Bár négyen teljes jogú alapítótagok, a Spark Le Monde szíve mindenképpen Zepkó Zsófi, aki Milánóban is tanult a nagynevű Marangonin és a Bocconin. Mindig is buyernek készült, és tanulmányai után lényegében álompozícióban landolt Milánóban, de végül hazaköltözött és munka mellett kezdte megvalósítani a már régóta dédelgetett Spark Le Monde ötletét. Luczáti Marcival – aki egyelőre egyedüli férfiként erősíti a csapatot, és akivel egy párt is alkotnak – évfolyamtársak voltak a Corvinus-on, Oláh Mendivel is osztálytársak voltak, csak éppen középiskolában. Mendi IT-területen dolgozik, így a teljes honlapért felel. Mellettük Wágner Kriszti pedig a „rendszerező”, Marcihoz hasonlóan szintén pénzügyi területről: vele Zsófi még Milánóban ismerkedett meg, ezután már Budapesten váltak munkatársakká. Önerőből, saját tőkéből, munka mellett kezdték el az első szülinapját ünneplő Spark Le Monde-ot, amolyan „hobbiként” – ám az elég gyorsan „üzletté” vált, nemsokára pedig (hagyományos) boltot is nyitnak Budapesten. Zsófival és Marcival beszélgettünk, akik bepillantást engedtek a működésükbe és arról is megosztották velünk gondolataikat, hogy milyen jövő elé tekint a divat, és az (online) kereskedelem.
A Spark Le Monde csapata
Mikor és hogyan indult a Spark Le Monde? Hogyan kerültél kapcsolatba mind a divattal, mind az (online) kereskedelemmel?
Zs: Mindig is buyer akartam lenni, és egy olasz cégnél ebben a pozícióban is helyezkedtem el, de aztán más, kereskedelemben nagyobb volumenű divat márkánál is dolgoztam, majd hazaköltözésünket követően is kereskedelemben helyezkedtem el, de nem a divat világában. Ugyanakkor, már több mint tíz éve megvolt a Spark Le Monde ötlete és folyamatosan kerestem, hogy kivel tudnék együttműködni. Tavaly adódott egy lehetőség, megláttunk egy nagyon jó, kiadó üzlethelyiséget, ami megadta a lökést arra, hogy belevágjunk és összeálltunk. Mindenki nagyon más érdeklődéssel bír, más területről jön, de pont így egészítjük ki nagyon jól egymást. A divattal egyébként már kiskoromban megismerkedtem, az öcsémmel, aki divattervező lesz, a nagymamánk ruháiban tartottunk divatbemutatókat.
Honnan ered a Spark Le Monde név, miért ezt választottátok?
Zs: Először a kiegészítők és ruhák mellett italokat is akartunk forgalmazni, ezért van a sparkling a névben: ez utal a csillogásra, de a pezsgő buborékjaira is. A le monde (magyarul a világ) pedig francia, a franciák szerepét pedig nem kell magyarázni a divat világában. Mindenképpen valami játékosat akartunk és ez a „pezsgő világ” kifejezi azt, amit képviselni szeretnénk.
Milyen a Spark Le Monde nő? Mi az az életérzés, amit képvisel a concept store?
Zs: Magabiztos és megéli a nőiességét. Élvezi a pillanatokat, legyen az a reggeli kávéja, vagy akár az eső. Örülni tud az apróságoknak is. Eközben megküzd magáért, nem pottyan az ölébe semmi. Halad előre, tudatos, de közben odafigyel arra, hogy szakítson magára is időt és kiélvezi azt a kávét, vagy éppen a tenger hullámait. A szabadság is fontos eleme ennek, és ennek az életérzésnek a bemutatásának szenteljük az Instagramunkat is.
Van olyan márka, akire különösen büszke vagy, hogy együttműködtök?
