Az már nem sajnos nem újdonság senki számára, hogy az emberek jelentős része csak azért vesz meg egy ruhadarabot, hogy az jól mutasson a közösségi médiában, azután nyomban vissza is küldi, ami, mondanunk sem kell, hogy óriási ökolábnyomot hagy. Az online vásárlás és a visszaküldések jövőbeni kapcsolata sem túl kecsegtető: csak az Egyesült Királyságban több mint 27 százalékos emelkedést jósolnak e tekintetben az elkövetkezendő évekre, holott a megvásárolt ruhadarabok nagyjából felét így is visszaküldik, ezek pedig legtöbbször a szemétdombokon kötnek ki.
Ma már felpróbálhatjuk virtuálisan a ruhákat különböző online megoldások, méreteinkre igazítható, virtuális avatárok és egyes üzletekben akár okostükrök segítségével is. Ahogy láthatjuk a beauty, valamint divatcégek sem ragaszkodnak a hús-vér influencerekhez és modellekhez. Miért tűnne őrült ötletnek az, hogy virtuálisan viseljük a ruhákat a közösségi média platformjain? Ez könnyíti a szekrényünk gyomrát, de legfőképpen a Föld által cipelt terheket. A „nem ugyanolyan” pedig már nem indok: a legügyesebb digitális képalkotók a legélesebb szeműeket is becsapják és a valódiakra megszólalásig hasonlító virtuális termékeket hoznak létre – természetesen tű és cérna nélkül.
A svéd Carlings egyike azoknak a divatcégeknek, akik valódi pénzt keresnek a virtuális ruhákkal. A farmerekre (Ugye tudjátok, hogy a farmergyártás az egyik legszennyezőbb?) specializálódó kereskedőcég tavaly rukkolt elő a Neo-Ex kapszulakollekcióval, amelynek ilyesformán szinte semmilyen környezetkárosító hatása nincs. Ráadásul a darabokat tökéletesen személyre (akarom mondani, fotóra) alakítják. Ezek az új fejlemények pedig a pénztárcánknak is jó hírek, ugyanis a márka első kollekciójának darabjai 10 és 30 euró között mozognak. Annyi csupán a dolgunk, hogy küldünk magunkról egy képet, a cyberszabászok pedig ránk szabják a virtuális ruhát és visszakapjuk a képet, amin már a kiszemelt darabot viseljük. A holland The Fabricant digitális divatház is abban hisz, hogy a világnak egyszerűen nincs szüksége még több ruhadarabra.
A virtuális divatnak pedig egy hazai úttörője is van, Manunta Melinda és cége, a VirTailor. Nem is feltétlenül gondolnánk, hogy Melindát dicsérik nagynevű divatmárkák például a webshopokban megjelenő termékei és a világ egyik legelső és legjobb ruha 3D-fejlesztő csapata is az ő munkáit használja a legújabb kampányában. A virtuális ruháknak világszerte óriási jövőt jósolnak, Melinda szerint ez még csak a jéghegy csúcsa: „a virtuális ruhák az online vásárlás ruhapróbájává válhatnak, egy-két év, és a webshopok már használni fogják ezeket a megoldásokat. A nagy világmárkák eközben már réges-rég 3D-znek, csak ezt észre sem veszik a vevők. Furcsán is néztek volna még néhány éve, ha ezt a márkák kommunikálták volna!” – meséli. Ami pedig abszolút reményre és optimizmusra ad okot, az épp a tudatos vásárlás megerősödése Melinda szerint: „biztos vagyok benne, hogy ez a lehetőség erősen hatni fog arra, ahogy vásárolunk. Sokkal határozottabban fogunk választani és vásárolni, mert pontosan tudni fogjuk, melyik ruha hogy áll nekünk. És végtére is a nagy cégeknek, a kereskedőknek is ez a célja: hogy minél kevesebb online megrendelt ruhát küldjenek vissza” – mondja.
Forrás: Fashion United, VOANews, Vogue Business, Hypebeast
Fotók: Manunta Melinda – VirTailor