Reggeli a mecsetek tövében

2019. december 16.
Bosznia-Hercegovinába kalauzol bennünket a Marie Claire januári-februári számában Kálmán Emese és Müllner Dóra, akik fontosnak tartják, hogy egy várost, egy tájegységet az ízein, illatain keresztül is megismerjünk.

Vadregényes tájakat, színes városokat ismerünk meg, miközben Szarajevótól a smaragdzöld vizű Neretvát követve eljutunk egészen az ország déli határáig. A cikkben síelünk és szánkózunk, kirándulunk és raftingolunk, szótlanul járunk a boszniai háború emlékművei között, és megnyugodva látjuk ezer és egy bizonyítékát, hogy az élet él, és igenis élni akar. Szerzőink gasztroújságírók, így a kötelező megkóstolni valókról is érdeklődtek a helyiektől.

fotó: cevabdzinica-tima.com

Bosanska kuhinja

Az utazásainknak természetesen nagyon fontos része egy, hogy egy várost, tájegységet az ízein, illatain keresztül is megismerjünk. Bosznia-Hercegovina erre is tökéletes helyszín. Ha jót akarunk magunknak, akkor a reggelt kezdjük egy aprócska pékségben a szarajevói mecsetek tövében és mindenképpen kóstoljunk meg egy friss bureket egy pohár joghurttal. Ezzel a reggelivel elég sokáig bírjuk majd a város felfedezését. Ebédre megkóstolhatjuk majd a másik ikonikus fogást, a csevapot, amit persze a Balkán minden országában kapunk, de a helyiek szerint akkor ettünk csak valójában csevapot, ha azt a Zmajban kóstoljuk meg, amiből kettő is van a városban. A vasútállomás melletti gyorsétteremben mindig sokan vannak, de itt a gyors valóban gyorsat jelent. És azt is vallják, hogy egy jó csevaphoz nem kell más, csak jó hús, roppanós külsejű, belül puha pita és apró kockára vágott vöröshagyma.

fotó: pino-hotel.com

A cikkben szereplő helyekkel alaposabban is megismerkedhetünk:

Szarajevó központjában teáztunk a hangulatos Caffe Divanban, megcsodáltuk a modern építészet érdekes képviselőjét, a Pino Hotelt – az időjárástól függően a teraszán ugyancsak rendelhetünk egy frissítőt. A Veliki parkban álló üvegkocka, a Hippy Klupa azért tűnt fel, mert a szarajevói szülők innen, a melegből tartották szemmel a közelben szánkózó csemetéiket. A piacok sok mindent elárulnak egy városról, ne hagyjuk ki őket.

fotó: Müllner & Kálmán Content Lab

Akik kipróbálnák a síelést, utazás előtt ismerkedjenek meg Bosznia-Hercegovina legkomolyabb, a szarajevói reptértől alig 30 kilométerre fekvő alpesi sípálya-rendszerével. A cikkben részletesen írunk a jahorinai pályák előnyeiről. Választhatjuk a Bjelašnica lejtőit is, ez a síterep még közelebb fekszik a városközponthoz, mint Jahorina, igaz, a pályafelhozatal szerényebb.

Mostar gyönyörű városában a Tima Irma kisvendéglőt ajánlhatjuk jó szívvel, a keleties hangulatú Konjicban pedig, ami középkori hídjaival, mecseteivel az ország egyik legkellemesebb, még nem túlturistásodott meglepetése, és egyben a raftingolók népszerű központja is, az Etno House “Stari mlin”-t, ahol ételt-italt és szállást kínálnak. Lenyűgöző Mostar közelében a kravicai vízesés, ahol jéghideg, ám természetes pezsgőfürdőzésben részesülhetünk.