A Marie Claire Fashion Days vasárnapi záróshow-ján a te márkád kollekciója mutatkozik be. Előtted fiatal magyar tervezők darabjait láthatja a közönség. Milyen érzés sztárvendégként fellépni egy ilyen rendezvényen?
Lehet, hogy furcsán hangzik, de be kell vallanom: eddig még nem jártam a Marie Claire Fashion Days eseményein, ezért most új érzések tömegét kell felismernem magamban. Kifejezetten kerültem eddig az ilyen nagyszabású közösségi divateseményeket, mert úgy éreztem, hogy nem nekem szólnak és nem rám kíváncsiak, sőt… Most pedig váratlan fordulat állt be, nagy meglepetés számomra a felkérés és a lehetőség. Sztárvendég? Izgulok, hogy tényleg kiérdemeljem!
Ha visszaemlékszel a kezdetekre, mikor és milyen körülmények között érezted a nagy áttörést? Amikor úgy tűnt, végérvényesen sikeres tervező lett belőled.
Nekem a divat érzelmi, esztétikai és tartalmi szabadság, szigorú szakmai követelményekkel. A pályám minden szakaszában mást és mást jelentett a siker, annak ellenére, hogy a felfedezettség kiváltságát szinte az első bemutatkozásnál megkaptam. Eleinte a „nagy couture házak” mesterségbeli tudását szerettem volna megközelíteni, később tartalomfilozófiai kérdések foglalkoztattak, majd egyszer csak kedvem támadt kollekciókban gondolkodni. Minden szakasz nehéz egy maximalistának, ráadásul az eredmény újabb célokat követel.
Hogy látod, milyen irányba fejlődik a magyar divat?
Az első forradalmak lezajlottak, de még inog a trón. Miközben kreatív oldalról jelentős eredmények születtek, majdnem elveszett az ipari háttér. Szerintem a divat az innovatív gyártók és az újdonságra nyitott fogyasztók kollaborációja. A kreatív oldal zsenialitása csak magányos képesség a gyártói bázis nélkül, pedig az ő egységük fogja meghatározni azt, hogy hosszú távon mit nevezhetünk majd magyar divatnak.
Mennyit változott a magyar nők ízlése az elmúlt évtizedekben?
Szerintem a magyar nők ízlésével soha nem volt baj, de igaz, hogy Magyarország nem tartozott a divatorientált országok közé. Nem mi fújtuk a „passzátszelet”, ezért nem volt követelmény a naprakészség. Mára az ízlésünk pont annyit változott, mint amennyit az életmódunk vagy a divatban betöltött szerepünk.
Szerinted mekkora a felelőssége a tervezőknek az ízlésvilág formálásban?
Ízlésformálónak lenni mindig óriási felelősség. A divat egy második bőr, egy második nyelv, mindenki magáról üzen vele. De tegyük hozzá, hogy minden életszakaszban más és más példára vagyunk fogékonyak, ezért nem olyan súlyos teher.
Neked sikerült kitörni a magyar keretek közül, és külföldön is sikereket értél el. Mekkora az esélye és mit kell tennie egy fiatal magyar tervezőnek, hogy a példádat követve elismerjék külföldön is?
A kreatív képességeken felül a legfontosabb a kegyetlenül világos önismeret. Számtalan ága van a divatnak, rengeteg különböző kis tornádó szívja fel és viszi tovább a kreatív energiákat, sikereket és drámai bukásokat teremtve. Csak olyan szélbe merészkedjünk, amelyhez megfelelő az állóképességünk.
Milyen kollekciót mutatsz be a Marie Claire Fashion Daysen?
Alapvetően kollekciófejlesztés az életünk, a bemutatók pedig arra jók, hogy új hangulatban, új tartalommal mutassuk meg a folyamat aktualitásait. Amit most bemutatunk, az a 2018-as tavaszi–nyári kollekciónk éppen készen álló része. (Fontos a többesszám, mert a Katti Zoób team egy rendkívül erősen egymás tudására épülő 20 fős kreatív csapat.)
Mesélj egy kicsit erről a kollekcióról?
OUI! Madame. Válaszoltam a Marie Claire felkérésére. Ráadásul férjhez ment a lányom, ezért az IGEN és az ASSZONYOM szavak új tartalommal töltődtek meg számomra. A nyolcvanas évek önfeledt és gyanútlan érzelmi gazdagsága inspirálta a kollekciót, amelyben egy különleges együttműködés is született. Az OUI! Madame életérzés LUKE FERRAND grafikus-dizájner munkája, akivel ez az első közös lépésünk.