Zs: Büszke vagyok arra, hogy több márka termékei máshol nem találhatóak meg és elképesztően különlegesek. Ilyen például a MarePerpetua, ami egy kaliforniai fürdőruhamárka: csak tőlük és tőlünk lehet megvásárolni a darabjaikat. Vagy az Aenéis sáljai! Egy másik dolog az, amikor egy, már ismert brandnek előtte látnia kell, hogy mit képviselsz és azt követően tudtunk együttműködni. Arra is büszke vagyok, hogy közülük is többel eljutottunk már odáig, hogy értékesítjük a darabjaikat, ilyen a Cult Gaia kiegészítői vagy a BleutifulMilano hajpántjai, amit rajtunk kívül a 10 Corso Como-ban lehet megszerezni. És van egy lengyel fehérnemű márka is, az UndressCode, aminek az alapításában részt vettem, így most a másik oldalra kerültem át, ami egy másik fajta büszkeség. De ha „megszerzünk” egy új márkát, utána már rögtön keresem egyből a következőt!:)
Van olyan márka, vagy termék, ami abszolút bestseller és nem tudtok eleget rendelni belőle?
Zs: Ez folyamatosan és szezononként is változó. Idén nyáron például hetente érkeztek az újabb és újabb kagyló ékszer szállítmányok a kedvenc görög dizájnerünktől – Mayol Jewelry. Egyébként úgy érzem, hasonlóan népszerűek az egyes márkák és a termékek. Ugyanakkor az olyan termékek kiemelkedően népszerűek, amik bármilyen rendelés mellé még beférnek a kosárba, például a könyveink. Nagyon szeretem a szép könyveket. Ezen meglepődtem először, picit tartottam attól, hogy az angol nyelvű könyveink majd akadályt jelentenek, de szerencsére pont az ellenkezője lett igaz. Pont ezért jó egy concept store: dönthetnék úgy, hogy holnaptól kis szobrokat is felveszünk a repertoárba, amíg beleilleszkedik a hangulatba és az életérzésbe, addig a különböző tárgyak erősítik is egymást.
Hisztek abban, hogy van divat érintés és tapintás nélkül?
Zs: Egyértelműen nem, online létünkre. Ez egy hatalmas küldetés számunkra, hogy mindent, ami csak az oldalon elérhető, személyesen megnézünk, megvizsgálunk, előtapintunk.
M: Még ha egy kereskedelmi egység, egy bolt is vagyunk, rengeteg kedves üzenetet kapunk, hogy még szebb a termék, mint a képeken, és mennyire örülnek neki. Ha a márkák 90 %-áról nem is hallottál, teljesen jogos az a félelem, hogy vajon mit kapsz kézhez? De pont ezért tesztelünk és nézünk meg alaposan mindent. A vásárlókon is látjuk, hogy először próbálgatnak minket. Aztán amikor rendben megérkezik az első termék, és azt kapják, amit reméltek, akkor egyre bátrabban rendelnek az újdonságokból, és sokan visszatérő vásárlóinkká válnak.
Zs: Két dologtól rettegek. Folyamatosan leltárazunk, hogy sose fordulhasson az elő, hogy valamit megrendelnek és nincs készleten. A másik, hogy bármelyik termékkel bármi történik, ezért előzetesen minden márkát magunk is kipróbálunk, tesztelünk, hordunk, mielőtt a kínálatba bekerülne. Igyekszünk mindenből először csak magunknak egy teszt terméket vásárolni és csak ezt követően mehet a boltba.
Mit tartasz a legnagyobb kihívásnak?
Zs: Azt, hogy a fast fashion gyorsabban lemásolja és piacra dobja a dolgokat, mint maguknak a tervezőknek az aktuális szezonú kollekciója kijönne. Ezekre a koppintásokra sokan könnyen igent mondanak, akiknek nem olyan fontos a minőség és a fenntarthatóság. A szellemi tulajdon, maga az ötlet és az eredeti kreativitás értéke a design termékek mögött nem mindenki számára egyértelmű és ez nehezíti a független tervezők dolgát.
Mi az az igény, amire szerinted sok online üzlet nem reagál, reflektál kellően?
