Májusban indult hódító útjára a Vates, a cél pedig nem kisebb, mint egy kultúrforradalom megvalósítása. Az alapító, Csányi Péter középiskolás kora óta rajong a költészetért (azóta formálódott már benne a Vates ötlete), londoni üzleti tanulmányai után a nagyvállalati közeg, és a szabadság hiánya arra sarkallta, hogy belevágjon. Egy olyan, identitásalapú márka a Vates, amely a magyar irodalom legendás alakjait ünnepli. A grafikákért pedig Bárány Bence slammer felel. A brand sikerét mi sem bizonyíthatná jobban, mint hogy néhány hét alatt több mint 7000 követőre tettek szert és posztjaik többtízezer embert érnek el. A mindössze 24 éves Peti és a Vates története arra is fantasztikus példa, hogy merjünk vállalkozni, változást előidézni.
Nekem sajnos a középiskolás irodalomórák nyomán pont ellentétes a kapcsolatom a költészettel – van még remény számomra? Általában szeretik az emberek a költészetet, vagy megosztottak az érzéseik? Kinek a verseivel célszerű kezdenem?
Minden településen van Ady Endre és József Attila utca, a Parlament előtt is az ő szobra áll. Akár az Ady 100 (idén januárban volt Ady Endre halálának 100. évfordulója, amelynek tiszteletéből nagyszabású eseménysorozatot szerveztek – D.E.) vagy a magyar költészet napjának alkalmából a hazai költészet jobban befolyik a köztudatba, kötelező olvasmányaink pedig voltak. Másfelől még az irodalmat nem különösebben kedvelőknek is megmaradnak azok a történetek, hogy Ady nőzött, ivott és hangosan mesélt arról, hogy nőzött. Nálam Shakespeare A vihar c. komédiája hozott egy fordulópontot: elolvastam és nagyon tetszett. Ennek ellenére rosszabb jegyet kaptam belőle, mint azok, akik nem is olvasták – a tanárnő viszont azt mondta, hogy nem fogok ötöst kapni addig, amíg nem figyelek az órákon. Innentől jöttem rá, hogy a középiskolai irodalomórák amúgy sem értek fel „kínzással”, hanem a tanárnő az óra első illetve utolsó három percében beszélt. A kettő között egy élénk, közös diskurzus zajlott az olvasottakról. Ráadásul akkoriban robbant be a slampoetry és az AkkezdetPhiai: nagyon tetszett, hogy van egy olyan hiphop együttes, aminek mélyebbek a szövegei. Alapvetően szerintem két csoportra oszthatjuk az embereket: vannak, akiket nem érdekel a irodalom, akiket viszont igen, azok szorosan kötődnek hozzá. Én utóbbiba tartozom, épp ezért is lepett meg, hogy nincs még olyan márka, ami költőkből akarna brandet építeni. Egyébként Ady verseit ajánlom neked, mert egyszerűbbek a szövegek, rövidek, viszont annál nagyobb érzelmi hatással bírnak.
Mit jelent számodra a költészet?
Mélyebb, időn átívelő érzések, eszmék és gondolatok megfogalmazása, olyan, magasabb szinten, ami áhítattal tölti el az embert.
Te írsz egyébként?
Régebben írtam pár rövid verset a telefonom jegyzetei közé, illetve a barátaimmal hülyéskedve freestyle-oztunk egymásnak, de ezek egyikét se gondoltam tartalmilag elég jónak, hogy megosszam másokkal.
Ki tudja egyszer mennyit érnek majd azok a sorok! A vátesz ugye jóst, prófétát, jövőbe tekintőt jelent. Miért ezt a neved választottad a márkának? Mintha te is egy vátesz lennél, küldetéstudattal.
Nagyon szeretem magát a vátesz szót, a maga mítikus jelentésével. Amiatt, hogy bizonyos nagy költőink (Babits és Petőfi), váteszként nyilatkoztak magukról, egyből tudtam, hogy ez lesz a márkanév.Már csak amiatt is, mert ha belegondolok, szerintem minden művész vátesz: küldetéstudattal rendelkezik, és jobb irányba akarja terelni a világot a munkáján keresztül. Bennem van persze egy küldetéstudat, de a név annak arra mögöttes jelentésre utal, hogy a pólón szereplők a váteszek.
