Sztorimeséléssel eladható szépség

2017. november 20.
Idit Gandelmannal a tel-avivi anyavállalat irodájában beszélgettünk. Az Ahava Global Education & Retail Marketing vezetői pozícióját betöltő Idit, légi kísérőből lett a nemzetközi vállalat top szépségszakértője, aki az érzelmekre építő sztorimeséléssel való eladás mellett leginkább az Osmoster szérum szépítő szupererejében hisz.

 

A nemzetközi beauty szegmens ásványi összetevőkkel szépítő, természetes indulói között az egyik legnagyobb húzóerő manapság az Ahava, mi lehet a siker titka?

Igen, ahogy a sikeres márkák mögött általában valamilyen személyes kötődés, vagy valamilyen családi vállalkozás áll, úgy ez a mi márkánk esetében is igaz. 10 éve a „rebrandingünk” során megállapítottuk, hogy a brandsztorink az egyik legnagyobb erősségünk. A 21. században az emberek szeretik a személyes történeteket, amikor is eljöhetnek hozzánk, saját szemükkel láthatják, milyen igaz történet is ez…

Családi vagy barát összefonódás áll mögötte?

Egyik sem. Emberek egy csoportjának igaz története ez, ami mintegy 30 évvel ezelőtt indult. Annak idején olyan fiatalok alapították a márkát, akik a Holt-tengernél töltötték a katonai idejüket, amelynek lejárta után ott is ragadtak, az ott alapított három kibucban, miután beleszerettek a varázslatos helybe. Képzeld csak el, ez nem egy pezsgő, fiataloknak való hely volt, és ma sem az. Sokkal inkább egy sivár, védett, csendes, ökosztisztémája miatt állami szinten is erősen védett terület, ők mégis ott telepedtek le.

Hogy lett a kezdeti közös katonai évekből közös vállalkozás?

A katonai évek után elvégezték a jeruzsálemi egyetem gyógyszerészeti, orvosi és biológiai szakait, majd a terület adottságait felismerve előbb közösen kutatták, majd megfelelő formulákat kifejlesztve felhasználták a Holt-tenger ásványi anyagban gazdag kincseit. Azért is volt ez részükről zseniális lépés, mert a terület zsúfolásig van szinte egész évben a világ minden tárjáról érkező turistákkal, akik haza is akarnak vinni egy-egy szeletet a hely gyógyító és szépítő erejéből. Így hozták létre előbb a kutatólaboratóriumukat, később pedig a gyárat. Mára pedig már világszerte vásárolják az általuk a Holt-tengernél gyártott termékeket.

Az Ahava név alatt futó krémek nem csak a turisták, a természeteset kereső beautyaddictok, hanem az átlag izraeliek körében is top kategóriás kedvencek. Miért kötődnek ennyire?

Mert itt mindenki nagyon büszke erre a márkára. Szinte minden évben megnyerjük az olyan jellegű kutatásokat, hogy mit szeretnek leginkább ajándékba vásárolni az emberek. Jellegzetes izraeli ajándék „vagyunk”, rengeteg ünnepi és szezonális csomagolásunk van, ikonikus brand lettünk. Bíznak bennünk az emberek.

Emellett azért állami szintű bizalomról is beszélhetünk.

Igen, tény, hogy bízik bennünk a kormány is, hiszen a Holt-tenger a márka otthona, nem zsákmányoljuk, zsigereljük ki, hiszen ez egyúttal a jövőnk is. Minőséget akarunk, természetes alapanyagokkal segítségével. Mindezek miatt mi vagyunk ma az egyetlen gyár, akik engedélyt kaptak a Holt-tengernél az üzemelésre. Gyártunk, csomagolunk és szállítunk. Mondhatnám úgy is, hogy a nevünk összefonódott a Holt tengerrel.

Mitől szólt akkorát márka a rengeteg Holt-tenger erejével operáló brand tengerében?

Mert tényleg mások, többek vagyunk. Szakértelem, tudás, 15 fejlesztés van mögöttünk, és, hogy a fő különbséget ne felejtsem, a szabadalmaztatott Osmoter összetevőnk. A bőrfiatalító kulcshatóanyagunk minden termékünkben benne van és aktív holt-tengeri ásványaival segíti az egészséges bőrműködést. Mi vagyunk az egyetlenek, akik nem külön veszik az alapanyagot, a mi kivonatunkban benne van a víz, az iszap, a növények az ásványi sók együttes ereje. Emellett mi hiszünk a kiskereskedelmi piac adta lehetőségekben, amikor az emberek a saját bőrükön nézhetik meg, hogy mit is „művel” ez a bizonyos Osmoter összetevő az azonnali selymesítés, hidratálás terén…

Szerethető tulajdonságok egész sora… Egyébként héberül maga a márka is szeretetet, szerelmet jelent. Miért éppen ezt a nevet választották annak idején?

