Feltörekvők: a Mirror Concept vegán táskamárka alkotói, Vecsei Viktória és Marosi Lilla

2019. július 23.
Van egy jó hírünk a veganizmus és a fenntartható, slow divat híveinek: itthon is egyre több márkánál alapvető szempont a tudatosság és a kézműves szemlélet. Ezúttal a Mirror Concept alapítóival, Vecsei Viktória Adéllal és Marosi Lillával beszélgettünk, akik vegán bőrből készítik táskacsodáikat immár két éve.

Hogyan és mikor fogalmazódott meg bennetek a Mirror Concept gondolata?

Viki: A Mirror Concept gondolata 3 évvel ezelőtt fogalmazódott meg bennünk, körülbelül egy időben azzal, hogy Hollandiába költöztem. Ez a környezet az első pillanattól kezdve nagyon izgalmas és inspiráló számomra. Rengeteg művész él itt, és sok kézműves termékkel találkozom nap mint nap. Arra gondoltunk Lillával, milyen szuper lenne ha mi is belevágnánk egy saját márka felépítésébe.

Gyerekkorunkban, amikor megismertük egymást, művészeti suliba jártunk, így hobbi szinten az alkotás mindig az életünk része volt. Anyukám a ’90-es években ruhatervezőként dolgozott, saját üzletünk és varrodánk volt. Bár én még gyerek voltam akkor, ettől függetlenül sokat tanultam tőle, így a tervezés és a varrás sem idegen számomra. Lillával mindkettőnket érdekel a divat, ezért döntöttünk a táskák mellett.

 

Honnan jött a név?

Viki: A kedvesem – aki egyébként tetováló művész – volt a segítségünkre a névválasztásban, a logót is ő álmodta meg és tervezte nekünk. Mindenképp beszédes nevet szerettünk volna, így jött a Mirror. Ezt a szót mindenki ismeri és számos különböző jelentéssel bírhat.

Lilla: A mi esetünkben ez lehet egy életérzés, amit a táskáinkkal közvetíteni szeretnénk, egyfajta tükörkép rólunk. Csak olyan táskát készítünk, amivel teljes mértékben azonosulni tudunk, és mi is beleszeretnénk, ha meglátnánk egy üzlet kirakatában. Másrészt a tükör visszafelé is működik, a táskáink viselőiből is visszaad valamit.

Nagyon letisztult és praktikus termékeitek vannak. Melyik volt előbb, kiforrott a stílus vagy a márka?

Viki: Már a kezdetekkor elég kiforrott elképzeléseink voltak arról, mit szeretnénk. Letisztult, egyszerű formákban gondolkodunk, amik jól passzolnak a hétköznapi szettekhez. Ha bohémabb stílusú táskát készítünk, akkor is az egyszerűség dominál a formavilágban. Inkább az anyagokkal és a színekkel szeretünk játszani.

Lilla: Az egyszerű formavilág mellett az elejétől kezdve törekszünk arra, hogy funkcióját tekintve minél kihasználhatóbb legyen egy táska, mára már több olyan típust is készítünk, amit többféleképpen lehet hordani.

Mi inspirál titeket leginkább a tervezés során?

Lilla: Nagyon sok minden! Építészet, képzőművészet, filmek, utazások, a városi élet és a hétköznapi emberek… Általában egy bizonyos hangulat köré építjük a kollekciót, de van, hogy egy adott színre, vagy formára kattanunk rá.

Viki: Sok időt töltök a számunkra megfelelő anyagok felkutatásával, beszerzésével. Amint meglátok egy szép anyagot azonnal beindul a fantáziám.

Mit jelent nektek a környezettudatosság és az állatvédelem?

Lilla: Nem vagyunk egy kimondottan öko márka, de törekszünk arra, hogy minél kisebb ökológiai lábnyomot hagyjunk magunk után. Ez egy folyamatos tanulás, és nagyon sok mindenben kell még fejlődnünk, de rajta vagyunk az ügyön. A táskakészítés során figyelünk arra, hogy minden maradék anyagot felhasználjunk és minimális hulladékot termeljünk.

