Mikor és miért jött létre a Selva márka?
Fizikailag 2019 novemberében született meg a Selva, amikor a Retrock Budapest beengedett minket kincsesládájába, és adtak egy jókora adag motivációt, hogy elkészítsük első kollekciónkat. De a vízió többlépcsős volt. Vicces, de az elhatározás, hogy a ghánai anyagok iránti imádatunk egy márkává fejlődjön, az amazóniai őserdőben talált meg minket. Innen jött a nevünk is, Selva, ami őserdőt jelent. A vízió az volt, hogy jó lenne színes ruhákban, csodaszép textilekben látni embereket hazánkban is: hisszük, hogy a viselője és a környezete számára is felemelő, energetizaló hatással bír! A csapat egyik tagja Ghánában élt, majd többször vissza is látogatott oda. Az utolsó visszalátogatós alkalommal már előre megbeszéltük, hogy hoz anyagokat, batikokat Ghánából.
Mitől nevezhető slow fashionnek a brandetek?
Fontos nekünk, hogy a batikokat és a printeket, amikkel dolgozunk, ghánai magánszemélyektől vásároljuk meg. A személyes emberi kapcsolatok hozzák a márka eszenciáját számunkra, és így másoknak is. Egyesével válogatjuk az anyagokat és minden Selva darab teljesen egyedi tervezésű. A tervezés után pedig egy csodás varrónő kolléganőnk Budapesten varrja meg a darabokat. A tömeggyártás tőlünk távol álló műfaj, az egyedi, néhány darabos készítésre rendezkedtünk be. Sőt, hamarosan eljutunk oda is, hogy az összes Selva pulcsi és póló organikus pamutból készüljön!
Hányan vagytok a csapatban, és földrajzilag hogyan helyezkedtek el?
Ez egy családi vállalkozás. András a férjem, ő a gyökere a márkának, aki utazik és válogatja egyesével Ghánában az anyagokat, majd tervez. Én vagyok a fatörzs: tervezek és szervezek. (Az elmúlt hónapokban a Káli-medencében terveztünk, de alapvetően Budapest a bázis.) Édesanyám kiegészítőkkel foglalkozik, a csodás varrónőnk, Kriszti megvalósít, Horváth Bernadett fotóival varázsol, Bodó Márton pedig csodás grafikával életre kelti a Selva szellemeket. Ők az ágak. A levelek pedig a vásárlóink – így lesz kerek a Selva-család.
Miért éppen az afrikai printek és az Amazon vidéke jelentett inspirációt számotokra?
Az afrikai printek és batikok lenyűgöznek minket. Amikor az első száz anyag megérkezett az otthonunkba, éreztük, hogy biztosan jó felé haladunk, ha ilyen színek és minták vesznek körbe minket. Amazónia pedig az erőt, a víziót adta, és a bizadalmat, hogy lehet létjogosultsága ennek a márkának.
A fast fashionhöz szokott emberek gyakran elcsodálkoznak a kisebb, etikus márkák árait látva. Ugyan nem sokkal magasabb árakkal dolgoztok mint ők, de felmerülhet a kérdés, miért annyi az ár amennyi?
Igyekszünk az általunk fellelhető legjobb alapanyagokból dolgozni. Pamuttal dolgozunk, de hamarosan már csak organikussal. A pulóverek viselői azonnal érzik a puhaságát és tartását a Selva pulóvereknek. A batikok és a printek terén pedig odafigyelünk arra, hogy csak helyi, ghánai magánszemélyektől vásároljunk, ne pedig ugyanilyen anyagokat gyártó óriási üzemektől. Ezeknek ára van. Ki kell utazzunk, válogatnunk kell, és ide kell hozzuk az anyagokat. Fontos nekünk, hogy Magyarországon gyártsunk a Selva termékeket, magyar varrónőnkkel, aki odaadó figyelemmel varrja meg az egyedileg tervezett pulóvereket. Nálunk nincs két ugyanolyan darab, és nyilván valóan ez mind anyagi, mind alkotói energiában többet követel.
Mit kell tudni az anyagokról, amiket használtok?
Az alapot az organikuspamut-pulóvereink adják, amiket waxprint vagy kézzel festett batikanyagokkal varázsolunk Selvává.
Nemcsak slow és fair trade a márkátok, de adományoztok is. Kik és milyen formában részesednek az adományaitokból?
Szeretnénk, ha a pulóverek szépsége mellett adhatnánk mást is. Életérzést, tiszteletet, felelősséget! Erre a vízióra reflektál az adományrendszerünk, ami nálunk társadalmi felelősségvállalást jelent. A Selva pulóvert vásároltak dönthetnek, hogy a Föld melyik pontjára kívánják adományukat küldeni. Ghánába egy családhoz, vagy Ecuadorba egy őserdei közösséghez. Ezt az oldalt szeretnénk még erősíteni, hogy a vásárlók számára is nyomon követhető legyen. Videókkal, bejelentkezésekkel a családoktól, akik bölcsességeket vagy életük bizonyos részeit oszthatják meg a Selva-családdal, így ezzel is színesedhetne lelkünk.
A karanténidőszak alatt a ruhavásárlások száma alábbhagyott, azonban a kényelmes, akár otthoni viseletek piaca dübörög. Rátok hogyan hatott a jelenlegi helyzet?
A karantén időszaka alatt erősen érezhető volt a visszaesés. Arra törekedtünk, hogy a lehető legjobban töltsük el ezt az időt. Inspirációkat gyűjtöttünk, tanultunk, kísérleteztünk, és a falusi romantikában mélyedtünk el. Ez tette lehetővé, hogy megszülessen az őszi kollekciónk, a Kali. Nem éreztünk még ennyire önazonos kollekciót, talán pont ez a lassulás, elcsendesülés kellett hozzá.
Hogyan látjátok a márka életét egy év múlva, és mondjuk hosszabb távon, öt év múlva?
Gyerekcipőben jár még a márka, de idővel tervünk a nemzetközi piacra kilépni. Szeretnénk megmaradni hosszabb távon is a fenntartható, egyedi, néhánydarabos készítésnél.
Örülnénk, ha idővel a Selva életérzés más minőségben is megnyilvánulhatna. Gondolok itt akár természetközeli összejövetelekre, vagy éppen a Selva home megteremtésére, esetleg hozzánk közel álló művészekkel együttműködésekre.
Ha egy szóval kéne jellemezni, mi a Selva?
Vizionárius.
Olvass tovább!
Portréfotó: Horváth Bernadett
Grafika: Bodó Márton