Három újabb, rasszista divatbotrány

2019. február 11.
Három botrány, amely bizonyítja, hogy sok tennivalója van még a divatszakmának a diverzitás terén. És még csak február eleje van, de máris számos esettel szolgáltak.

Épp csak lecsillapodtak a kedélyek a Dolce & Gabbana rasszizmus-botránya kapcsán, ahol is az egyik alapító, Stefano Gabbana durván megsértette a kínaiakat, legutóbb pedig szintén egy olasz divatház, márpedig a napokban a legmenőbb márkává nyilvánított Gucci körül csaptak fel a lángok. Természetesen a divatszakma őrszeme, a Diet Prada közölte le az elsők között, hogy a Gucci ellen igencsak élénk Twitter-támadás indult. A dolog pikantériája egyébként, hogy a balaklavákat a márka már egy éve bemutatta, azonban mostanra kerekedett botrány az esetből. A balaklava egyébként egy símaszk, amely a szájat, vagy az arc bizonyos részeit szabadon hagyja – Guccinál az egy garbónyak továbbgondolásaként jelent meg. A fekete alapon piros szájkontúr pedig – remélem, hogy nem kell senkinek különösebben magyaráznom – a színesbőrűekre utal. A márka egyébként órákon belül levette mind az online felületeiről, mind az üzletek polcairól a problémás darabokat és közzétettek egy hivatalos bocsánatkérést is.

View this post on Instagram

Fashion can’t seem to learn from its mistakes. Back in February 2018, dozens of iterations of the balaclava walked the @gucci runway in Milan. Based on vintage DIY knit ski masks, no one clocked them at the time for having any racist connotations…or maybe they went unnoticed among the layers and layers of styling. Rihanna even wore one version just a couple months later at Coachella. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ Last night though, a knit black turtleneck balaclava with red cut-out lips resembling blackface that wasn’t on the runway, caught twitter’s attention…and Gucci’s almost immediately. Within a few hours, they pulled the sweater from sale and issued an apology. All things considered, it’s probably clear now that these brands are severely lacking the cultural context and knowledge to avoid these same pitfalls. If these global brands are serious about their commitment to increasing corporate diversity, it needs to happen at all levels and departments, not just the creative teams. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ • #gucci #skimask #fashion #knitwear #blackface #blackhistorymonth #luxury #luxurybrand #europeanfashion #turtleneck #balaclava #diy #knittingpattern #vintageknitting #pinterest #pinterestfail #rihanna #milanfashionweek #mfw #mfwss18 #ss18 #dietprada

A post shared by Diet Prada ™ (@diet_prada) on

Ugyanezzel a problémával került kereszttűzbe a Prada: még decemberben a Pradamalia kollekcióban mutattak be egy „fantázia szülte” figurát, amely szintén offenzív a színesbőrűekre nézve. Ez a figura ugyanis a megszólalásig hasonlít egy – durván sztereotípiákra építő karikaturizáló – könyv majomszerű, hatalmas piros szájú szereplőjére. A termékeket szintén villámgyorsan bevonták és egyből úton volt a bocsánatkérő közlemény.  A lavinát egyébként egy New York-i, emberi jogi ügyvéd, Chinyere Ezie indította el, akit érthető módon sokkoltak a Prada kirakatában látható figurák.

View this post on Instagram

Woke up on the morning of our fourth birthday to some news about our namesake @prada .  The “Pradamalia” collection, produced in collaboration with @2x4inc , features fantasy “lab-created” animals.  According to a press release about the collab, the creatures mix up the codes of the house into their features.  Many are comparing "Otto", a resulting mutation of one of Prada's oldest mascots, the monkey, to Little Sambo, a children's book character from 1899, who exemplified the pickaninny style of blackface caricature, though other examples from as early as 1769 can be found. The exaggerated stereotypes propagated racism freely back then, but it's apparent that the legacy of the harmful imagery still affects how we contextualize racism today.  This is surprising from Prada, who's known (at least recently) for the inclusivity of their casting, propelling then unknown models like Anok Yai and Jourdan Dunn into near supermodel status…not to mention casting Naomi Campbell in that 1994 campaign at a time when it was generally deemed "risky" to cast people of color in international luxury campaigns.  Recently, they mounted "The Black Image Corporation", an exhibition highlighting the importance and legacy of black creators in American publishing and photography, in both Milan and Miami.  Representation is important, but understanding how to navigate the nuances of how the world perceives racism is even more so.  One thing is pretty clear though…given recent scandals, luxury brands operating on a massive global scale need more systems in place to avoid controversies like this.  A suggestion for now: more diversity on a corporate level for positions that actually hold power in decision making and brand imaging.  Prada issued a swift apology on twitter and are in the process of removing the products from display and sale, but no mention on Instagram yet.  Dieters, chime in with your thoughts! • Source: Chinyere Ezie via Twitter (@ lawyergrrl) • #prada #blackface #littlesambo #retailproblems #retaildisplay #soho #nyc #dietprada

A post shared by Diet Prada ™ (@diet_prada) on

Januárban pedig a Moschino amerikai része ellen indult jogi eljárás, amelyről a The Fashion Law számolt be. Egy volt alkalmazott tett feljelentést az üzlet (és az üzletvezető) ellen, mivel hogy a „Serena” kódszóval illették a színesbőrű vásárlókat, akik nem hírességek, és az eladók utasítást is kaptak arra, hogy éles tekintettel figyeljék és kövessék is őket. Az is az utasítás része volt, hogy készítsenek fényképet a parkolóban az autójuk rendszámtáblájáról és utasítsák vissza, ha olyan terméket kérnek, amit hátulról kellene kihozni, vagy ha szeretnének valamit felpróbálni. A felperes, Shamael Lataillade egyébként azután mondott fel, hogy sorozatosan hátrányos megkülönböztetéssel szembesült abból fakadóan, hogy színesbőrű, haiti-amerikai nő és 17 különböző váddal illeti volt munkáltatóját.

Egyértelmű, hogy a divatmárkák más kárából nem tanulnak. Kérdés az, hogy a sajátjukból fognak-e. És az is, hogy elképesztő problémák vannak a diverzitással ezeknél a globális márkáknál, ha a termékek ötletétől egészen a boltok polcaira kerüléséig senki nem kérdőjelezi meg ezeket és azt, hogy sértőek-e lehetnek egy csoportra nézve. Sok dolguk van még, az biztos!

Fotó: IMaxTree