Sikeres nők Prószéky Dorottya

Sikeres nők: Prószéky Dorottya

2025. július 02.
Nőként a karrierépítés még mindig egy kihívásokkal teli terep. A mindennapjainkat mérgező sztereotípiák, az állandó libikóka a munka és magánélet között, valamint a munkahelyeket átható diszkrimináció mind-mind megnehezíthetik az előrejutást. Sorozatunkban olyan nőkkel beszélgettünk, akik az eléjük tornyosuló akadályok ellenére is képesek voltak kibontakozni munkájukban és sikeres karriert építeni.

12 évvel ezelőtt, gyakornokként került az egyik legnagyobb szépségipari vállalathoz, ahol rögtön beleszeretett a marketing világába – no meg a márkák sokszínűségébe. Az évek során a lelkesedése és a munkája iránti elhivatottsága mit sem változott, csupán a pozíciója: lépésről lépésre járta végig a ranglétrát, míg végül a csúcsra ért. Sikeres nők sorozatunk újabb részében Prószéky Dorottyával, az Estée Lauder Companies consumer és trade marketing menedzserével beszélgettünk

Mesélnél kicsi a munkahelyedről és pozíciódról? Pontosan mivel foglalkozol, és mióta dolgozol itt?

Jelenleg consumer engagement és trade marketing menedzser vagyok az Estée Lauder Companiesnál, azon belül is az Estée Lauder, a La Mer és az Origins márkákért felelek Magyarországon és az adriai régióban. Nálunk a marketinget több területre bontják: van product marketing, illetve consumer engagement, én az utóbbiért vagyok felelős. Ez a klasszikus értelemben vett marketing, ami onnantól kezdve indul, hogy egy termék a polcra kerül, és egészen addig tart, amíg a vásárló kosarába, fürdőszobájába vagy polcára eljut.

A munkámba sok minden beletartozik: a globális vagy regionális kampányokat kell lokálisan relevánssá tenni, influenszerkampányokat szervezünk, marketingstratégiát építünk. Többféle disztribúciós csatornánk van – saját üzletek, online webshop, partnerek, disztribútorok –, így az egész egy komplex mátrix, amit nap mint nap működtetünk. Soha nem unalmas, mindig más: az egyik órában az egyik márkával dolgozom, két órával később már egy teljesen másik projektbe csöppenek.

Több mint 12 éve vagyok az Estée Laudernél – itt kezdtem a pályámat, és azóta is itt vagyok. Rengeteg mindennel foglalkoztam ez idő alatt, sokféle területet láttam belülről, de valahogy sosem tudtam megunni.

Akkor rögtön az egyetem után a céghez kerültél?

Tulajdonképpen már az egyetem alatt gyakornokként, akkor még a Bobbi Brown és La Mer márkáknál. Aztán szépen fokozatosan lépkedtem előre a ranglétrán. Sok átalakulás történt az évek során – például összevonták a régiókat –, de a munkám mindig izgalmas és változatos maradt, így sosem éreztem, hogy elég lenne.

Milyen pozíciókat töltöttél be az elmúlt 12 év alatt?

Gyakornokként kezdtem, majd asszisztens, marketing executive, később marketing manager, product marketing manager, consumer marketing manager, végül brand manager lettem. Közben volt egy régiós átszervezés is, azóta a magyar és lengyel piac is egy régióba tartozik, így most gyakorlatilag elértem itthon a csúcsot. Ha továbblépésben gondolkoznék, az valószínűleg már külföld lenne.

Ebben a 12 évben a marketingszakma is rengeteget változhatott.

Abszolút. Emlékszem, amikor csatlakoztam, még faxoltuk a megrendeléseket. Egy-egy rendelést nyomtatott papíron, vonalzóval kitöltve küldtünk el a belga raktárba. Vagy amikor költségvetési időszak volt, nyomtatott Excel-táblákat vittek Párizsba prezentálni. Ma már mindez teljesen digitalizált és automatizált.

És persze a marketing tartalmilag is sokat változott: 12 éve még leginkább bloggerek és vloggerek voltak, ma már az influenszermarketing a szépségipar és az FMCG egyik alappillére. Az emberek ma sokkal inkább hallgatnak egy hiteles influenszer véleményére, mint egy szimpla reklámra – főleg, ha edukációra is szükség van egy termékkel kapcsolatban.

Prószéky Dorottya

Prószéky Dorottya

A karrieredből azt gondolnám, hogy tudatosan készültél erre a pályára.

Nem egészen. Alapvetően közgazdász vagyok, nemzetközi gazdálkodást tanultam, majd vezetés és szervezés mesterszakon végeztem. Mindig is inkább a menedzsment érdekelt. Tanácsadó szerettem volna lenni, de már az egyetem alatt bekerültem ebbe a világba, és valahogy magával ragadott.

