Maryll-lel tavaly decemberben, a Microsoft Digitalizáció a kereskedelemben címmel tartott konferenciáján ismerkedtünk meg. A 2012-ben alapított Data&Data a legelső európai szereplő, ami megtalál és abban a pillanatban azonosít bármilyen hamisítványt, legyen szó közösségi média csatornáról (ma már ezeken keresztül árul a hamisítók 90 %-a), bármilyen online piactérről vagy aukciós oldalról. A cég a világ vezető luxusmárkáival dolgozik, legyen szó divatról, órákról, ékszerekről vagy akár a kozmetikai iparról, hamarosan pedig a borok és szeszesitalok szegmensébe is belépnek. A fekete– és a szürkepiacot (tehát a hivatalos értékesítésen kívüli eredeti termékek értékesítését független eladók által – D.E.) is monitorozzák, amely egyre növekszik. A szürkepiac is komoly következményekkel jár a luxusmárkák számára: csökken a vásárlóikkal kialakított közvetlen kapcsolat, elértéktelenedik a márka és anyagi károkat okoz a hivatalos értékesítés számára.
Milyen kockázata, veszélyei vannak a hamisítványoknak a márkák és a vásárlók szemszögéből?
A hamisítványok mára egy 1,2 trillió dolláros iparággá nőtték ki magukat. A márkák eltökélt szándéka és küzdelme ellenére is a hamisítványok nemzetközi kereskedelme egyre csak nő. A hamisított termékek jelentik a divatipar egyik legnagyobb fenyegetését: nem csak, hogy “lopnak” a forgalmukból, de tönkreteszik a márkák nehezen felépített hírnevét is. Ha megnézzük az Európai Unió legutóbbi statisztikáit, a hamisított ruhadarabok és kiegészítők az európai márkáknak 26,3 milliárd euróba “kerülnek” évente: ez a teljes forgalmuk közel 10%-a. Fordítsuk ezt le az iparágban dolgozók munkahelyeire: a hamisítás miatt körülbelül 363 ezren veszítették el a munkahelyüket a kereskedelmi és gyártó szektorban Európaszerte. És akkor arról az ijesztő igazságról nem is beszéltünk, hogy a hamisítás összekapcsolódik a drog- és embercsempészettel, a terrorizmussal és a gyerekmunkával.
A vásárlók is ki vannak téve közvetlen kockázatnak: a hamis termékek gyakran nemcsak rossz minőségűek, de számos esetben veszélyesek is. A hamisított napszemüvegek egyáltalán nem védik meg a szemet a káros napsugaraktól. Még egy hamis táska megvásárlása sem olyan ártalmatlan, mint amilyennek első pillantásra tűnik: a festékek, amelyeket használnak a készítéskor, gyakran mérgezőek. Vásárlóként pedig arra is nagyon ügyelnünk kell, hogy a személyes adatainkat is kiszolgáltatjuk egy-egy internetes vásárláskor: ezeket különböző csalásokhoz is felhasználhatják és a számítógépünket is kitehetjük vírusoknak és kártevő szoftvereknek.
A mesterséges intelligencián alapuló megoldásotok hogyan tudja azonosítani a különböző hamis termékeket a digitális platformokon?
A hamis termékek sajnos nemcsak különálló weboldalakon és online üzletekben lelhetőek fel könnyen, hanem az olyan közösségi platformokon is, mint az Instagram vagy a Facebook. Az internet sajnos láthatatlanná tette a hamisítókat és ezáltal nehezebb is a nyomukra akadni. A hamisítók módszertana pedig egyre kifinomultabbá vált. Viszont pont emiatt indult a Data&Data. Big data („nagy adat” alatt olyan mennyiségű és olyan változatos, valamint eltérő adathalmazt értünk, amely a létező, adatbázis-megoldásokkal feldolgozhatatlan lenne – D.E.) szakértőkként egy vezető luxusmárka kért meg minket, hogy dolgozzunk egy olyan mesterséges intelligencián alapuló megoldáson, ami segít az online hamisítás elleni harcban.
A meglévő adatbányász technológiák a hamisított kínálatnak csak egy részét képesek összegyűjteni és feltárni, mert leginkább kulcsszavakon alapszanak. További kapcsolatot nem tudnak feltárni. Ma már a hamisítók nem is használnak szöveget: csak posztolnak egy képet a termékről, amit bárki felismer, mint a legújabb It-bag, amihez tartozik egy WhatsApp szám, ez pedig kihívást jelent a kulcsszavas keresésnél. A Data&Datá-nál a mesterséges intelligencia fejlesztések előnyeivel, képfelismeréssel dolgozunk. A gépi látás (computer vision) technológiához képest a különbség az, hogy mi ezt webes kereső eszközökkel kombináltuk. Ezzel a technológiai fejlesztéssel, még ha a hamisító csak egy képet is posztol ki, a megoldásunk azonnal azonosítja. Arról nem is beszélve, hogy kiépítettünk egy „megsértők könyvtárát”: minden adatot gyűjtünk a hamisítókról. Így képesek vagyunk felismerni a kapcsolódó profilokat és ez lehetővé teszi azt is, hogy nagy hálózatokkal vegyük fel a harcot. Azt is azonnal észrevesszük, ha például egy új „pontot” nyitnak, ahol hamisítványokat árulnak, ha egy korábbi, azonosított felhasználói fiók adatát használják, legyen szó a használt képekről, egy bankszámlaszámról, vagy telefonszámról.
A cégek pedig így sokkal hatékonyabbak tudnak lenni, hiszen egyszerre tudják bezáratni az egy hamisítóhoz tartozó felhasználói fiókokat és nyomás alatt tudják tartani, ha újra próbálnák nyitni valamelyiket.
