Stylistként belelátsz a divatipar működésébe. Melyek azok a tényezők, amelyek miatt a divat az egyik legkörnyezetszennyezőbb ágazattá vált?
A túlkínálat és túlfogyasztás folyamatosan tolja ki a határokat. Ebben természetesen a fast fashion brandek évtizedek óta való működése és késői eszmélésük a fő probléma. Üdvözlöm azokat a akcióikat, amelyekkel csökkenteni szeretnék a károsítást, de a gyors kollekció váltások és a ruhák elégetése semmiképpen nem segít, még akkor sem, ha papírzacskóval is lehet náluk vásárolni vagy vannak fenntartható kollekciók, amelyek esetleg szintén a kukában végezhetik.
Hogy látod, a jövő a zöldülés irányába vezet vagy még mindig a green washing effektus dominál a divatiparban?
A legtöbb ilyen akció szuperül hangzik, de valós csökkenést nem tudom, hogy eredményez-e. Mindeközben minden apró lépés számít, szóval ennek is örülni kell. Kritizálni mindig egyszerűbb, de sajnos a nagy cégeknek egy-egy új technológia bevezetése óriási befektetéssel jár és mivel, hogy igazán nem csökkenti (csökkentheti) a termelést – ami a fő probléma – ezért csak kisebb változtatások férnek bele, mert a nyereségről nem hajlandóak lemondani. Sajnos ez a többi ágazatra is igaz, a nyereség növelése még mindig a fő ok, ami miatt nem változtatnak igazán és nem ökonozmizálják a technológiákat.
Te személyesen hogyan próbálod csökkenteni az ökolábnyomodat?
Megpróbálok minden vágyott darabomat a RUHÁban, vagy más vintage, second hand üzletekben beszerezni. Egyébként ökoháztartást tartok fent, és majdnem minden választásomat befolyásolja, hogy minél kisebb legyen a ökolábnyomom és tudatos vásárló legyek, ebből a szempontból is.
Hogyan született meg a RUHA, the recycledfashionstore gondolata?
A second hand bolt ötlete már 8 éve kialakult bennem. Először egy olyan second hand boltot szerettem volna nyitni, amelyről utoljára jut a turkáló a vásárló eszébe. A kulcs az, hogy egy letisztult, szép környezetben is lehessen másodkézből szuper szép cuccokhoz jutni, ami bevonzza azokat az embereket is, akik egyébként egy turkálóba nem mennének be. Másfél évvel ezelőtt Nagykovácsiba költöztem, és ott megtaláltam az ennek megfelelő helyiséget. Nagyon hirtelen történt minden.
Az, hogy egy Budapesthez közeli nagyközségre esett a választás, nekem nagyon fontos volt, ugyanis a törekvés a kisléptékű kiszolgálás és lassú vásárlási élmény nyújtása volt. Fenyvesi Zsófi grafikussal (aki szintén Nagykovácsiban lakik) sokat ötleteltünk, mire megérkezett ez a koncepció. Igazából egy külföldi üzlet adta az alapötletet, amit átformáltunk saját szájízünk szerint.
A rendszer lényege az, mindenkinek vannak a ruhásszekrényében szép, de kihasználatlan ruhák, cipők, kiegészítők. A RUHÁban ezeket fogadjuk és adjuk tovább új, boldog tulajdonosaiknak, akiknek viszont éppen az a RUHA hiányzott a gardróbjából. – Így valósulhat meg a körforgás, a közösségi gardrób. Hiszek abban, hogy van már elég darab a rendszerben és új vásárlása nélkül is megtalálható mindaz, amit a fast fashiontól kezdve a high-end márkák üzletei kínálnak. A RUHÁban minden kategória helyet kap, a fast fashion darabokat sem hagyhatjuk ki az üzletből, így minden árkategóriában lehet csodálatos és szép állapotú, esetenként új ruhákhoz jutni.
Zsófi készítette a logót is és az arculatot, az első perctől kezdve iszonyú lelkesen vett részt a projektben és ezzel nagy erőt adott nekem, hogy jó úton járok.
Honnan és hogyan válogatsz ruhákat?
A ruhákat teljesen természetes személyek hozzák be az üzletbe saját gardróbjukból válogatva és átszűrjük az alapján, hogy illik-e az üzletbe. Ez lehet bármilyen darab, de nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy szép, jó minőségű alapdarabok is legyenek az üzletben és, hogy minden korosztály számára tudjunk ajánlani valamit. Férfi ruháink is vannak.
Ha vannak a gardróbunkban elfekvő ruhák, eljuttathatjuk a RUHÁba?
A személyes találkozást nagyra értékelem, mert az üzlet annyira jól sikerült, hogy érdemes ellátogatni, – igazi élmény, ezért elsősorban azt ajánlom, hogy az üzleti átvétel a legcélszerűbb. Egyébiránt az ország bármely pontjáról megoldható csomagküldéssel, miután telefonon megbeszéltük a részleteket és az árakat.
Általánosan mi az, amit ezzel a branddel üzenni szeretnél az embereknek?
Az üzenetem a következő: váltsunk szemléletet, hogy a divat ne instant választás, hanem hosszútávú döntés legyen. Az ország és világ minden tájáról lehetőséget adunk arra, hogy a fenntartható divat elérhető legyen.
Mint stylist, feladatomnak érzem, hogy lehetőséget nyújtsak egy környezettudatos öltözködési módra is.
Mik a terveid, mekkorává szeretnéd bővíteni a üzletet?
Nagyon nagy tervekkel állok neki a munkának, természetesen a világ megváltása a cél! Nem állnék ellen, ha pár év múlva az országban alakulnának RUHA üzletek, mint RUHA 2, RUHA 3 és így tovább. A recycledfashionstore.com webshoppal pedig a world wide elérés a cél.