Zs: Ami sok online viszonteladónál előfordul, az pont, hogy a túl széles választék, amiben könnyen elveszhet az ember. Másfelől a rendelés kézbesítése is ilyen: nem mindenki akar heteket, vagy akár hónapokat várni a kiszemelt termékére. Rendelsz például egy fürdőruhát, mert mész nyaralni, az nem érkezik meg időre, közben meg már kifizetted. Ez az egyik előnyünk: minden egyes darabot gondosan válogatunk, és mivel helyben vagyunk, két nap alatt kézhez is kapja a vásárló a rendelését.
M: A termékeink 99 %-a Zsófi személyes kedvence, gondos a szelekció és minden egyes darabban hiszünk. (Megérkezésemkor Zsófi elő is húzza és büszkén mutatja a showroomban „eldugott” darabokat, amit alig van szíve eladni. Mondjuk, ha rajta múlna, szerintem nem adnának el semmit sem, mert mindent meg akarna tartani 🙂 – D. E.)
Hogy látod a globális érdeklődést – melyek az azok a márkák, irányvonalak, amelyek mindenképpen maradnak, sőt, fokozódni fognak és akik „kihullanak” a jövőben?
Zs: Alapvetően egyre tudatosabbá válnak a fogyasztók és egyre különlegesebb dolgokra vágynak. Kis márkák esetében ez kritikus pont, hiszen ma már, a közösségi médiával egyből kiderül, ha valakit másolsz. Egyedinek kell lenni. A vásárlók pedig tudni akarják a termékekről, hogy az elkészítésük környezettudatos, hogy hol készül, milyen körülmények között, mennyire átlátható a gyártása, hogyan és milyen alapanyagokat használtak fel. A médiának hatalmas szerepe van abban, hogy felhívja a környezettudatos vásárlói viselkedésre a figyelmet. Néha sokkolóan ugyan, de szerencsére egyre inkább elgondolkodtatják az embereket.
Mennyire tudatos, szinte mérnöki számítások vagy intuíció eredménye az, hogy mi mennyire jól eladható, hogy mi alkotja a kínálatot? Lehet csak az egyikre hagyatkozni?
Zs: Ez egy kulcsfontosságú dolog a szakmában és sok belső küzdelemmel jár. Kellenek a forgalmat generáló márkák, miközben a szenvedélyem az iszonyú pici márkák bemutatása. Van több olyan brand, amit imádunk a dizájn miatt, de nem feltétlen húzó termék, és van, amiről tudjuk, hogy forgalmat fog generálni. Ezek amolyan „kapaszkodómárkák”, olyanok, amiket a vásárlók többsége is ismer.
M: Eközben sokszor vannak Zsófinak „csakazértis” márkái, amelyek rendre beigazolódnak. Ha valamit próbaképpen, tényleg csak minimális mennyiségben – nem titkoltan saját használatra is – rendel meg és felkerül a honlapra, biztos, hogy az lesz az első, amit egyből eladunk.
Zs: Félek egyébként attól, hogy túl extrém dolgokat szemelek ki. Épp ezért jó, hogy Kriszti csajos típus, Mendinek pedig a sportos dolgok tetszenek jobban. Az ő ízlésük is érvényesül a válogatásnál és enyhébbé teszik, kiegyensúlyozzák az én extrémitásomat.
Hogyan fedeztek fel új márkákat? Sok áruház már szinte csak Instagramon keresztül kutat fel és lép kapcsolatba új brandekkel.
Zs: Sokféleképpen! Számos brandet már ismertem, mielőtt elindult volna a Spark Le Monde, mert amíg három évig Olaszországban éltünk, már kapcsolatba kerültem velük és a fejemben voltak. De utazások alkalmával is mindent megnézünk, nyitott szemmel kell járni mindenhol. Egyébként mestere vagyok annak, hogy ha látok valakin valamit, ami megtetszik, azt utána meg is találom! De divathetek, különböző események és kiállítások alkalmával is keresünk új márkákat.
M: A kapcsolattartás pedig nagyon fontos Instagramon, lényegében üzleti, business-to-business platformként is működik. És nem is csak a posztolásról szól: mi is keresünk azon keresztül márkákat és ők is megkeresnek minket, így az egymásra találás, és az egyeztetések helyszínévé is vált.
