Innovatív jövő a szépségápolásban

2019. február 13.
A modern kor innovatív technológiái és a Szilícium-völgyből kigyűrűző startupok már a szépség birodalmát is meghódították maguknak. Okos hajkefékből, robotizált szempillaspirálokból és személyre szabott szépítő szolgáltatásokból rajzolódik ki a szépségipar jövője.

A csúcsmodern technológiák a mindennapok leghétköznapibb tevékenységeit is átitatják, és már szinte elvárásként kezeljük, hogy a legtöbb használati tárgyunk mellé jár egy mindentudó mobilapplikáció is. A gépi precizitás által tökéletesre formázott világban persze a szépségipar is átértékelődött, megjelentek az életmódunkhoz igazítva könnyen és gyorsan használható high-tech eszközök, és a beauty-vállalkozások között is egyre több az innovatív startup vagy a közösségi finanszírozású újító csodaszer.

Szállj be az okosdezodorba!

Az elmúlt években népszerűvé vált közösségi finanszírozású projektek sikere bebizonyította, hogy gyakorlatilag bármilyen kreatív ötlet zöld lámpát (pontosabban pénzt) kaphat, ha az ötletgazda képes elég meggyőzően tálalni. A háztartási kütyük és informatikai holmik feltalálói után a szépségipar újítói is rábukkantak erre az alternatív útra, és elkezdték feltölteni a Kickstarterre és az Indiegogóra (közösségi finanszírozó oldalak) termékötleteiket. A ClickStick névre keresztelt dezodor ötletét például a Princeton Egyetem két doktorandusza pörgette a Kickstarteren: a környezettudatosság jegyében újratölthető dezodor egyetlen gombnyomással oszlatja el a megfelelő mennyiségű izzadásgátlót a bőrön, miközben a hozzá tartozó applikációval a személyes higiénia digitálisan is követhető. A kék fényt kibocsájtó Ayo szemüveg össze is gyűjtötte a megvalósuláshoz szükséges összeget az Indiegogón: a speciális eszköz lényege, hogy a derengő kék fénnyel energetizáljon és segítsen az elalvásban és ébredésben, kipihent, kisimult külsőt kölcsönözve ezáltal. Szintén megvalósult a Pearl, ez a kis kézi sminktükörbe rejtett USB-töltő, amit most már arany, ezüst és vörös színekben is megvásárolhatunk, és amivel körülbelül kétszer feltölthetjük az iPhone-unkat a nap folyamán, akárhol is legyünk. Az ilyen oldalakon teret nyerhetnek a kreatív, izgalmas ötletek is, amik máskülönben talán végleg a süllyesztőbe kerülnének – a Unique parfümőrei például online „rendelés” alapján, az általunk választott üvegbe, a magunk válogatta hat illatjegyből keverik ki a teljesen egyedi parfümünket, amit aztán házhoz is szállítanak.

Szépséges startupok

A startupokról is sokat hallhattunk mostanában: ez egy másik, viszonylag új, izgalmas vállalkozási forma, amivel kisebb cégek próbálnak utat törni maguknak a piacot uraló óriások között. A szépségipar nagy márkái mellett így megjelentek a kicsi, egyelőre még nem túl ismert, de kétségkívül innovatív dolgokat kínáló márkák is. A Milk Makeup mintegy 3 éve startolt, és azóta az egyik legismertebb beauty-startuppá nőtte ki magát. A termékeiket próbálták a menő minimalizmushoz igazítani, és a népszerűsítésre is a közösségi médiát (elsősorban az Instagramot) használják. Különlegességük, hogy a termékekhez nincs szükség ecsetekre – a folyékony textúrák és a speciális tubusok könnyebb, gyorsabb használatot ígérnek.

 

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Us getting in formation for the #superbowl like 🏈 – Our Blur Fam (#blurstick, #blurfoundation & #blurandset) got your back no matter what. @sephora

Milk Makeup (@milkmakeup) által megosztott bejegyzés, Febr 3., 2019, időpont: 9:18 (PST időzóna szerint)

 

A személyre szabottság jegyében született meg a MatchCo és a Function of Beauty is: előbbi alapozókat, míg utóbbi samponokat kever ki bőrünk és hajunk speciális igényeihez igazítva. De vannak, akik különleges marketingmódszerekkel tűnnek ki a tömegből: a Beautycounter például hirdetések és reklámok helyett dolgozóit használja „élő hirdetésként”, akik 35%-ot kapnak az eladások után a natúrtermékek népszerűsítéséért cserébe. Persze vannak a csúcsmodern technológiára támaszkodó vállalkozások is, ilyen például a Skin Laundry, amit jelenleg már 15 helyszínen ki lehet próbálni Londontól Hongkongig, és ami ugyanennyi perc alatt végez lézeres mélytisztítást a bőrön, állítólag sikeresen harcolva a ráncok és a pattanások ellen is.