Emelett pedig egyfajta slow fashion irányvonalat igyekszünk képviselni, és olyan táskákat készíteni, amelyek nem kizárólag az aktuális trendekhez igazodnak, hanem időtállóak  – ezzel sem ösztönözve  az embereket a túlfogyasztásra. Az állatvédelem pedig számomra kiemelten fontos dolog: 12 éve nem eszem húst etikai megfontolásból, ezért nekem evidens volt, hogy a táskakészítés során sem szeretnék állati eredetű anyagot használni.

A vegán bőrt rengeteg támadás éri mostanában, hogy nem is környezetkímélőbb a hagyományos bőrrel szemben. Mit gondoltok erről?

Lilla: Úgy gondoljuk, hogy mindkettőnek megvan a maga előnye és hátránya, de ha választani kell, akkor mindketten a vegán bőr mellett tesszük le a voksunkat több okból is. Az előbb említett etikai okok mellett nem elhanyagolható a környezetre gyakorolt hatás sem: annak ellenére, hogy a vegán bőr szintetikus anyag, még mindig környezetkímélőbb az előállítása, mint a bőrnek. A Global Fashion Agenda, amely egy globális vezetői fórum a divat fenntarthatóságáról, a 2017-es “Pulse of the Fashion Industry” jelentésében rámutat, hogy a szintetikus bőrnek háromszor kevesebb a környezetre gyakorolt hatása, mint a marhabőrnek.

Milyen anyagokkal és cégekkel dolgoztok?

Lilla: Táskáink nagy része műbőrből készül, ritkán használunk más anyagokat (pl. neoprént). A táskák bélését pamutból készítjük. Az anyagokat helyi kis- vagy nagykereskedésekből szerezzük be Pécsett és Hollandiában vegyesen. Konkrét cégekkel nem is dolgozunk kifejezetten együtt, mert többnyire mindent mi ketten csinálunk a tervezésen és a varráson át a marketingig. A táskákra felvarrható logókat Szabó Barbara, egy szintén pécsi táskatervező készíti nekünk.

Viki: Táskáink jelenleg Pécsett a PARTISAN art, design & co-space üzletében vásárolhatók meg, de szívesen működünk együtt további boltokkal is a jövőben.

9 fotó megtekintése

Szerintetek nehezebb egy környezettudatos brandet építeni ma Magyarországon/Európában mint egy klasszikus márkát?

Lilla: Én úgy gondolom, hogy egy kis brandnek nem kimondottan nehezebb, paradigmaváltás és tudatosság kell hozzá. Meg kell fogalmazni bizonyos alapelveket és értékeket, és ezekhez tartani magunkat. A nagy, nemzetközi márkák számára nagyobb kihívást jelent, hogy fair trade alternatívákat találjanak az anyagbeszerzésben és gyártásban, mert sajnos ezek helyett inkább gyakran az olcsó és nem fenntartható és/vagy etikus megoldásokat választják.

Hogyan látjátok, milyen a jövő divatipara?

Lilla: Azt veszem észre, hogy egyre több ember figyel arra, honnan jön és milyen körülmények között készül egy adott termék. A divatipar is kénytelen lesz előbb utóbb alkalmazkodni az egyre inkább előtérbe kerülő fenntarthatósági elvárásokhoz, és visszavenni a jelenlegi fast fashion cégekre jellemző pazarló, környezetszennyező és etikátlan magatartásból.

És a Mirror Conceptnek milyen jövőbeli céljai vannak?

Viki: Az elején tartottunk tőle, hogy a távolság köztünk megnehezíti a dolgokat, ezért úgy döntöttünk, Magyarországon indulunk el. Azóta rengeteg tapasztalatot szereztünk és abszolút jól működünk annak ellenére, hogy nem egy országban élünk. A további terveink közé tartozik, hogy főleg Hollandiában illetve nemzetközi szinten is elérhetőek legyenek a táskáink. Már vannak külföldön élő magyar vásárlóink is, és ennek nagyon örülünk.

Lilla: Szintén rövidtávú terveink közt szerepel egy webshop elindítása.

Ha egy szóval kellene jellemezni a márkát, mi lenne az?

Lilla: Eklektika.

Viki: Funkcionalitás.

Fotó: Jánossy Noémi, Marosi Lilla