Vannak olyan környezettudatos emberek, akik élből elutasítják a világmárkákat, mások viszont éppen azért vásárolnak a fenntartható(bb) termékeik közül, hogy a pénzükkel támogassák az ökotudatos törekvéseiket. Talán kevésszer gondolunk bele, hogy a nemzetközi szépségápolási brandek zöldítése sokkal bonyolultabb és kockázatosabb feladat, mint például a lokális kisvállalkozásoké, így vásárlói oldalról is több türelemre van szükség.
Mégis nagyon fontosak ezek a törekvések: nemcsak azért, mert sokkal látványosabb mértékben tudják pozitívan befolyásolni az emberiség ökolábnyomát, hanem azért is, mert ők azok, akik diktálják a szépségipari trendeket, így jó példával tudnak előállni más kozmetikai cégek előtt is.
A Garnier és az újrahasznosított műanyag
A több mint százéves francia márka átalakulása páratlanul sikerült. 2019-ben a Garnier az újrahasznosított műanyagból készült csomagolásának köszönhetően 3670 tonna szűz műanyagot spórolt meg, minden papírcsomagolása FSC-tanúsítvánnyal (fenntarthatóan kezelt erdő) rendelkezik, az ipari telephelyeinek a vízfogyasztását pedig 45%-kal csökkentette a 2005-ös mennyiséghez képest. Így tavaly előtt a Garnier újratervezett és új termékei 90%-kal javítottak a környezeti-társadalmi profiljukon.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A folyamat azonban nem áll meg, a cég öt év múlva már egyáltalán nem fog szűz műanyagot használni a termékeihez, a csomagolások mindegyike utántölthető, újrahasznosítható vagy komposztálható lesz, és karbonsemlegessé szeretnék tenni az ipari létesítményeiket is.
A Nivea és a fenntartható pálmaolaj
A Nivea termékek nagy százalékának az alapja a pálmamagolaj, amelynek az előállítása hírhedten környezetkárosító folyamat. A fenntartható pálmaolaj-kitermelés érdekében a Beiersdorf, a Nivea anyacége csatlakozott a Fenntartható Pálmaolaj Kerekasztalhoz (RSPO) és a Fenntartható Pálmaolaj Fórumhoz (FONAP): céljuk, hogy 2020 végére minden pálmaolajuk fenntartható forrásból származzon. Emellett a karbonlábnyomuk csökkentése érdekében 2025-re 70%-kal csökkentik az energiafelhasználással járó szén-dioxid-kibocsátást a 2014-es számokhoz képest.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A német márka fenntarthatósági törekvéseinek egyik legfőbb megnyilvánulása a Naturally Good család. A termékek különlegessége, hogy 99%-ban természetes összetevőkből állnak, és ezen formulák a feldolgozásuk után is legalább 50%-ban megőrzik eredeti molekulaszerkezetüket, így a bőrünk tényleg a természet kincseivel szépülhet.
Az Avon és az erdők védelme
Folyamatosan azon dolgozik az Avon is, hogy minél hatékonyabban adja vissza a Földnek azt, amelyet elvesz tőle. A legendás amerikai márka csatlakozása a Natura & Co cégcsoporthoz már önmagában is előremutató lépés, ugyanis a cégóriás más társadalmi célok mellett az Amazon térségének deforesztációjáért és biodiverzitásáért is aktívan küzd.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Másrészről az Avon szemétlerakóinak újrahasznosítási rátája jelenleg 93,4%, amellyel sikeresen teljesítette a 2020-ra kitűzött 90%-os célt, és eltökélten halad a 2025-re kitűzött 95% felé. 2030-ra a márka minden termékének csomagolását újrahasznosított verzióra szeretné cserélni, a katalógusait pedig még az idei év végére 100%-ban újrahasznosított papírra fogja nyomtatni. Ezen túl az Avon is csatlakozott az RSPO-hoz, és már 2019-ben 100%-ban megfelelt a Fenntartható Pálmaolaj Fórum által meghatározott alapelveknek – és ezzel sokat tett a pálmaolajbiznisz etikusabbá és fenntarthatóbbá tételéért.
A Lancôme és a csomagolásforradalom
A luxustermékek zöldítése talán a legnehezebb feladat, hiszen össze kell egyeztetni a fenntartható szellemiséget a nagy múltú, klasszikus formulákkal és a hihetetlenül magas termékminőséggel is. A Lancôme azonban már elindult a zöld úton: kétéves tervezői folyamat után piacra dobta az ökológiai szempontok mentén újraalkotott Absolue termékeket, amelyek betekintést engednek a luxus szépségipar jövőjébe is. A krémek továbbra is prémiumcsomagolásban várják a vásárlókat, de ha elfogy a tégelyünk tartalma, akkor – új tégely vásárlása helyett – gyönyörűen kivitelezett, aranyszínű utántöltő kapszulákat vásárolhatunk kedvezményes áron.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A bőrápolók mellett a parfümvilág zöldítésén is munkálkodnak a francia luxusmárka szakemberei. Elsőként az Idôle kapott fenntartható csomagolást: a világ legvékonyabb, 15 mm vastag parfümüvegét kapta meg az illat, ráadásul minden méretű üvegcséje újratölthető, így nem keletkezik fölösleges hulladék az elhasználásuk után sem.
Ez a cikk a Marie Claire Go Green mellékletében is megjelent.
Fotó: Unsplash, Instagram