejleszteni és támogatni, szóval ennek a képességnek valóban hasznát is veszem.

Mikor jöttél rá, hogy a marketing lesz a te területed?

A Corvinus Egyetem Gazdálkodástudományi Karán végeztem. Viszonylag hamar kiderült, hogy jól boldogulok a számokkal, valamint hogy a kommunikációhoz is van egy kis érzékem. Az első komolyabb felismerés talán az egyetem első évében, az első marketing előadáson csapott meg, amikor a szegmentációról és a pozicionálásról beszélgettünk. Ekkor éreztem azt először, hogy ezt nekem találták ki, én ezzel szeretnék foglalkozni.

Mindig a számokból indulok ki, ezért a marketingen belül a piackutatás volt az első, ami nagyon megfogott. És a mai napig így működök: ha egy új márkáról, új piacról, vagy új szegmensről van szó, az én kreativitásomat a számok indítják be. Az utolsó évben az egyetem mellett párhuzamosan már dolgoztam marketinggyakornokként, tehát szerezhettem valódi tapasztalatot is. Ez még inkább magával ragadott.

Marketinggyakornokként kezdted – ezután végigmeneteltél a ranglétrán, hogy végül eljuss a jelenlegi pozíciódba?

Igen, voltam marketinggyakornok, marketingasszisztens, junior brand manager, brand manager, kategóriamenedzser és még volt néhány titulusom, míg végül marketingigazgató lettem, és eljutottam a jelenlegi pozíciómba.

Mennyire volt tudatos ez az előremenetel? Volt egy célod, amit el szerettél volna érni?

Mindig is szerettem a szakmámat, és nagyon élvezem is, az alapvető mozgatórugóm, hogy szeretnék minél jobb, vagy a legjobb lenni abban, amit csinálok. Amikor a Vodafone-hoz kerültem, nem volt túl jó állapotban a márka, és az üzleti eredmények sem voltak fényesek. A Covid után mindent újra kellett gondolni és építeni. Valahogy mindig ilyen kihívásokat adott nekem az élet: szinte vesztes helyzetet vagy nagyon nehéz helyzetet kellett visszafordítanom. Engem ez mindig motivált.

Egy idő után pedig éreztem magamban, hogy igenis megvan bennem a képesség és az elköteleződés, hogy akár a legfelső szinten is meg tudjak felelni. Ugyanakkor pont a női lét miatt viszonylag hamar megfogalmaztam magamban, hogy vannak bizonyos kompromisszumok, amiket nem vagyok hajlandó meghozni.

Éppen ezért, ha a férfitársaimmal összehasonlítanánk a karrieremet, valószínűleg azt látnánk, hogy nekem több időbe telt eljutni oda, ahol ma vagyok. Az én utazásom hosszabb volt, mert közben lett három gyönyörű gyerekem, és minőségi időt szerettem volna velük eltölteni a meghatározó kezdeti években. Kérdésedre válaszolva azt tudtam, éreztem, hogy többre lennék képes, viszont ezt nem akartam mindenáron elérni.

Gyakran hallani, hogy a nők – sok egyéb tényező mellett – azért is kerülnek nehezebben vezetői pozícióba, mert a szocializációjukból fakadóan jellemzően kevesebb az önbizalmuk. Ők maguk sem tudják elképzelni, hogy képesek lennének rá. Neked az önbizalommal nem volt problémád?

Mindenki, aki vezetői pozícióban van, vagy akár nem vezető pozícióban, időnként megkérdőjelezi magát. Szerintem erre szükség is van ahhoz, hogy igazán jók lehessünk és folyamatosan fejlődjünk. De a perfekcionizmussal azért nekem is meg kell küzdenem. Ezért nagyon jó, ha az ember olyan csapattal veszi körül magát, akik visszaigazolják – eredményekben, hozzáállásban és győzni akarásban. Ez sokat tud segíteni.

Más típusú vezető vagy, mint a férfi társaid? Női vezetőként másképp működsz?

Abból a szempontból biztosan, hogy én egy klasszikus nő vagyok, klasszikus női vezető, akár megjelenésemben, akár a hangszínemben. És a legtöbb férfihez képest valószínűleg előbb érzékelem azokat a szoft jeleket, amelyek nincsenek kimondva. Ez a képességem kifejezetten jól jött a mostani átalakulási folyamatban is.