Zs: Az email már szinte háttérbe is szorul, van olyan együttműködő márkánk, aki csak a számlát küldi emailen keresztül, azonkívül mindent Instagramon egyeztetünk le. De ajánlani is szoktak márkákat ismerősök, családtagok, és olyan vásárlónk is volt, aki megmutatta, hogy ő amúgy mit készít – már a márkáink között van. De a 10 Corso Como ikonikus számomra, ha ott járok, mindent végignézek és természetesen magazinokban is lehet újdonságokat felfedezni.
Mennyire lehet akár a készletet gondosan előre tervezni, ha jön és tarol egy villámgyors Instagram-trend?
Zs: Ha látok is egy nekem tetsző trendet, akkor megpróbálom megtalálni, hogy kitől indult és ki képviseli a legjobb minőségben. Felvesszük a kapcsolatot, elkezdünk tárgyalni…. De nem a mi műfajunk az, hogy valamit ma felvesz például Kim Kardashian és ahhoz hasonlót holnap már árulsz is. Félek a hype-októl. És attól, hogy megveszel valami olyat, amit két hónap múlva már nem szeretsz majd. Az ugyanolyan rossz érzés lenne, mintha tönkremenne egy termékünk. Ez nagyon fontos szempont, és épp ezért nem félek a visszaküldéstől sem. Sosem beszélek rá senkire semmit, ha eljön hozzánk a showroomba megnézni valamit. Azt szeretném, hogy ne érjen senkit csalódás és mindenki csak azt vegye meg, amire szüksége van.
Ha azt kérdezném, hogyan vizionálnátok a divatot, a kereskedelmet mondjuk 5 év múlva, szerintetek hogy fog kinézni, milyen változások kapujában állunk?
Zs: Az emberek és a ruhák közti kapcsolat meg fog változni. Úgy veszünk majd ruhát, mint ahogy ma örökbe fogadunk egy macskát, vagy egy kutyát: átgondoltan, hosszú távra és ragaszkodva. Az ökológiai lábnyom is jelentős tényezővé fog válni egy-egy vásárlási döntésnél és magának a vásárlásnak, mint tevékenységnek a megunása is szerepet fog játszani: miért vesztegetnéd valahol az idődet, ha otthonról is megrendelhetsz mindent? Egyre kevesebbet, de egyre jobb minőségű termékeket, társunknak választott darabokat fogunk vásárolni. Elsősorban a fogyasztó és a tárgy közötti kapcsolat változását látom. Mi is az online kereskedelem mellett tettük le a voksunkat, óriási térhódítása lesz még– persze ezt ki kell érdemelni.
Marci, szerinted mit kell képviselnie egy hagyományos üzletnek?
M: Az online-nal egymást erősítik és egészíthetik ki. Az otthoni, megtapogatós, barátságos környezetet kell képviselnie, ami mindenféle frusztrációtól mentes. Inkább időtöltés legyen az ottlét és nyújtson élményt. Ez az élménynyújtás például online nehezebb, és sok tényező nem is rajtad múlik. Az üzlet reprezentatív lesz számunkra, egy olyan hely, ahová bátran eljöhetnek a vásárlók, megnézhetik, felpróbálhatják a darabokat, amit utána lehet, hogy online fognak majd megrendelni.
Mit tartotok az eddigi legnagyobb elért eredményeteknek és mérföldköveknek?
Zs: Nagy mérföldkövezők vagyunk! 🙂 Ilyen volt az első vásárló, az első visszatérő vásárló, vagy akár az első külföldi vásárló. Inkább ilyenekben jelöljük ki a mérföldköveinket. A boltnyitás is ilyen lesz, de igazából mindig van minek örülni. 🙂
M: Nem számokhoz kötjük a mérföldköveket, például az is annak számít, ha egy izgalmas márkától rendel valaki. Nagyon jól esik, amikor néhány elégedett vevőnk külön ír még egy kedves üzenetet.
fotó: @valetstudio, ATP, Miista, Circus Hotel, Nico Giani, @stylista_mg