Ilyen volt a Budapest Design Hét a KREA Design Iskolában

2019. október 25.
A KREA Design Iskola a Budapest Design Hét 2019 programsorozata keretében a fenntarthatóságot és az innovatív designt helyezte saját programjai középpontjába. A KREA messzemenőkig elkötelezett az olyan innovatív designmegoldások mellett, amelyek újító erejüket éppen olyan célok érdekében kamatoztatják, amelyek környezetünk megóvását segítik elő.

A divat – az enteriőr és a grafika képzések mellett – a KREA három nagy szakcsoportjának egyike: ide számítanak a divattervező, stylist és sminkes képzések, ezért elkerülhetetlen volt a KREA számára, hogy a Design Hét folyamán körbejárják a fenntarthatóság témáját a divat szemszögéből.

Köztudott, hogy a divatvilág, különösen a fast fashion szemléletű nagyvállalatok jelentősen hozzájárulnak nemcsak a környezetszennyezéshez, hanem ahhoz a fogyasztói hozzáálláshoz is, amellyel a vásárlóikat is cinkosokká teszik. A gyenge minőségű darabokra, folyamatosan lecserélődő kollekciókra és a filléres akcióikra épülő terjesztési stratégiájuk a vásárlókat arra ösztönzi, hogy ruháikra rövid élettartamú, eldobható darabokként tekintsenek. Ez rengeteg kidobott ruhához, elégetésre ítélt, értékesítetlen kollekcióhoz és igénytelen, minden kreativitást nélkülöző fogyasztókhoz vezet.

2019 nyarán végzett fashion designer hallgató, Fenyvesi Péter kollekciója éppen a fenntarthatóság és innováció korábban említett metszetében helyezkedik el. Fenyvesi kollekcióját „Smart Conversions” címmel látta el, amelyet a többet ésszel, mint ruhával mottóval lehetne jellemezni. Fenyvesi kollekcióját a végletekig hajszolt funkcionalizmus jellemzi. Ez egyrészt az inspirációban is megmutatkozik, a kollekció darabjait ugyanis a divatban mindig is iránymutató military fashion, azon belül is a légierő uniformisai, valamint a sportruházatok ihlették. Fontosabb azonban a második szempont: a kollekció lényege ugyanis a konverzió, vagyis az egyes elemek kombinálhatósága. A kollekció egyes darabjai ugyanis úgy lettek megtervezve és kivitelezve, hogy nemcsak önmagukban változékonyak, hanem egymással is szinte végtelenségig kombinálhatóak. A patentok és cipzárok segítségével a nadrágok és felsők ujjai megrövidíthetők, gallérok és pántok szerelhetők le és fel egymásról, kifordítással pedig pulóverból akár esőkabát is kialakítható. Mindeközben a military és sport stílusokat idéző minták és színek is szabadon variálhatók az esztétikum szintjén.

A tervező mindezzel végső soron a „minimál gardrób”, közvetve tehát a fenntartható divat melletti állásfoglalásáról is tanúságot tett, hiszen ha minél kevesebb ruhából minél több szettet állíthatunk elő, az nemcsak a pénztárcánkat könnyíti meg, hanem a Földünknek is egyel több lehetőséget ad a fellélegzésre.

A Design Héten ezt a kivételes kreativitásról és releváns témaválasztásról tanúskodó munkát mutattuk be szakmai közönség előtt, ahol a tervező ismertette a kollekció mögött húzódó koncepciót, a tervezés folyamatát, valamint inspirációit. Ezt követően a VM Modellügynökség jóvoltából modelleken magukat a ruhákat is megtekinthette a közönség: az egyes lookokat éppen az egymáshoz való viszonyuk tekintetében mutattuk be: az adott modell akár kétszer is kijöhetett ugyanazokban a ruhákban, mégis teljesen más összképet mutatott. A kollekció futurisztikusságát nem csak a ruhák külseje adta, hanem az a szemlélet is, amely már a jövő designerét és a jövő viselőjét idézte meg előttünk.

6 fotó megtekintése