Techmániás Ázsia

Ázsia egyes részei nemcsak a technológiai innováció, de a szépségipar fellegvárai is lettek: Dél-Koreában például olyan szépségkultusz uralkodik, hogy már a férfiak is rendszeresen használnak sminkeket, a nők körében pedig szinte kötelező a mindig tökéletesen kikészített arc. A hatóanyagok között nem ritkák az olyan bizarr alkotóelemek, mint az utóbbi időben népszerű csiganyál, de elsősorban ázsiai országokból érkeznek az újító formulák is, például a RiRe Lip Powder, ami a tégelyben még por állagú, az ajkakhoz érve azonban már a száj színéhez alkalmazkodva válik folyékony rúzzsá. Az elektronikus sminkeszközök eladásai 11 000 százakkal növekedtek 2010 és 2015 között Ázsiában, ezért már a nagy elektronikai cégek, például a Panasonic is áteveztek a szépségipar területére egy-egy speciális termék erejéig. Az említett márka konkrétan például egy ragyogó, egészséges bőrt ígérő high-tech elektronikus arcmaszkkal (At-Home Booster Mask EH-XM10).

A szingapúri Skin Inc. cég viszonylag hamar ráérzett a haladás irányára, és elsőként indítottak olyan online teszteket és appokat, amik a bőrtípushoz és egyéni igényekhez formálják a termékeket – ez már azóta magától értetődő szolgáltatássá vált a szépségmániás ázsiai nagyvárosokban. A keleti országokról kialakított homályos képünk alapján többnyire azt gondolhatjuk, a technológiai innovációjuk ereje a robotizált termékekben áll. Bár kétségkívül dúskálnak a házilag használható kézi ránctalanítógépekben, a trendeket ugyanannyira meghatározza a vásárló igényeihez simuló üzletpolitika, a tudományos laboratóriumokban tesztelt hatóanyagok gondos megválogatása és az erős jelenlét szinte minden online platformon.

Intelligens sminkkészlet

De mennyire okos manapság a sminkkészletünk? Eleve kezdjük ott, hogy voltaképpen sminkelnünk sem kell, ha egy mutatós szelfit akarunk készíteni: a különböző mobilos applikációk (ilyen például a L’Oréal Makeup Genius alkalmazása) segítségével egyszerűen csak ráhúzunk egy filtert az arcunkra, és egyetlen ecsetvonás nélkül, másodpercek alatt kipróbálhatjuk, hogy állna a füstös szem vagy az élénk narancs ajakrúzs. De akkor sem muszáj megerőltetnünk magunkat, ha a valóságban szeretnénk tökéletes sminket varázsolni: a Dior Diorshow 360 szempillaspirál automatizált forgó keféjét elég csak lustán a pillákhoz emelni, hogy kész legyen a tökéletes cicaszem, a Mai Couture pedig olyan pirosítóval átitatott hártyavékony lapokat gyárt, amiket elég csak egyszerűen odanyomni az arccsontra a színezéshez. A mindenhol körülvevő „okoseszközök” sorát is gyarapították beauty-termékek: a Kérastase Hair Coach mobilapplikációval összeköthető okos hajkeféje fésülködés közben analizálja a haj állapotát, és még termékeket is ajánl az észlelt problémákra.

A szinte robotként működő Romi Beauty Digital Foundation azt a finom, ütögető mozdulatot veszi alapul, amit a párnás alapozók használatakor alkalmazunk, csakhogy ez a sci-fiből kölcsönzött szerkezet percenként 5000 apró mozdulattal oszlatja el az alapozót a bőrünkön. Ilyen házilag is használható automata „arctisztító gépeket” egyébként már egyre több márka gyárt, ezért árban is egyre inkább hozzáférhetők.

 

Sajnos a sminkelő csodarobotot egyelőre még nem találták fel, addig is kénytelenek vagyunk magunk kézbe venni az automata sminkeszközöket, hogy a természetes fényt és tetszőleges nagyítást biztosító okostükör előtt (Simplehuman Sensor Mirror) szépítkezzünk. Aztán persze a végeredményt is leellenőrizhetjük – elismerő pillantások helyett a megfelelő mobilapplikációval.

Szerző: Kránicz Dorottya, 2017. Marie Claire Beauty Extra