Fenntartható innovációk a divatiparban

2020. február 29. |

Olyan innovatív vállalkozásokban, amelyek a gyártás, az elosztás és a fogyasztás terén fenntartható módszereket dolgoztak ki, szerencsére nincsen hiány. Élelmiszer-hulladékból természetes ruhafesték, mesterséges intelligencia, 3D szkennelés és zero waste, second hand megoldások – izgalmas projektek sokaságát mutatjuk be.

Sokkoló, de igaz: évente 60 millió tonna ruhát gyártanak világszerte. Ennek tükrében már a legkisebb, a divatipar fenntarthatóbbá tételét célzó változtatások is jelentősek lehetnek. Szerencsére egyre több olyan törekvéssel találkozhatunk, amelyek a gyártás, az elosztás és a fogyasztás terén innovatív, ökotudatos módszereket dolgoztak ki.

Élelmiszer-hulladékból természetes ruhafesték

A Dyelicious egy hongkongi startup, amely az élelmiszer-pazarlás ellen harcol. Műhelyeiben konyhai hulladékot használ olyan színezékek előállításához, amelyek természetes módon lebomlanak, és nem terhelik a környezetet, ellentétben egy hagyományos ruhaüzemmel, amely mérgező anyagokat juttathat a folyókba és az óceánokba. Az élelmiszerekkel való munka egy sor olyan eljárást alkalmaz, amely magában foglalja az extrahálást, a folyékony halmazállapotúvá alakítást és magát a színezést. A festék minőségének javítása érdekében további lágyító anyagokat is használnak, így különféle árnyalatokat képesek előállítani, vagy színélességet javítani, sőt saját színeket is létre tudnak hozni.

Mesterséges intelligencia és e-commerce a tudatosabb döntésekért

Az olyan hatalmas kínálattal rendelkező divatkeresők, mint például a cseh GLAMI, fontosnak tartják a vásárlási folyamatok optimalizálását, egyszerűsítését. A mesterséges intelligenciával fejlesztett rendszer lehetővé teszi a vizuális keresést, illetve a fenntartható termékekre szűrést és az anyagok szerinti válogatást. A GLAMI létrehozta továbbá a GLAMI.eco-t, amely a régió első fenntartható divatböngészője. A GLAMI.eco mint nemzetközi platform segíti a fogyasztókat abban, hogy megértsék a fenntarthatóság komplexitását és megismerjék a tudatos brandeket. Küldetésük az, hogy a legtöbb fenntartható divatmárka kínálatát egy platformra szervezzék, illetve bárki számára elérhetővé tegyék. A márkák mögött lévő történetek megismerése segíti a vásárlókat, hogy tudatosabban döntsenek, amikor divattermékeket vásárolnak.

Másodkézből a potenciális vevőkhöz

Az Egyesült Királyságban indult Upright Labs használt ruházatot kínáló üzletek termékeit juttatja el a vásárlókhoz a világháló segítségével. A vállalat szoftverei egy webalapú alkalmazást is magukban foglalnak. Ez lehetővé teszi az üzletek számára, hogy a termékekhez kapcsolódó képeket, árakat és leírásokat egyszerűen feltöltsék, majd a rendszer elemzi a megtekintések számát. A kapott adatok alapján hatékonyabb termékleírásokat és árakat javasol, ha szükséges. Az Upright Labs másik szoftvere az árucikkek tárolásában, szállításában segít, de raktárkezelést és az online shopok működésének optimalizálását is vállalja.

3D szkennelés és zero waste

A Synflux kutatócsoport felfedezte a szövethulladék csökkentésének innovatív módját: olyan ruhadarabokat készít, amelyek tökéletesen illeszkednek az ember testéhez. Az Algorithmic Couture projekt 3D-s szkennelést használ a méretek, szabásminták pontos meghatározásához, majd különböző algoritmusokat futtat a szövethulladék lenullázása érdekében. A Synflux-ot Kazuya Kawasaki divattervező, Kye Shimizu tervezőmérnök, Kotaro Sano tervező és Yusuke Fujihira gépi tanulási mérnök alapította. Úgy gondolják, a jelenlegi divattervezési gyakorlat a felhasznált anyagok 15%-át pazarolja el azzal, hogy nem veszi figyelembe vásárlói egyedi méreteit.

Szerző: Zahorján Ivett
Felhasznált források: springwise.com, glami.hu, glami.eco

Szólj hozzá te is!

Még több Divat