Fiatal dizájnerek gondolták újra a szegedi papucsot

2019. szeptember 07.
A nemzetközi kifutókon is hódítanak a modern kivitelezésű, ám folklór inspirálta darabok. Egy pályázatnak köszönhetően három tehetséges fiatal tervező gondolta újra a hagyományos szegedi papucsot.

Az idei Mesterségek Ünnepének fókuszában a lábbeli állt – a Népművészeti Egyesületek Szövetsége pedig kiírt egy pályázatot, aminek keretében a hagyományos szegedi papucs öltött új formát. Attalai Zita cipőtervező újragondolt papucsai nagy sikert arattak. A szegedi papucs újragondolása pályázatra mindkét meghirdetett kategóriában sok pályamű érkezett, amelyek mind a használt alapanyagok, az alkalmazott színek, minták és technikák terén is nagyon változatosak, sokszínűek voltak, így a szakmai zsűri nem volt könnyű helyzetben.

Mindkét kategóriában hazai és határontúli formatervező művészek illetve hagyományőrző népművészek pályázhattak. Míg a második kategória a hagyományőrző kézműveseké volt, mi most az első kategória első három helyezettjének munkáit mutatjuk mmeg. Itt formatervező művészek tervvariációit, a tervezői koncepciót ismertető leírást és egy darab, vagy egy pár elkészített prototípust várt a zsűri. A legkülönfélébb színes és látványos megoldások érkeztek be, amelynek végül mindhárom díját egy-egy fiatal alkotónak ítélték a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem hallgatói közül.

Kaviczki Vanda – akit már mi is bemutattunk a Marie Claire Feltörekvők rovatán belül – munkája érdemelte a harmadik helyet: ő más utat választott, és izgalmas, látványos formavilág elérésére törekedett. „Az eredeti szegedi papucson, a kifordításos kivitelezés miatt van egy enyhe ív, amit nagyon érdekesnek és szépnek találtam, innen indultam és írtam át a papucsom formáját. Egy kissé minimalista lábbelit szerettem volna létrehozni. Letisztult, de karakteres formavilágot képzeltem el neki, így lett íves a felsőrész és a sarok is, ami fából készült, csakúgy, mint az eredeti papucson, és így megmaradt a jellegzetes klaffogó hangzás is. Fontos számomra, hogy természetes anyagokat használjak, ezért esett a választásom a bőrre és a fára” – meséli Vanda az általa tervezett, fekete és piros darabokról.

3 fotó megtekintése

A második helyet Erdei Dóra nyerte el, aki a tervezési koncepciójának alapjául szintén egy díszítőelem újragondolását választotta. Ez Dóra pályamunkája esetében a szegedi papucsokon található karakteres szalagdíszítés: az eredeti szegedi papucsokon található, kisméretű díszítőelem viszont Dóra cipőkollekciójában főszerepet kapott, méret éd funkció szempontjából is újragondolta. A végeredmény pedig kortárs köntösben idézi meg a hagyományokat és napjaink igényeinek is megfelel – mi örömmel hordanánk!

4 fotó megtekintése

A zsűri Bognár Angéla pályamunkáját ítélte a legjobbnak: a fiatal tervező alapkoncepciója a szegedi papucsból inspirálódva egy formailag letisztult lábbeli elkészítése volt és személyre szabható papucsot tervezett meg. Az eredeti papucsokon megjelenő síkbéli díszítő elemeket újragondolva három dimenzióban használta fel azokat és a pompon díszítésekre fókuszált. A megtervezett darabok középpontjában az egyén áll: ez megjelenik mind a papucs megalkotása során, hiszen nélkülözhetetlenné teszi a kézimunkát, mind a viselő személyében, hiszen Angéla papucsa nagy teret nyújt a kreativitásra a viselőnek is, aki kedve szerint, személyre szabhatja a lábbelit a rögzíthető, levehető pompomoknak köszönhetően. Azért is érdemelte meg méltán az első helyet, mert az általa tervezett – és elkészített papucs – megidézi a kézműves hagyományokat, de megnyitja az utat a szegedi papucs újragondolt változata előtt a fiatalabb és tömeggyártott lábbelikhez szokott vásárlóréteg számára is, akik az aktuális dizájn iránt érdeklődnek. Munkája újra értéket ad a kézzel készült tárgyaknak, azonban könnyedén beleilleszthető bárki hétköznapi ruhatárába is.

4 fotó megtekintése

Ezúttal is gratulálunk mindhárom tervezőnek!

fotó: Gergely Szilárd / Kanizsa Újság (Bognár Angéla képei)