A helyes táplálkozás az egyik legfontosabb az egészségünk szempontjából. Pláne ha a gyerekekre gondolunk. Egy iskoláskorú esetében kulcsfontosságú a növekedés, a pszichoszociális fejlődés, amelynek alapja a helyes táplálkozás és a rendszeres testmozgás. Az sem utolsó szempont, hogy egy gyerekben ilyenkor alakulnak ki az alapvető szokások, ilyenkor épülhet be az életmódjukba az egész életen át tartó helyes táplálkozás elve. A helyesen összeállított étrend táplálja a növekvő agyat és testet, javítja az iskolai teljesítményt és a megismerési képességeket. A megfelelő tápanyagbevitel lehetővé teszi azt is, hogy egyes gyermekek behozzák a kora gyermekkorban elszenvedett elmaradásokat, és felzárkózzanak társaikhoz. Mindezek ellenére ma is sok gyerekre jellemző a helytelen táplálkozás, kihagyják a reggelit, túl kevés gyümölcsöt és zöldséget esznek, a hal- és a tejtermékek helyett pedig gyakoribb, hogy a magas cukor-, só- és telítettzsír-tartalmú élelmiszerek kerülnek előtérbe az étrendjükben. A felmérések szerint az iskolások 21 százaléka naponta kevesebb mint egyszer fogyaszt zöldséget, 34 százalékuk naponta kevesebb mint egyszer eszik gyümölcsöt, viszont 42 százalékuk naponta iszik üdítőt, 46 százalékuk pedig legalább hetente fogyaszt gyorséttermi ételeket. Az egészséges táplálkozási ismeretek bővítése tehát minden kétséget kizáróan alapvető fontosságú, hogy a helyes étrend még időben kialakuljon.
Inkább adjunk, mint kapjunk
Ez a téma kerül fókuszba idén a dm jótékonysági kampányában, amelyet minden évben Black Friday napján, november 24-én tartanak. A dm ugyanis öt évvel ezelőtt úgy döntött, hogy ők ezen a napon, Giving Friday néven a „kapok” helyett az „adokra” hívja fel a figyelmet, és akciók helyett a teljes aznapi forgalma 5 százalékát jótékony célra ajánlja fel.
Teszik ezt egyfelől azért, mert a Black Friday hatalmas akciói nem illenek a márkához, hiszen az üzletekben az év többi napján sem kínálnak akciókat, a dm évek óta Mindig megéri tartós ár stratégiával dolgozik, azaz 4 hónapon át nem emelkednek az árak. A jelenlegi hektikus gazdasági körülmények között különösen felértékelődik a megbízhatóság és kiszámíthatóság, a dm pedig ezzel az árstartégiával a tudatos fogyasztásra hívja fel a figyelmet: nincs szükség felhalmozásra, a vásárló akkor veheti meg a termékeket, amikor arra valóban szüksége van. A Mindig megéri koncepció a tudatos fogyasztást támogatja, így a fenntarthatósággal is szoros összefüggésben van. A Black Friday ma már sokkal inkább a túlfogyasztás szimbóluma, ezért is különösen fontos, hogy azok, akik ezen a napon amúgy is a dm-ben vásárolnának, automatikusan egy társadalmi ügyet támogatnak, és átélhetik, hogy milyen segíteni.
Az ügy: Mentor Palánták
Az idei évben ezen a napon a dm a Giving Friday nap 5%-os forgalmát ajánlja fel jótékony ügyre, és ezt az összeget a gyermekek egészséges életmódjának támogatására szeretné fordítani, pontosan azért, hogy segítse a gyermekkori elhízás kockázatának csökkentését. Ehhez a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége és a Felelős Gasztrohős Egyesület közös, kortárs edukációs projektjét támogatják, a Mentor Palánták programot.
A MDOSZ olyan egészségnevelő programot dolgozott ki, amely a főiskolai dietetikusképzésben, valamint az általános iskola felsőbb évfolyamában tanuló diákok aktív részvételére épít, célja az egészséges táplálkozáshoz kötődő ismeretek könnyen befogadható, szerethető, élményszerű átadása, módszere pedig a kortárs edukáció. A kortárs edukátorok olyan fiatalok, akik mellérendelt szerepből, a velük (közel) egykorú társaiknak adják át tudásukat, sokszor a híd szerepét betöltve a fiatalok és a szakemberek között. A kortárs oktatás módszere különösen hatékony, hiszen az így átadott információkat hitelesebbnek, jobban érthetőnek tarthatják a gyermekek, és könnyebben elfogadják, alkalmazzák azokat. A dietetikus hallgatók bevonása három egyetemet érint (Budapest, Pécs, Debrecen), az iskolai edukációhoz általános iskola 7. osztályos diák ambassadorokat választanak ki (16-24 fő/általános iskola). A táplálkozás-edukáció a 20 kiválasztott általános iskolában zajlik majd 5.594 fő bevonásával.
A Felelős Gasztrohős csapata az élelmiszerek és a fenntarthatóság kapcsolatával ismerteti meg a gyerekeket játékos élményfoglalkozások keretében. Megmutatják, miért jó helyi, szezonális alapanyagokat beszerezni, hogy miért érdemes tudatosan, tervezetten vásárolni, és miért inkább piacon vegyük az alapanyagokat a szupermarket helyett. Játékosan tanítják meg, hogy miket figyeljenek a termékek csomagolásán, és hova kerüljenek ezek a csomagolások, miután kiürültek. Felhívják figyelmüket az ételpazarlás kerülésére, és ehhez kapcsolódóan beszélnek a komposztálásról is.
Még több információért látogass el a dm oldalára!
Promóció