- A parfümök kínálatában rengeteg az olyan, amelynek – némi túlzással persze – az üvege híresebb, mint az illata.
- Ezek a parfümösüvegek történelmet írtak, keletkezésük története pedig gyakran nagyon izgalmas.
- Öt különleges parfümösüvegcse történetét hoztuk el.
Chanel N°5, Angel, Shalimar… se szeri se száma azoknak a legendás parfümösüvegeknek, amelyeket az egész világ ismer, felismer. Nem túlzás azt mondani, hogy ezek az üvegcsék történelmi korok lenyomatai. Letisztultságukkal, eleganciájukkal, innovációjukkal vagy éppenséggel megbotránkoztató designjukkal egy korszakot mesélnek el. Sok közülük ott van azok között a parfümök között, melyeket a sikeres nők fújnak magukra.
Számos parfümösüveg a határtalan kreativitás jelképe, ami kivételes alkotói munkát és gyakran különleges történetet is rejt. Az alábbi öt parfüm designja ilyen.
Öt legendás parfümösüveg, amit mindenki ismer
Carolina Herrera – Good Girl (2016)
A Carolina Herrera Good Girl parfümöt – és vele együtt a legendás magassarkú-üveget – 2016-ban mutatták be a nagyközönség előtt. Míg az illatot Jean-Marc Chaillan parfümőr tervezte meg, a Stiletto néven ismert designt Carolina Herrera lánya, a márka kreatív igazgatója, Carolina Herrera de Báez és a márka belső designcsapata találta ki.
Céljuk az volt, hogy a „jó kislány és a rossz kislány kettősségét” vizuálisan is kifejezzék: az legyen nőies, elegáns, ugyanakkor merész és provokatív. A tűsarkú forma ezt a kontrasztot szimbolizálja. Az üveg azonnal népszerű lett, és jelentősen hozzájárult a parfüm sikeréhez.
Dior – J’adore (1999)
A J’adore parfüm különleges üvegcséjét Hervé Van der Straeten francia designer tervezte. A nyakát egy arany gyűrű díszíti, amely a maszáj nyakláncokra emlékeztet, a kupakján pedig egy gyémántszerű átlátszó drágakő látható. Az értékes amfora formája a női test sziluettje, amely az 1947-es, a divatot forradalmasító New Look modellekre emlékeztet.
A parfümöt 1999-ben mutatták be, ami azóta is az egyik legnépszerűbb illat. 2012-ben elkészült az üvegcse egy különleges kiadása Jean-Michel Othoniel francia művész és Salviati muranói üvegkészítő kollaborációjában. Ez az illat a luxusról, az istennőkről, a pompáról és az álmokról szól, amit Carmen Kass észt modell, majd Charlize Theron testesített meg.
Flower by Kenzo (2000)
A Kenzo 2000-ben mutatta be új parfümjét, a Flower by Kenzót, amelyet egy számára különösen fontos virág, a pipacs köré álmodott meg. Az egy szál virág ragyogón, büszkén mutatja magát, miközben a békét, a gyengédséget és a természetet szimbolizálja. A parfümösüveget a francia művész-szobrász, Serge Mansau tervezte, aki egy könnyű és enyhén ferde monolitot gondolt ki a törékenységet szimbolizáló pipacs köré.
A parfümös üveg eredeti ötlete az akkori kreatív igazgatótól, Patrick Guedjtől származik. Inspirációt Marc Riboud francia fotóriporter 1967-es fényképéből merített. A fotó a vietnami háború idején, egy washingtoni tüntetésen készült. A fényképen egy fiatal nő látható, aki egy virágot tart a kezében, és szuronnyal felfegyverzett katonákkal néz farkasszemet. Bár Kenzo költői virágát azóta többször újraértelmezték, az üzenet megmaradt: arra ösztönzi az embereket, hogy mosolyogjanak.
Paco Rabanne – One Million (2008)
Mivel a spanyol Paco Rabanne kedvenc alapanyaga a fém volt, egy aranyrúd alakú üvegben mutatta One Million parfümjét, amely a siker, a gazdagság és a fényűzés szimbóluma. Ez a provokatív ötlet teljes összhangban volt a tervező stílusával, aki már a mesterséges intelligenciával is terveztetett parfümösüveget.
De ő volt az első designer, aki a parfümösüvegcse jellegzetes ötletét kollekciókban is bemutatta. Egyik leghíresebb alkotása a Françoise Hardy francia énekesnő számára készült ruha volt, amelyet „a világ legdrágább ruhájaként” ismer a világ. A remekmű 1000 darab 9 kg-os aranylemezből, 300 karátos gyémántokból, 5000 aranygyűrűből és 22 gyémántból állt össze.
A One Million parfüm 2008 júliusában jelent meg, és gyorsan a világ legkeresettebb férfi eau de toilette-jévé vált. Mindössze két évvel a bevezetése után már 20 millió darabot adtak el belőle. Az üveg megalkotója, Noé Duchaufour-Lawrance francia tervező nagy név a design világában. Az üvegcsét a vadnyugat világa ihlette, grafikai stílusa az aranyláznak állít emléket.
Jean-Paul Gaultier – Le Mâle (1995)
Jean-Paul Gaultier különleges, egyedi, olykor nonkonform kreativitását mindenki ismeri a divat világában. Legnépszerűbb tervei közé tartoznak Madonna legendás melltartói, és persze a marinière, vagyis az a csíkos tengerészpóló, amit rendszeresen visel. 1995-ben dobta piacra a Le Mâle férfi illatot, amely egyszerre sokkolta és forradalmasította az iparágat. A parfümösüveg alakja egy sportos, csíkos mintás pólót viselő férfi mellszobra.
Az illatot és a parfümös üveget is Francis Kurkdjian francia parfümőr tervezte, ami tökéletesen beleillett a Gaultier univerzumba. Az üveg Gaultier elképzelését testesíti meg a férfiról, aki csábító, szexuális és kalandvágyó. A Le Mâle az új férfi képe lett, amit egy ellenállhatatlan, csábító tengerész karaktere ihletett.
Forrás: imfirenzedigest Fotó: Unsplash/Madalina Z