Az emberek alapvetően nem szeretik a változásokat. Fontos tehát segíteni őket abban, hogy érzelmileg el tudják engedni a régit, és megnyissák a szívüket és gondolataikat az újnak. Bízom benne, hogy vezetőként ebben is tudtam a munkatársaimnak segíteni.

Nőként mi okozta a legnagyobb kihívást a karrieredben?

Háromgyerekes anyuka vagyok, és nagyon szeretem a családomat. A legfontosabb dolog az életemben a családom és a gyerekeim, éppen ezért nagyon szigorú elveim, illetve elvárásaim vannak magammal kapcsolatban e téren is. Van egyfajta szabályrendszer, amely szerint a családi életünket éljük. Ez az a terep, ahol mi, női vezetők, egy kicsit hátrányból indulunk. Ha szervesen részt szeretnénk venni a család és a gyerekek életében, akkor a mindennapokat nehezebb lesz összeegyeztetni a munkával, karrierrel. Ez, a munka és magánélet egyensúlya az, aminek megteremtése nem egyszerű feladat.

Hunyady Beatrix

Hunyady Beatrix

A sorozat egy korábbi interjúalanya úgy fogalmazott, hogy egy nőnek a férfiakkal szemben sokkal tudatosabban kell megterveznie az életét, amennyiben a család mellett sikeres karriert is szeretne.

Ezt abszolút én is így gondolom. Nekünk a spontaneitás sokkal kevésbé fér bele. Kell hogy legyen az embernek egy nagyon szigorú menetrendje, rutinja. Oprah mondta egyszer: „Mindent megkaphatsz, csak nem egyszerre.” Ezzel nagyjából egyet is tudok érteni. Minden lehetséges, csak mindent szépen meg kell tervezni, ütemezni. Egy olajozott gépezetnek kell működnie az ember körül, mert nyilván ez nem egy egyszemélyes műfaj. Sosem lennék rá képes, ha a férjem, illetve a tágabb család körülöttem nem lenne ebben partner.

Nekünk, nőknek akkor igenis meg kell tanulnunk segítséget kérni és elfogadni?

Igen. És ez tényleg egy tanulási folyamat. Meg kell tapasztalnunk, hogy mi az a feladat, amit meg kell osztanunk, vagy ki kell adnunk. Mi, nők hajlamosak vagyunk túlaggódni a dolgokat, miközben óriási elvárásokat támasztunk magunkkal szemben. Hogy ezen túl tudjunk lépni, ahhoz tudatos önfejlesztés kell.

Mit tanácsolnál azoknak a fiatal lányoknak, akik felnőve sikeres karriert szeretnének befutni?

Fontos, hogy legyenek tisztában azzal, hogy mik a céljaik, és hol vannak a határok. Nincs olyan, hogy 100 százalékig egyensúlyban tudjuk tartani a karriert és a családot. Ez egy folyamatos artistajáték. Egyik pillanatban egy picit az egyikre lesz több időnk, aztán a másikra. Nem lesz 100 százalék egyensúly, és ezt el kell fogadni.

És meg kell tanulni segítséget kérni, még ha nekünk, nőknek ez nehezebben is megy. Főleg vezető pozícióban, amikor nem akarjuk, hogy mások gyengének lássanak minket. De ugyanúgy a családi életben is fogadjuk el a segítséget. Senki nem lesz attól rossz anya, hogy egy-egy alkalommal a nagymama vagy egy barátnő besegít.

Ezenkívül jó, ha meghatározzuk azt a három-négy dolgot, ami igazán fontos nekünk, és amiben nem kötünk kompromisszumot. Ha nekünk fontos például, hogy minden reggel mi készítjük el a gyerekek tízóraiját vagy olvassuk fel az esti mesét, és nem hagyunk ki egy ovis vagy iskolás ünnepélyt sem, akkor tegyünk érte, és tartsuk magunkat a tervünkhöz. Ne engedjünk belőle, mert később nem fog kárpótolni a karrier.

Fotó: Lisztik Erika