Milyen jelzések a leginkább árulkodóak, hogy hamisítványról van szó?
Az, hogy a hamisítók egyre és egyre kifinomultabb módszerekkel dolgoznak, a vásárlók számára is egyre nehezebbé teszi azt, hogy kiszúrhassák a hamisítványokat. Azt mondanám, hogy az ár mindig jó jelzője ennek: még ha mindannyian szeretjük is az akciókat, ha az ár „túl szép, hogy igaz legyen”, egész nyugodtan gondolhatjuk, hogy az adott termék hamisítvány.
Ma már nem segít, ha elkerüljük az „olcsón” kinéző weboldalakat, amik replikákat kínálnak. Ahogy már beszéltük, a hamisítók egyre inkább piactereket és közösségi média csatornákat használnak, ahol eredeti és hamis termékekkel is egyaránt találkozhatunk. Ez a kavarodás nyilván összezavar minket. Épp ezek miatt is nagyon fontos, hogy alaposan megnézzük, hol is él az eladó, hol működik a cég és honnan is érkezik az adott termék. Arról nem is beszélve, ha Adidas helyett Adidass-t, Dior helyett Christian Bior-t írnak… Ezek a gépelési hibák, elütések mindenképpen arra utalnak, hogy az eladó gyakorlatilag hamis terméket kínál. Továbbá, mindenképpen azt javaslom, hogy alaposan olvassuk el a termékleírásokat és ne támaszkodjunk csakis a képekre. A hamisítók a márkák hivatalos képeit is használhatják, de a leírásban akkor is árulkodó lehet a „top minőség”, a „tripla A”, az „5csillagos”, az „AAAA”… ezek a szavak mind-mind a replikák leírásai.
Milyen korlátaitok vannak, milyen nehézségekkel szembesültök a hamis termékek azonosításával kapcsolatban?
A startupunk a luxusipar hamisítványaira specializálódott. Újabban a kozmetikaiparnak is dolgozunk és hamar rájöttünk, hogy sok weboldal ugyanúgy kínál például hamis parfümöket, mint eredetiket. Az olyan kozmetikai termékeknél, mint például a sminktermékek, ráadásul az ár nem egy jó mérce. Ha pedig egy weboldal eredeti termékeket és hamisítványokat is kínál, nehéz megmondani, hogy most egy végső leárazásról van szó, kivezetnek egy terméket a piacról és akciót hirdettek vagy éppen hamis termékről beszélünk.
Hogy látod egyébként a hamisítványok jövőjét? Milyen tendenciákat tudtatok megfigyelni a hamis divattermékekkel kapcsolatban?
Ma már a hamisítók néha gyorsabbak is, mint az eredeti márka. Ez történt, amikor múlt júliusban a francia futball-válogatott nyerte a világbajnokságot. A Nike két csillaggal díszített mezei már néhány nappal a győzelem után fent voltak az Alibabán. A blockchain (egy olyan elosztott adatbázis, ami kizárja a hamisítást, egy folyamatosan növekvő, adatblokkokból álló lista nyilvántartását végzi, gyakorlatilag olyan, mint egy megváltoztathatatlan ám a változásokat nyomon követő „könyvelés” – D. E.) technológia viszont biztos, hogy több átláthatóságot és ezzel magabiztosságot is hoz majd, ha egy luxusterméket szeretnénk online megvásárolni.
Kit tartasz példaértékűnek, a hamis termékekkel való harcban, legyen akár márka akár online platform?
A luxusmárkák elég vonakodóak az internetes kereskedelem és a digitális viszonteladás alkalmazása terén. De ma már, hogy a piaci trendek és a technológiát szerető Y generációs vásárlók irányába mutatnak, a luxusmárkáknak is egyre inkább növelniük kell az erre fordított forrásaikat, hogy a luxus vásárlási élményt kielégítsék, online és hagyományos értelemben is. Ezért is működnek együtt a JD-vel, vagy az Alibabával… és gyakorolnak nyomást rájuk, hogy szorítsák ki a hamisítványokat a platformjukról. Ezeket az erőfeszítéseket már látjuk, amelyeket ezek a platformok tettek, hogy ne lehessenek láthatóak a hamisítványok.
Hogy látod egyébként a márkák hozzáállását a hamisított termékek elleni küzdelemhez? Mondhatjuk, hogy az iparág legjelentősebb szereplői nagyon komolyan veszik ezt?
Biztosíthatlak afelől, hogy a hamisítás a legnagyobb probléma, amivel csak a luxusmárkák tulajdonosai szembesülnek: csökken a profitjuk, romlik a megítélésük, sérül a vásárlóik biztonsága és a hűsége is. A probléma erősségéből kifolyólag viszont ezeknek a márkáknak a jogi osztálya nem mindig rendelkezik a szükséges költségvetéssel és a belső erőforrásokkal, hogy az online hamisításra koncentrálhassanak. Ezért is segítünk nekik észlelni, mérni és bezárattatni a legkártékonyabb felhasználói fiókokat és segítünk abban is, hogy egy olyan, egységes stratégiát állíthassanak fel, ami segít nekik az online hamisítás leküzdésében.
Van valamilyen tanácsod azoknak, akik szeretnének jó áron luxusterméket venni?
Erre a kérdésre magam miatt is szeretném a választ! Azt tanácsolom, hogy inkább várjanak meg egy leértékelést, vagy vegyenek egy használt, másodkézből származó terméket egy megbízható online viszonteladótól… de azt semmiképpen nem tanácsolom, hogy hamisítványt vegyenek vagy egy olyan eredeti terméket, aminek ismeretlen az eladója. Mert nem tudhatod, ki van valójában mögötte.
fotó: Getty Images