700 forintos órabér helyett ruhamárkát csinált a budapesti gimnazista

2020. július 03. |

Bán Viktória, a fiatal tervező mindössze 15 éves volt, amikor elkezdett a divatiparban tevékenykedni. Az abszolút hobbiként indult kisvállalkozás mára igen nagy népszerűségre tett szert a fiatalok körében, mind a hazai, mind a nemzetközi piacon. Az Instagramon jelenleg több mint 4000 követője van, míg a Facebook-oldalán közel ezren követik a tervező munkáját.

Gimnazistából tervező

„Nagyon nem éreztem magam a 700 forintos, órabéres diákmunkába valónak, így inkább valami másféle nyári melóba kezdtem” – mesélte Viki a kisvállalkozás indulásáról. A 2016-ban alapított, rendkívül sajátos dizájnnal rendelkező Smörgås Clothes egy budapesti székhellyel rendelkező, egyszemélyes kisvállalkozás, amelynek vezetője, vezető tervezője és menedzsere egy személyben Bán Viktória. Viki jelenleg egy budapesti gimnáziumban tanul, emellett foglalkozik hobbijával, amely mára már jóval több lett egy egyszerű hobbinál.

„Nagyon szeretek egyedül dolgozni. Amíg megtehetem, ez így is marad, nem is tervezem a vállalkozást akkorára bővíteni, hogy egy személyben mindezt ne tudjam megoldani. Nem szeretném, ha a munka befolyásolná az emberi kapcsolataimat”– mondta Viki.

Ne árts!

„A munkám mellett a magánéletemben is teljes mértékben próbálok környezettudatosan élni, és odafigyelni arra, hogy mit veszek.”

A Smörgås Clothes mind az anyagbeszerzésben, mind a gyártási folyamatban a hazai kisvállalkozásokat és termelőket támogatja, elsődlegesen tőlük szerzi be a termékek elkészítéséhez szükséges árut. „Eddig a pólókészítéshez gyakran hipót használtam, de olyan termékeket, amik ilyen gyártási móddal készültek, többet már nem adok el, mivel ezek rendkívül károsak a természetre”– mondja a tervező. Mindemellett Viki a kész termékek csomagolásához már nagyon régóta nem vásárol műanyag csomagolópapírt, hanem a már megvásárolt, például IKEA-csomagolásokat használja fel – ezzel is csökkentve a termelés környezetkárosító hatását.”

Társadalmi felelősségvállalás

A Smörgås Clothes nagy részben olyan üzletekkel dolgozik együtt, mint például a teljesen újrahasznosított alapanyagokból készült dizájntermékeket árusító UPSZ Upcycle Shop vagy a Lollipop Factory Budapest. „A mai divatbrandeknek, legyenek azok kicsik vagy globális vállalatok, véleményem szerint már nemcsak az esztétikájukban kell, hogy meghatározóak legyenek, hanem a különböző társadalmat érintő problémákban is állást kellene foglaljanak. Itt már nem csak az eladásról van szó, mivel ezeknek a vállalatoknak erős véleményformáló erejük van. A Smörgås Clothes 2019-ben jelentette be első LMBTQ+ kollekcióját, a Pride hét keretein belül” – mondta az alapító.

„Az oldal követői között a kollekció abszolút pozitív visszhangot keltett, nagyon emberközelinek találták. A kampány teljesen hétköznapi LMBTQ+ emberekkel készült, akik pontosan olyanok, mint mindenki más. Semmi cicoma, semmi csillám, csak a színtiszta valóság. A kollekció törekvés volt arra, hogy csökkentsem az emberekben kialakult előítéletes képet a homoszexualitásról, és megmutassam, hogy a Smörgås Clothes egy nyitott szellemiségű vállalkozás.

A Smörgås Clothes a 2020-as Pride hétre is készül egy kis aprósággal, attól függetlenül is, hogy az idei esemény kisebb mértékű lesz, mint az eddigi években volt. Bár a jelenlegi helyzet nem a legkedvezőbb a kisvállalkozásoknak, Viki pozitívan látja és várja a folytatást, és a munka ettől függetlenül még nem állt meg. Folyamatban van az új kollekciók tervezése, a munka folytatása.
„A vírus egyáltalán nem fogja negatívan determinálni a márka jövőjét” – mondta reménykeltően a tervező.

Olvass tovább!

Az interjút készítette Reitmesz Kornél, az ELTE BTK tanulója.
Fotó: Bán Viktória sajátjai

Szólj hozzá te is!

Még több Divat