Mióta foglalkozol divattal?
A MOME textil tanszékének hallgatója vagyok jelenleg, de elég hamar, már a gimnáziumi éveim alatt körvonalazódott, hogy textilekkel, matériákkal szeretnék foglalkozni. A textillel, szabott formákkal, színekkel úgy érzem, térben festhetek. A Coffewearnél is nagyon fontos szempontom, hogy a darabok különlegesek legyenek: megismételhetetlen formákkal és össze nem illő színkombinációkkal.
Mindig egyértelmű volt számodra, hogy az öko vonal fog dominálni a termékeidben?
Legkorábbi emlékem ezzel kapcsolatban az, amikor rátaláltam az első Freitag táskámra egy erdélyi ócskapiacon. Ez 7 évvel ezelőtt volt. Ekkor nagy újdonság volt számomra az egész filozófia, amit a márka képvisel, bár nyugaton már a 90-es években megjelentek az újrahasznosított anyagokból készült darabok.
Az ezt követő években minden impulzus és kísérletezés arra irányított, hogy mostanra teljesen az öko vonal legyen az, melyet a sajátomnak érzek. Ezen kívül valamiféle kedves családi vonás is mindennek a megjavítása, megmentése. Ezalatt a legkülönbözőbb kreatív módokat értem, hiszen csak az az értéktelen szemét, amit mi annak definiálunk.
Mi a Coffewear koncepciója?
A Coffewear márka koncepciója, hogy tartós, egyedi, újrahasznosított, vicces kiegészítőkkel hívja fel az emberek figyelmét arra, hogy a környezetvédelem rengeteg módon megközelíthető. Például olyan meglepő módon is, hogy vidámságot csempészhetnek élénk színeikkel a mindennapjainkba. A koncepció része, hogy az újra felhasznált anyag, (azaz a használt kávészacskó) határozza meg a termékek alapformáját, így lesz mindegyik darab teljesen különböző és egyedi.
Mi a cél?
A márka jelenlegi célja, hogy az újrahasznosított kávészacskókból készült termékek megismerésével bátorítson mindenkit arra, hogy bizony annak is van értelme, ha mint egyének teszünk apró lépéseket a környezetért, – például megmenthetünk egy kávészacskót, mely utána pénztárcaként születik újjá. Egyéni célom a márkával kapcsolatban még, hogy a meginduló bővülés ellenére is az egyediségen, frissességen és a limitált darabokon maradjon a hangsúly. És ne forduljon át a minőség-mennyiség egyensúlya sem.
Hogyan zajlik konkrétan a munkafolyamat, míg a kávészacskókból táska lesz?
A termékek alapanyagát egyenként átválogatott, és tisztított kávészacskók képezik, melyek azért értékesek számomra, mert az alapjuk alumínium és műanyag ötvözet, mely körülbelül elpusztíthatatlan. Ez előnyt jelent az újrafelhasználásnál, hiszen így igazán tartós darabok készülhetnek. De ipari újrahasznosításukra még nem született megoldás…
A kávészacskók előnye, hogy rendkívül erős és strapabíró anyagból készülnek, emellett vízhatlanok, és könnyen formára hajtogathatók, tehát összevarrásnál sincs nehéz dolgom. Érdekesség egyébként, hogy a kávéillat még a használat közben is hónapokig érezhető egy pénztárcán.
Külön előny, hogy van matt, fényes-színes printelt és homogén ezüstösen csillogó oldala is a zacskóknak. Emlékszem, az első darabok elkészülésénél még nem volt akkora divat az ezüstös, hologramos csillogás, de a későbbiekben a bestsellerek a kifordítottan megvarrt, trendi ezüstszínű darabok lettek.
A kávészacskókon kívül használok még szabászati hulladékot, újrahasznosított zipzárakat és mágneseket a végleges darabok elkészítéséhez.
Az anyagválasztáson túl mitől lesz egy márka fenntartható?
Ilyen lehet, ha odafigyelnek a gyártási hulladék minimalizálására, megfelelő munkakörülményeket teremtenek a dolgozók számára, es megújuló energiát használnak. A termékek gyártását, forgalmazását, használatát is környezetvédelmi szempontok figyelembevételével végzik.
A Coffewear termékek az újrahasznosított anyaghasználaton kívül még a zero waste elvet is követik. ezért készülnek hajtogatással, és nem íves formák szabásával. Ezen kívül a következő hónapokban szeretnék egy olyan minikampányt elindítani, hogy minden vásárló, aki visszahoz egy megmentett kávészacskót, cserébe kedvezményt élvezhet egy másik termék megvásárlásánál. Így népszerűsítve a mindennapi tudatosságot, odafigyelést a szelektív gyűjtésre.