Egy biztos, stabil multis közegből mennyire volt félelmetes kilépni?
Mindig is akartam egy saját vállalkozást, de ezt pár év multis tapasztalatszerzés után képzeltem el. Viszont ahogy elkezdtem egynél dolgozni, teljesen átértékelődött bennem minden. Nem értettem, miért járnak be emberek úgy dolgozni, hogy csak panaszkodnak, felületesen beszélgetnek. Éreztem, hogy rövidtávú lesz nálam ez és közben kaptam is ajánlatokat más, kisebb cégektől. Viszont ott is olyan dolgok jelentették a legnagyobb megelégedést a dolgozóknak, mint például az, hogy péntekenként ingyen van a reggeli. Én ennél több megelégedést akartam a munkámból nyerni…Ahogy azon gondolkodtam, miként tudom otthagyni a nagyvállalati közeget, rengeteg új ötletem volt, de valahogy nem hagyott nyugodni a Vates. Tudtam, hogy nem kell feltétlenül bankot robbantanom ahhoz, hogy ezt elkezdjem és azt is, hogy meg tudom csinálni. Kemény Zsófival iskolatársak voltunk, ő kötött össze Bencével, aki vállalta, hogy elkészíti a grafikákat én pedig addig elindítottam az Instagram-oldalunkat, hogy felmérjem, hogy viszonyulnak az emberek egyáltalán a költészethez. Ahogy elkészültünk, felmondtam. Tudtam, hogy valami saját dolgot akarok csinálni és így természetes volt, hogy elkezdem. Nem volt félelmetes helyzet számomra. Szerintem amúgy is szörnyű munkaerő vagyok és nem akartam a minimumszintet megütni azzal, amit csinálok, miközben nem is igényeltek annál többet tőlem.
Mi szerinted a siker kulcsa? Hiszen sokan kacsintanának ki ebből, de közel sem biztos, hogy véghez visznek valamit. Mi szerinted a legfontosabb, ha valaki a nulláról indít egy vállalkozást?
Az a legfontosabb, hogy milyen valakinek a gondolkodásmódja, hogy milyen tartalmakat fogyaszt és milyen társaságban van. Ha olyan YouTube videókat nézel, vagy olyan cikkeket, könyveket olvasol, akár Elon Muskról, vagy Richard Bransonról, akkor tudni fogod, hogy a kemény munkáért jutalom jár, és magadnak tudsz lehetőségeket kreálni. Azzal sincs persze semmi baj, ha valaki egy multinacionális közegben akar karriert építeni, de nincs olyan, hogy valamire nincs lehetőség. Fontos a stratégiai gondolkodás, és hogy te mennyire akarsz dolgozni. És a kitartás is, hogy igenis leülj és megcsináld a szükséges dolgokat. Sok minden volt a Vates-szel kapcsolatban is, amit még előtte sosem csináltam, de az interneten minden információ fent van. Egyszerűen megnéztem, mások hogy csinálják. Ez persze idő és energia, de nem is érzem, hogy munka lenne, mert a sajátom és látom az eredményét.
Mi jelenti a legnagyobb kihívást számodra és mi a kedvenc részed a „munkádban”?
Adok mások véleményére és először féltem, hogy fogadja majd a baráti köröm a Vates-t, nem akartam, hogy pólógyárosként gondoljanak rám, mert ennél sokkal többet képvisel. Egy első, üzleti projektként tekintek erre. Reggeltől estig jönnek az ötletek, inkább az a kihívás, hogyan sűríthetnék 24 órába 48-at! J De lelkes vagyok és jók a visszajelzések. A kedvenc részem pedig az, amikor valaki feltölt egy képet például Instagramra Vates-es pólóban és ír valami kedveset, vagy amikor ajándékba adnak egy pólót. Az első eladás volt a legjobb érzés!