A szeretetből született a brand neve, és szerették az alapítás helyszínével együtt a nevét is, bár egy időben meg akarták változtatni. Végül praktikus okokból megtartottuk a nevet, mert több okból is szerencsés. Viszont rájátszani, élni a név többletjelentésével nem igazán akartunk játszani, az olyan olcsó lenne.

Ikonikus személyiség vagy a márka csapatában, mintha mindig is itt dolgoztál volna, pedig komoly előéleted van a szépségszektorban.

25 éve vagyok ezen a területen, az Ahavánál pedig 9 éve. Mindig disztribútori részen dolgoztam, olyan márkáknál fordultam meg, mint a Guinot, később pedig a Lilit Cosmetics, Shiseido következett, amit nagyon szerettem. Tréning menedzserként dolgoztam, ide is azért jöttem át, hogy az oktatási részleget beindítsam.

                                                                                              Idit Gandelman

Száraz, irodai munka ez, vagy vannak kreatívabb részei?

Én elképesztően élvezem, az oktatási anyagokat, prezentációkat írok az Ahava kollégáknak, köztük a magyaroknak is. A brand awarness-hez nem elég tanítani, hanem befolyásolni is meg kell tanítani a helyszíni eladáshoz a sales-eseket, bolti szépségtanácsadókat – mindez pedig különlegesen szép és inspiráló kihívás. Attól függően dolgozom ki az anyagokat, hogy kiknek szeretnénk bemutatni a termékeket, márkát, mi a cél, kik a célcsoport. Én a sztorimesélésben hiszek, ma már nem a felmérések, száraz adatok mennek a prezentációkban. A kötődést fokozó, érzelmekre ható történetekkel, játékos megoldásokkal, lehet a tudást és hathatósan átadni a 21. században. aktivitást, nem tényeket, szöveget akar a közönség.

A munkatársaid szerint annyira élvezed, hogy napi 36 órát dolgozol.

Rettentő sok, összetett, de kreatív a munkám, egyszerűen imádom. Annyira, hogy soha nem tudnám munkaórákba szorítani, akár a szabadság alatt is előállok valamilyen ötlettel, miközben, ha akarnám, napközben is lazán kikapcsolhatnék. Ha akarnék…

És most merre vetitek a tekinteteteket leginkább?

Kína, jelenleg nagyjából zéró a márkaismertség, de annak ellenére, hogy összetett piac, óriási lehetőségek rejtőznek arrafelé. Most éppen óriási hotelláncok mögé sorolunk be a professzionális vonalunkkal. Európa is nagyon erős az utolsó években, szépen lefedtük, az Egyesült Államok is hatalmas potenciált jelent, ahogyan Mexikó is. Szóval akad dolog bőven.

Csukott szemmel milyen „Ahava-fant” látsz magad előtt?

Olyat, akinél az autentikus és a természetes a jelszó. Tudatos és igényes a természet imádója, de eredményorientált is, mindenben, nem csak a szépségápolásban. Az Ahavánál fontos tényező a vásárlóknak, hogy tudják, honnan jön, vagyis kapcsolódik a termék forrásához, amit tényleg értékesnek is lát. A világ manapság egyre kisebb az internetnek hála, mindent ellenőrizhetnek is.

Vagyis a Holt-tenger húzóereje itt is visszaköszön.

Persze. Marokkóban a turisták annak idején az argánolajba szerettek bele, hitelesnek, hatásosnak látták, márkák, termékvonalak épültek erre, és valahogy így van ez az Ahavával is. Ismerik a termék erejének forrását. Bár nem vagyunk organikusak, a termékeink természetesek és akár 3 évekig is elállnak.

Végezetül ennyi év tapasztalattal a hátad mögött, mi az a két, személyes Ahava kedvenced, amit szerinted minden szépségmániásnak muszáj lenne egyszer magára kennie?

A fő kedvenc az Ahava Holt-Tengeri Osmoter szérum, amit 2013-ben vezettük be, és nagyon harcoltam érte, hogy a formulára külön is „ráhúzzunk” egy terméket, ami magán viseli a nevet, a legnagyobb koncentrátumban van benne az Osmoter. Primernek is szuper, minden korosztálynak jó és csodás hatása van. Egyedülálló termék, ami mindig ott van a legjobban eladott krémjeink között.

És a másik?

Az ásványi koncentrációban kiemelkedő, elképesztő aktív Ahava Extreme Night Treatment, ami a már idősebb, érett bőr esetében segít rengeteget a ránctalanításban, Én a víz az olajban textúrája és az innovatív formula miatt is imádom.