Mi inspirált a termékek megalkotásánál?
A termékek legkonkrétabb inspirációs forrása szinte minden esetben az adott kávészacskó, melynek formája, színe, printelt mintája elég inspirációs forrás számomra, hogy egy új design szülessen meg belőle.Személy szerint leggyakrabban festmények, illetve grafikák által inspirálódom, és ezek a hatások gyakran érezhetőek az egyes minikollekciókon is. Inspiráló nagy márkák, a Freitag és a LUSH termékei a mindennapi használat közben állandó inspirációs forrást jelentenek. Ezen kívül a Fashion Revolution mozgalom (a Coffewear is része!) melyet minden szempontból hasznosnak, vagánynak és gondolatébresztőnek tartok.
Kik jelentik a vevőkörödet?
Alapvetően fiatalos ízlést megfogalmazó darabokat készítek, ezért az elméletben meghatározott vevőkör a 16-30 éves korosztály – itthon. Ellenben külföldi vásárokon a vásárlók több mint fele 30 év fölötti. Számomra nagyon fontos, hogy a vásárlók felfedezzék saját magukat a termékek sokaságában, ezért is különbözik egymástól minden darab. Gyakran használok nőies színeket, ezüstöt, neon kiegészítéseket, ezért lehet talán az egész márkának kicsit feminista benyomása. Mindegyik Coffewear kiegészítő egy külön „art piece“, ezért tudatosan nincsenek konkrét megkötései a kivitelezett daraboknak.
Hol találhatóak meg a termékeid?
A termékek egyedi megrendelését a weboldalon keresztül bonyolítom le, de ezen kívül Budapest különböző részén, sőt, Prágai és bécsi shopokban is megtalálhatóak. A termékek jelenleg egy nagyon aranyos budai boltban, a Szia+-ban, a Deák Ferenc térhez közeli Hababa Store-ban, a Király utcai Lollypop Factory-ban és a Placc nevű kávézóban vadászhatóak. A Szia+-ban a vicces és színes „őrült“ pénztárcák, dohánytartók vannak többségben, a Hababa Store-ban inkább cluchok és övtáskák, a Lollypop Factory-ban pedig extra színes tolltartók. Hamarosan pedig a Szimpla kert shopjában is elérhetőek lesznek különböző mókás kiegészítők.
Hogyan látod, a divat az ökotudatosság felé mozdul el manapság? Vagy ez még mindig csak egy réteg számára szempont?
Más a helyzet a vásárlókkal, és megint más a nagy vállalatokkal. Mivel a divatipar az egyik legszennyezőbb iparágak egyike, ideje volt, hogy olyan gigavállalatok, mint a H&M és a Nike is termelési és anyagfelhasználási stratégiát változtassanak, de sajnos a nagy marketingszövegek mellet,t miszerint „Igyekeznek 2030-ra teljesen öko anyagokra támaszkodni“, mennyire valósul meg az etikus működés, és a normális munkabérek biztosítása, például Kelet-Európa különböző részein. Bízom benne, hogy ez a folyamat nem ragad le a fenntarthatóság mint jó biznisz szinten. A gazdaság folyamatos növekedést kell produkáljon ahhoz, hogy fennmaradjon, ezért sem megállítható a fast fashion, de vannak nagyon értékes kezdeményezések. Például a Fashion Revolution Movement, mely ha a nagyvállalatokra kevésbé is hat, az embereket könnyen motiválhatják sokkal tudatosabb döntések meghozatalára.
A vásárlóréteggel kapcsolatban más a tapasztalatom az itthoni, és megint más a nemzetközi piaccal kapcsolatban. Itthon egyetértek azzal, hogy ez a téma még mindig csak egy adott réteg számára szempont. Tőlünk nyugatra eső országokban ez a réteg szélesebb, ezért nagyobb a tudatos vásárlók köre is, amely előnyt jelent a kezdő designer márkáknak. Külföldön sokkal több ember érzi úgy, hogy az egyedi termék, ami esetleg még újrahasznosított is, értékesebb a tömegesen gyártott egyforma daraboknál.
Mit a terveid a jövőre nézve?
Tervekben szerencsére nem szenvedek hiányt. A közeljövőben szeretném a márka bővítését folytatni, és a különböző feladatok összehangolására koncentrálni, megismerni még jobban a vevőkörömet itthon, mert hiszem, hogy a kicsi a bors, de erős alapon egy kis márka is lehet ösztönző a környezettudatosság szempontjából úgy, hogy eközben a vásárlók igényeit is szem előtt tartja. Érdekel a külföldi piac mélyebb megismerése is, tapasztalatszerzés ezen a téren, illetve workshop sorozat elindítása is bővíti a teendőim listáját.