Érdekes, mert egyébként a marketinget kifejezetten nem szerettem tanulni az egyetemen. (nevet) Aztán mégis itt kötöttem ki, és biztos, hogy sokat számított, hogy itt az Estée Laudernél már gyakornokként, asszisztensként is mindenbe beleláthattam. Olyan volt, mintha egy kis vállalkozást vezetnék: két évre előre láttuk, hogy milyen termék jön, milyen áron, milyen csatornán, milyen polcon, milyen anyaggal kommunikálunk hozzá, hogyan motiváljuk az eladókat. Ez nem csak arról szól, hogy kampányt szervezel – ez egy sokkal komplexebb, izgalmasabb folyamat. És ez az, amit a mai napig nagyon szeretek benne.

Az is vonzott gyakornokként, hogy a szépségiparban helyezkedhetsz el?

Ez egy igazi win-win helyzet volt. Az Estée Lauderről korábban is hallottam, de az egyik barátnőm dolgozott itt gyakornokként, ő hívott, mondván: szerinte jól illenék ide és van is egy üresedés. És mivel mindig is szerettem a szép dolgokat, a harmóniát, a környezetem esztétikájára is figyeltem, ez hamar belesimult az életembe. Nemrég valaki mondta, hogy már el sem tudna képzelni máshol dolgozni, annyira a személyiségem részévé vált ez a világ – szép termékek, kampányok, környezet. Motorolajat például nehezen tudnék marketingelni…

Bár kihívásnak az sem lenne utolsó.

Abszolút, de engem mindig is a márkák fogtak meg. Az Estée Lauder portfóliójában több mint húsz márka van – nem mind érhető el Magyarországon, de így is elég sok. Mindegyik egy külön világ, saját történettel, nyelvezettel, célcsoporttal, portfólióval. Nekem ez nagyon inspiráló: marketingesként olyan eszközöket kapunk, amikkel tényleg el lehet varázsolni az embereket. Nem az a cél, hogy rábeszéljük őket, hanem hogy megmutassuk nekik: ezek gyönyörű, izgalmas termékek. És engem 12 év után is ugyanúgy lelkesít egy új rúzskollekció, mint régen.

Pont ez a lelkesedés az, ami hitelessé tud tenni a munkádban, nem?

Igen, és kaptam is erre visszajelzést az elmúlt években, hogy tényleg csillog a szemem, amikor a márkáimról beszélek. Szerintem ez a legfontosabb: ha valaki hiteles és önazonos, akkor tud hatni – akkor működik igazán a marketing. Ezért vagyok nagyon tudatos a kampányok kivitelezésénél is: olyan influenszerekkel dolgozunk, akikhez tényleg passzol a márka. Nem erőltetek rá semmit senkire csak azért, mert nagy név – fontos, hogy önazonos legyen a kommunikációjuk, a személyiségükhöz illeszkedjen, amit képviselnek.

Szerencsére ez be is szokott válni. Van már több olyan influenszer, akivel hosszú távon, akár márkával, akár személyesen is partneri kapcsolatban dolgozom. Én is adok nekik szabadságot abban, amiben ők jók, és ők is tudják, hogy ha velem dolgoznak, az egy működő, hozzájuk passzoló együttműködés lesz. Ez a fajta kölcsönös bizalom szerintem kulcsfontosságú.

Ha nem marketingesnek készültél, akkor gyerekként mégis mi szerettél volna lenni?

Belsőépítész. Tinédzserként kéthetente átrendeztem a szobámat, új párnahuzatokat vettem, dekoráltam – mindig vágytam az esztétikus környezetre. A szépérzékem tehát mindig is megvolt, csak eredetileg egy teljesen más területen képzeltem el magam. A szüleim végül azt mondták, szerintük nem rajzolok elég jól egy belsőépítész felvételihez, így jött a közgazdaságtan, mert a számokat is szerettem – és ez máig megmaradt. A marketing analitikus oldala sokáig vonzott, mert szeretem, ha az eredményeket is látjuk a kampányok mögött, nem csak a csillogást.

De néha még most is eszembe jut, hogy egyszer talán elvégzek egy belsőépítész kurzust – ki tudja, lehet, hogy egyszer karriert váltok.

Milyen vezetőnek tartod magad?

Részt vettem egy másfél éves vezetőképző programban, ami nagyon sokat adott. Az volt a lényege, hogy a vezetői stílust a saját erősségeinkre kell építeni, csak úgy lehet hiteles és önazonos. Nekem például a lelkesedésem az egyik nagy erősségem, és ez sokszor segít abban, hogy az embereket magam mellé állítsam.