Egy márkánál mára elengedhetetlenné vált a közösségépítés is. Miben nyilvánul ez meg nálatok? Hogy látod az online és offline közösség szerepét?
Interaktív tartalmat osztunk meg, bárki küldhet kedvenc idézetet, aminek úgy érzi, hogy számára fontos üzenete van, és ezt megosztaná a közösséggel is. De van egy platformunk, amin keresztül bárki küldhet verset, vagy novellát, mert mára van egy elég nagy elérésünk, és ha valami pozitív hatással bírót adsz ki a kezeid közül, annak szívesen teret adunk. A közönségünk nagyrészt fiatalokból áll, de sokszor a szüleik is továbbosztják a megosztott munkáikat, hogy mennyire büszkék rájuk. Maga a művészet és a kultúra is a közösségről, a közös értékekről szól – a világot pedig a közösség, a kultúra és a közös történetek mozgatják.A sikerre egyfajta kötelezettségként tekintek: az motivál, hogy kihozzam a maximumot abból, amit csinálok. Ha elolvasol csak naponta 10 oldalt, az legfeljebb 20-25 percbe telik, de egy év alatt ez már kb. 10-12kiolvasott könyvet jelent és ezt bárki meg tudja tenni. Nincs olyan, hogy nincs erre időd és amúgy is, ahogy ráérzünk a megismerés mámorító ízére, többet fogunk olvasni napi 10 oldalnál. Olyan tartalmakat kell fogyasztani, amik stimulálják az agyadat és amitől ötletelsz. Bár ötlete bárkinek lehet. A választóvonal a megvalósításnál húzódik.
Visszatérve a ruhákra, mit jelent számodra az öltözködés, milyen szempontok alapján választasz ruhadarabot?
Az öltözködés van, akinek fontos, és van, akinek nem. Akinek az, annál mindenképpen egy kulturális hovatartozást fejez ki, egy közösséghez, vagy akár szubkultúrához. Így az is azt fémjelzi, milyen márkától választasz. Például, ha a Balenciagánál vásárolsz, azza lüzenheted azt is, hogy megdolgozol a pénzedért. Akárhogy is, a választott ruhadarabbal legtöbbször az értékeinket is kifejezzük. Nekem mindig a márka sztorija az, ami tetszik és szeretem a sportmárkákat, mert a sport, versenyszellem és a szurkolás üzenetét juttatják el mindenkihez. A drágább márkák kapcsán az a véleményem, hogy ha valamire több pénzt adsz ki, ahhoz jobban kötődsz, és jobban is vigyázol rá.
Miben látod a közösségi média előnyét és hátrányát?
Amolyan szeretem-gyűlölöm kapcsolatban vagyunk a közösségi médiával: van, hogy azt veszem észre, hogy 25 perce nyomkodom az Instagramot és értelmetlenül pötyögök. Viszont ezen keresztül bárkit elérhetsz és mindenkit arra bátorítanék, hogy így tekintsen a közösségi médiára. Az internet a lehetőségek tárháza. A közösségi már nem közösségi, hanem inkább üzleti média. Ez rendben is van, ha meg akarsz valakit ismerni,közösséget akarsz építeni és meg akarod találni a vevőidet, vagy éppen nulla tőkével népszerűsíteni akarod a művészeti termékedet.
Milyen további terveitek vannak a Vates-szel?
Közkívánatra hamarosan érkeznek további minták és idézetes darabok, és a terveim között szerepel, hogy nagyobb tartalomgyártókkal és művészekkel is együttműködünk. Az első vásárlóink az irodalmat szorosabban kedvelők közül kerültek ki, de mi szeretnénk mindenki számára divatossá tenni a kultúrát. A hosszú távú tervek között szerepel, hogy viszonteladókkal még tovább bővítjük az elérésünket. Továbbá én szeretnék arra buzdítani másokat is, hogy vállalkozzanak, valósítsák meg az ötleteiket és éljenek a lehetőségekkel. Mert kreatív, bátorít és sokat tanulsz belőle!
fotó: Papp Márton, Magyar Laura, Varga Domonkos, Csányi Péter