Csak semmi hulladék! Környezetbarát eljárások, újrahasznosítás és társadalmi igazságosság – sokat beszélünk róla, de nem olyan egyszerű definiálni. A fenntarthatóságnak számos aspektusa van: társadalmi, kulturális, ökológiai és pénzügyi is. Szeptemberi számunkban megjelenő cikkünk folytatásaként további márkákat mutatunk be, akik megismertetnek minket a felelős, tudatos divattal.
A műanyag közellenség státusznak „örvend”, hiszen az óceánoktól a földekig ellep mindent és nem bomlik le. Viszont mit csináljunk vele, ha már itt van és „nem megy sehová”? Ferencz Borbála ékszerei új megközelítésbe helyezik ezt az anyagot és elgondolkodtatnak minket értékről és értéktelenről, múlandóról és örökéletűről. Az újrahasznosítás égisze alatt a fiatal dizájner kétségkívül látványos, izgalmas ékszerek formájába önti ezt a mostohának bélyegzett anyagot – így egy kupakból, vagy csomagolás részéből akár dizájnerfülbevaló is lehet.
Az senkinek sem újdonság, hogy rengeteg hulladékot termelünk, de mi lenne, ha már úgy terveznék meg a termékeket, hogy ne keletkezzen az alapanyagból felesleg, és maximálisan felhasználjuk azt? Ez a zero waste és a divatipar egyik legszebb példája erre a 2018-ban, Zeynep Akman által alapított Mianqa. A bőrtáblák szabálytalan formájából és az esetleges hibákból, eltérő tulajdonságaiból kifolyólag a bőriparban sok „szemét” keletkezik. Az időtlen formákat képviselő, prémium bőrtáskák védjegye egy különleges, kézzel szőtt felület, amelynek az alapja a hatszögletű Anqa mintaelem: ez lehetőséget nyújt arra, hogy gyakorlatilag hulladék nélkül felhasználják az alapanyagot. Az isztambuli gyárral ráadásul a családi örökséget – és kézműves szakemberek felbecsülhetetlen tudását – örökítik tovább. A kézi szövéssel ráadásul alacsony jövedelmű, helyi nőknek nyújtanak (bevétel)kiegészítést egy nonprofit szervezeten keresztül.
Lisa Lubrini tavaly indította el márkáját: az Aenēis névről már ne csak Vergilius műve jusson eszünkbe, hanem egy etikus luxusmárka is. Az exkluzív printekkel készülő selyemsálakat Párizsban álmodják meg és Olaszországban készülnek. A legfinomabb selyem adja a márka sáljainak, twilly-jeinek és bandananáinak, valamint díszpárnáinak anyagát. Az óriási hagyománnyal bíró „selyem városában”, Comóban készülnek a gyönyörű darabok egy családi vállalkozás tagjainak gondos kezei által, ezáltal is támogatva a XV. század óta őrzött szaktudást és a helyi iparágat. A sálak a slow fashion jegyében készülnek: klasszikus, időtlen, trendektől független, akár generációkon is átörökíthető sálakat kínál az Aenēis, amelyek teljesen ellenállnak a divat ilyen-olyan szeszélyinek és csakis a legkiválóbb alapanyagokból, gondos kézimunkával dolgoznak, amelyek ezekre garanciát is jelentenek.
Lukács Gabriella, a Gabe megálmodója nemrégiben indította el Revive vonalát, amelyben az upcycling jegyében alkot: újra felhasználja egy máltai – lakástextilekkel, bútorokkal és dekortermékekkel foglalkozó – cégtől kapott anyaghulladékokat és táskák formájában új életet ad nekik. A szabás során sok hulladék keletkezhet, így ügyes és átgondolt szabásvonalakkal izgalmas új termékekben ölthet testet a „szemét”. Célja, hogy a lehető legtöbb textil- és bőrhulladék ne a szemétben végezze, hanem dizájner-darabok formájában szülessenek újjá.
fotó: Sereja Ris (Ferencz Borbála)