A Louis Vuitton új szintre emeli a hamisítás elleni küzdelmet

2019. június 03.
A luxusmárka a legmásoltabbak között van, de most egy technológiai innovációval újult erővel veszik fel a kesztyűt a hamisítók ellen.

A Louis Vuitton a legelső divatmárka, amely a blockchain technológiát hívja segítségül, hogy hatékonyan megküzdjön a hamisítványokkal. A luxuskonglomerátumok igencsak erőteljes lépéseket tesznek: míg a Kering a fenntarthatóság és a kiskorú modellek védelme érdekében cselekszik, a szintén francia LVMH – amelyhez a Louis Vuitton is tartozik – a technológia legújabb vívmányai felé nyit. A megoldással pedig egy hatékony, hiteles és ellenőrizhető alternatívát nyújtanak arra, hogy figyelemmel követhessük a termékek eredetiségét és életútját, egészen az alapanyagtól a másodlagos piacig. A francia luxusmárka a kezdetektől kiemelten kezeli a hamisítás és a kalózkodás ügyét: az erre szakosodott osztályuk több száz szakembert, jogászokat és ügynököket foglalkoztat a világ minden részén. Az AURA projekt pedig a luxusmárka három éve indított, nyomonkövethetőségre irányuló Track & Trace programjának a kicsúcsosodása.

Na de mi is az a blockchain, magyarul blokklánc? Talán az a legegyszerűbb, ha ezt egy óriási könyvtárként képzeljük el, amelyben minden tételt és minden egyes változtatást jegyeznek, így kívülről nem tudunk például változtatásokat eszközölni vagy termékeket lemásolni. A blokklánccal a divatiparban például minden egyes részművelet, folyamat hitelesen nyomon követhető: így egyfajta beültetett chipként könnyedén kiderül, hogy egy-egy termék eredeti-e, vagy hamis, hiszen minden darab kap egy digitális identitást. A szakértők a technológiát már jó ideje a hamisítás elleni harc szuperfegyverének tartják, és például a fenntarthatóság és az etikus gyártás terén is jelentős szolgálatot tehet. A termék minden részének komponensei mellett például információt kaphatunk az etikus gyártásra, a termék megfelelő kezelésére vagy a környezeti hatásokra vonatkozólag is. A Louis Vuitton és az LVMH vadonatúj fejlesztése a Microsoftnak és a ConsenSys techcégnek köszönhető: az AURA platform minden eddiginél hitelesebben „állapítja meg” a termékek eredetiségét. A megoldást egyelőre a Louis Vuittonon kívül a Parfums Christian Dior is használja, de hamarosan bármelyik luxusmárka számára szeretnék elérhetővé tenni. A blockchain nyújtotta hitelesítés pedig nem is csak a hamis termékek megfékezésénél fontos, hanem ahogy említettük, amiatt is, mert a másodlagos piac a divatipar egyik legdinamikusabban fejlődő szegmense:  ennek használatával viszont biztosak lehetünk benne, hogy egy eredeti terméket vásárolunk meg, és nem egy nagyon jó hamisítványt.

Fotó: Getty Images