A pozitív szemlélet szintén része a vezetői attitűdömnek: minden helyzetben igyekszem a megoldásokat, lehetőségeket keresni, nem a problémákat hangsúlyozni.

Szeretsz csapatban dolgozni?

Igen, és számomra kulcsfontosságú az információáramlás és az, hogy minden csapattag – akár gyakornok, akár senior – elmondhassa a véleményét. Különösen marketingben fontos a fiatalok hangja, mert lehet, hogy ők más trendeket látnak, más influenszereket követnek, és ez értékes tudás. Azt gondolom, minden generációnak helye van az asztalnál – és különösen a Z generáció rengeteg friss szemléletet hoz.

Prószéky Dorottya

Prószéky Dorottya

Nőként vezetőnek lenni gyakran több kihívással jár, mint férfiként – akár a társadalmi előítéletek, akár a belső bizonytalanságok miatt. Sokunkat eleve nem úgy nevelnek, hogy elhiggyük: képesek vagyunk vezető pozíciót betölteni. Neked volt ezzel nehézséged a pályád elején, még a vezetőképzés előtt? Érezted valaha, hogy nőként másként kell bizonyítanod?

Nagyon szerencsés vagyok, hogy az Estée Laudernél nőhettem fel szakmailag, ahol sok a női vezető. Persze ahogy megyünk felfelé a ranglétrán, csökken az arány, de nálunk azért még mindig viszonylag erős a női jelenlét. Az igazi kihívás inkább belső: hogyan tudjuk nőként elfogadni, hogy lehet vezetői ambíciónk, és hogy ez nem zárja ki a családalapítást.

Sok nő már gyakornokként elkezdi kalkulálni, hogy mikor szeretne gyereket, és ez néha gátolja a karrierbeli döntéseket. Ezt tudatosan kell kezelni, nem szabad, hogy egy jövőbeli terv már most korlátozza a lehetőségeinket. Emellett a megfelelési kényszer is nagyon jellemző a mi generációnkra – karrier, család, háztartás, mindenhol maximumot akarunk nyújtani. Ez hosszú távon fenntarthatatlan.

Mit tapasztalsz, a következő generációk már máshogy látják, máshogy állnak ezekhez a kérdésekhez?

Igen, sokkal tudatosabbak, és nem akarnak mindenáron megfelelni. Ők a saját értékeik mentén építik az életüket, és a munkához is máshogy viszonyulnak. Ez eleinte nehéz lehet nekünk, idősebb generációknak, de ha jól használjuk, hatalmas értéket tudnak hozzáadni. Én például bizonyos kampányokat szívesen adok át fiatalabb kollégáknak – jobban értik a TikTokot, az influenszereket, a közönségüket.

Mit jelent számodra a siker?

Sokféle siker létezik. Lehet szó egy márka magyarországi bevezetéséről, egy nagy médiaértéket generáló kampány levezényléséről vagy egy fontos üzenetet átadó aktivitás megszervezéséről egyaránt. Van, amikor kívülről jön a siker elismerése és van, amikor belül vagyok büszke magamra, mert mondjuk megugrottam egy feladatot. Az ember karrierjét sikerek és kudarcok egyaránt tarkítják, de mindeközben számomra fontos, hogy önazonos maradjak, és jelen tudjak lenni. Egy vezetőnek fontos, hogy lássa a jövőt és tanuljon a múltból, de a legnehezebb a jelenlét: figyelni, amikor épp ott kell lenned. Nem csak a sikereid határoznak meg, hanem, hogy napról napra oda tudd tenni magad. Én hiszek a nyitott ajtókban, a közös gondolkodásban, a csapatmunka erejében, így a sikereim nagy részét mindig közös sikerként könyvelem el, mert lehet, hogy én vagyok a látványos elem, de rengetegen dolgoznak a háttérben azért, hogy én egy eseményen ki tudjak állni a márkáimat képviselni.

Siker az is, ha élvezed, amit csinálsz. Mert ha szereted, jól fogod csinálni – és ha jól csinálod, az látszik is.

A környezeted is érzékeli, és ettől lesz valódi, hiteles, eredményes a munkád.

Vezetőként mit tartasz a legfontosabb tulajdonságnak?

Az alázatot. Ez az, amit mindig keresek a kollégákban – sokkal fontosabb, mint a meglévő tudás. Aki alázattal áll a munkához, az képes lesz fejlődni, és azzal könnyű együtt dolgozni. Én is így vagyok vele: amíg itt vagyok, a legjobb tudásom szerint végzem a munkám – ez egy belső tartás, nem önfeladás. És ezt egyre nehezebb megtalálni, ezért is értékelem nagyon.

Fotó: Kecskés Kala