Nemrég robbant ki a botrány, hogy a Spice Girls pont jótékonysági céllal készíttetett pólóért a bangladesi varrónők körülbelül 120 forintos órabérért kapnak és sok pont, hogy fenntarthatónak kommunikált alapanyag sem a környezet legjobb barátja. A The Changing Markets Foundation bízta meg az Ipsos MORI-t egy közvéleménykutatás készítésével, hét ország 16 és 75 év közti lakójával készítettek összesen több mint 7000 interjút – alább a kutatás legfőbb eredményei következnek.
Az átláthatóság egyre fontosabb a vásárlók számára: a megkérdezettek 79 %-a gondolja úgy, hogy a márkáknak, cégeknek információt kellene szolgáltatniuk a környezeti hatásukról (ez különösen a spanyoloknak és az olaszoknak volt fontos), a nők számára ez fontosabb, és arra is kíváncsiak, hogy az adott cég milyen erőfeszítéseket tesz arra, hogy csökkentse az általa okozott szennyezést. 70 %-uk szorgalmazná, hogy legyen rajta a termékeken, hogy pontosan hol és melyik gyárban készültek az adott darabok.
A megkérdezettek több mint fele nyilatkozta azt, hogy abbahagyná a vásárlást attól a márkától, akiről bebizonyosodik, hogy szennyező a gyártási tevékenysége – ez szintén az olaszok, spanyolok és franciák számára fontosabb, mint például a lengyel, német vagy amerikai vásárlók esetében. Ezzel szemben 46 %-uk gondolja csak úgy, hogy azoknak a ruhadaraboknak, amelyeket megvásárolnak, hatása lehet a környezetre. Viszont csak minden ötödik ember érzi úgy, hogy kellőképpen informált a divatipar környezetre és társadalomra gyakorolt hatásáról. Ötből két ember mondhatta el csupán magáról, hogy valamilyen fenntartható lépést tett a ruhatárával kapcsolatban: vásárolt például újrahasznosított alapanyagokból készült ruhákat, vagy keresett egyáltalán információkat az adott márka fenntarthatóságáról (Ezen még van mit fejlődni!). Több mint az emberek fele nem tartja hatásosnak, ha az iparág önmagát szabályozza ezen a téren, inkább a fogyasztók irányából érkező nyomást és a kormányzati szabályozást tartaná megfelelőnek, hogy csökkenjen a divat környezetre mért hatása.
A jó hír viszont, hogy az emberek 72 %-a igenis felelőssé tenné a márkákat azért, ami a termékeik gyártása során történik. (Sok esetben a márkák megvonják a vállukat és azt mondják, sajnálják és hogy fogalmuk sem volt, hogy éhbérét dolgoznak a varrónők az ő termékeik elkészítésén, hiszen ők csak kiadták a gyártást alvállalkozónak – D.E.) 64 % volt tudatában annak, hogy a divatiparban dolgozó munkások alacsony munkabérért dolgoznak, az olaszokat és a lengyeleket érdekelte a történet ezen oldala a legkevésbé. Viszont a megkérdezettek több mint háromnegyede szorgalmazná, hogy a márkák tegyenek elérhetővé információkat a dolgozók munkakörülményeire vonatkozólag és 52 %-a nem is vásárolna többet a márkától, amennyiben kiderülne, hogy az nem biztosítja a létminimumot a neki dolgozóknak.
Összességében az emberek 62 %-a lenne hajlandó 2-5 %-al többet fizetni egy termékért, hogy a dolgozó méltányos bérhez juthasson, viszont ennél is többet érzik úgy, hogy nem bízhatnak a márkákban és az általuk kommunikáltakban.
Fotó: Unsplash