Szükségünk van egy kreált, frivol idillre – interjú Tóth Melindával

2020. július 12. |

Hogyan hatott a munkafolyamatokra a koronavírus-járvány? Lehet-e 100%-ban fenntartható a márka? Miről szól a legújabb kollekció, mely izgalmas stílusok találkozásából született meg? Többek között ezeket a témákat érintettük a Daige divattervezőjével, Tóth Melindával folytatott beszélgetésünkben.

Melinda, hogy vagytok mostanában, hogyan sikerült átvészelni a járvány okozta nehézségeket a Daige-nél?
Nehéz volt, mint minden hazai márkának. Nekünk nem volt előre kész a tavaszi–nyári kollekció, aminek a kivitelezése már egyéb okok miatt eleve csúszott. A karantén alatt ennek a behozása elég rázós volt. Több ember munkáját kellett biztonságosan összehangolnunk, ami végül sikerült. Igyekeztünk pozitívak maradni, és az előrejelzések ellenére is reménykedtünk abban, hogy a járvány mielőbb véget ér. Rám jó hatással volt a home office, mert szervezettebbnek kellett lennem.

Rokokó és leisurewear: a hagyományosan arisztokratikus, mégis könnyed stílusú irányzat és a mostanában igencsak felkapott, sportos, kényelmes öltözékek házasítása adja új kollekciótok alapját. Hogyan alakult ki a fejedben ez az izgalmas fúzió?
Amikor inspiráció után kutattam, több online kiállítást megnéztem a Goolgle Arts and Culture-ön. Ekkor jutott eszembe, hogy a rokokó éra a maga túlzásaival, túlburjánzó formavilágával izgalmas párosítás lenne a Daige letisztult sziluettjeivel és színeivel. Úgy érzem, a mostani hangulatban az embereknek szükségük lehet egy kreált, frivol idillre, ami tudja magáról, hogy kreált, ezért sem veszi túl komolyan magát. Könnyed marad a negédesség helyett. A karanténhelyzet még inkább arra ösztönzött, hogy olyan darabok készüljenek, amikben a kényelem kapja a nagyobb hangsúlyt.

Ha jól tudom, a Rocaille kollekcióban is dolgoztatok fenntartható anyagokkal. Kérlek, mesélj ezekről, illetve a tervezési, gyártási folyamatokról!
Minden a műhelyünkben készül a Budafoki út végén, pár fős csapattal. Juca a modellező-mintavarrónk, és Kata a varrónőnk, a legtöbb esetben ők készítik a ruháitokat. Vannak bedolgozó segítségeink is, de igyekszünk mindent mi kivitelezni. Minimális raktármennyiségekkel dolgozunk. Ez azt jelenti, hogy a boltban sincsen kiakasztva mindenből 10 db S-es, 6 db M-es és 4 db L-es méret. A méretsort elkészítjük, aztán pedig organikus módon, a vásárlói visszajelzéseket és megrendeléseket feldolgozva készülnek el a darabok. Ezért 2 hét a minimum idő, amíg egy darab megszületik az online rendelés beérkezésétől számítva. Fontos törekvésem, hogy főként természetes anyagokkal dolgozzunk. Pamut, viszkóz, len, biopamut már eddig is megtalálható volt nálunk, 2020-ban pedig sikerült kifejezetten fenntartható textilekkel is bővíteni a kínálatot, amire már nagyon vágytam. Több fazon készül modálból, tencelből, ramie-ből, valamint cupróból. Ezeknek nagyon puha tapintásuk van, jól szellőznek és bőrbarát alapanyagok.

Ha már fenntarthatóság… Hogyan gondolkoztok a Daige-nél az ökotudatosságról? Mik azok, amik nehézséget okoznak abban, hogy 100%-ban zölddé váljon a márka? Mit gondolsz, reális cél ez számotokra?
A 100% egyelőre nem lehetséges, hosszú távon talán. Főleg anyag- és kellékbeszerzési nehézségek vannak. Továbbá nagyon sok múlik azon, hogy az emberek igényei hogyan fejlődnek, hogyan változnak a prioritások a gazdasági helyzettel. Mi igyekszünk továbbra is egyre inkább zöldülni, ennyi, amit biztosan tudok. Alapvetően azt gondolom, hogy azok a hazai márkák is „zöldebbek”, mint a fast fashion brandek, amelyek például ugyan nem kifejezetten ökoanyagokat használnak, de kis mennyiségekkel dolgoznak és lokálisan gyártanak.

Láttad már?

Múzsátok Riederauer Dóra volt, akinek különleges munkája feltűnik a kollekcióhoz készült installációban, kampányfotókon. Miért őt választottátok modellnek, hogy alakult ki köztetek a kapcsolat, és mit jelképez a Babaswing?
Alapvetően szeretek a márka kampányaihoz markáns karaktereket keresni, szerintem szuper inspiráló tud lenni egy ilyen együttműködés. Törekszem arra, hogy mindig egy picinyke izgalmas szeletet mutassak be a világból, amikor fotózzuk a kampányokat. Dóra személyisége és a gyapjúhintái is nagyon jól visszaadják azt a kényelmességet, lazaságot, finom hangulatot, ami a kollekciót is körüllengi. A Babaswingeket próbáljátok ki, mert nagyon jó bekuckózni, vagy egyszerűen csak chillezni rajtuk/bennük.

Váratlanul indult az év, a 2020-as évek tervek nagy részét újra kell/kellett gondolni. Fogtok még idén új kollekcióval, kapszulával jelentkezni? Mivel készültök az év hátralévő részére?
Igen, a Rocaille kollekció második kapszuláját nemrég fotóztuk, hamarosan elérhető lesz majd az is. Készülünk a pesti oldalon pop-up butikkal, illetve izgalmas kollaborációval őszre. Az őszi–téli kollekciót szigorú keretek között kell megterveznem, nem lesz annyiféle fazon, mint szokott, cserébe reményeim szerint több lesz az organikus pamutból készült, kötött termék.

Végezetül, hol vásárolhatók meg a Rocaille darabjai?
Jelenleg a saját üzletünkben, a Repertoryban, illetve a webshopunkon.

Szerző: Zahorján Ivett

Olvastad már?

Szólj hozzá te is!

Még több Divat