A Háti, ahogyan ők hivatkoznak magukra, egy erdőszéli táskamárka, amit egy divattervező-grafikus házaspár, Lotti és Dani álmodott meg még 2018-ban. Táskáikat környezettudatos szemléletmóddal készítik: nem használnak műanyag vagy fém alkatrészeket, és olyan innovatív matériákkal dolgoznak, mint a varrható parafa vagy éppen a kaktuszbőr. A Hátik jellegzetessége az egyedi tervezésű és kivitelezésű fabiléták és -csatok, illetve a minden táskán egységesen visszaköszönő nyers, lebomló pamut kötelek. A tervezőpáros azt vallja, hogy alkotás nélkül vajmi csekély értelme van az életnek, végtelenül élvezik a tervezési feladatokat, a fotózást, zenélnek és ezen szenvedélyeik gyakran összemosódnak munkáik során.
A Carson Coma zenekart mára keveseknek kell bemutatni, az ifjú rockhuligánok olyan tempóban váltak sokak kedvencévé szókimondó, humoros és életszagú dalaikkal, hogy beírták magukat a hazai könnyűzenei történelembe, méghozzá kiemelt helyre. Az igényesen megkomponált dalaikon túl társadalmi szerepvállalásuk is figyelemre méltó, kiállnak a jó ügyek mellett, több jótékonysági és környezetvédelemmel kapcsolatos megmozdulásban vettek részt. Ikonikusak és egyediek, rajongóikkal már-már szubkultúrát hoztak létre öltözködésükkel, életstílusukkal és gondolkodásmódjukkal.
A divat és a zene szoros kapcsolata nem egy új keletű jelenség, gondoljunk csak a Beatlesre vagy éppen a Sex Pistolsra. Ha nincs a zenéjük, a divat talán teljesen más irányt vesz, generációk nőttek volna fel másként. Ahhoz, hogy divat legyen Lennon kerek szemüvege vagy éppen az égnek álló punk séró, az összművészet csodája kellett. Apró momentumok, amik tömegeket fogtak meg, mégis ennek eredménye az a különleges jelenség, hogy ha látunk egy régi fotót a nagyiról, meg tudjuk mondani a ruhájáról, hogy mikor készült és milyen zenére bulizott. Manapság is nagy szerepe van a zenének a divatban, sok énekes és zenekar koncertjén, klipjeiben, social media felületein jelennek meg olyan ruhadarabok és kiegészítők, amik azonnal berobbannak. Sőt, egyre gyakrabban olvashatunk kollaborációkról, amikor egy-egy zenész közös kollekciót hoz létre egy divatmárkával.
A hazai zenei- és divatszegmensben viszont ritkán olvashatunk kollaborációkról. Hogy ennek mi az oka? Talán csak annyi, hogy nehezebb egy teljesen egyedi terméket megalkotni, mint megnyomni egy merch pólót, így különösen egyedülálló a Háti és a Carson Coma most debütáló közös hátizsák-kollekciója. A zenekar 5 éves fennállását ünneplő MVM Dome-os koncert 9*14m-es plakátja hetekig díszítette a budapesti Deák Ferenc tér egyik épületének falát, majd a koncert utáni héten a zenekar az irodájukban találta az óriási molinót. Azonnal beindult a kreativitásuk és megkeresték a márkát, hogy újra tudnák-e hasznosítani az anyagot, a még nagyobb kérdés pedig, hogy kivitelezhető-e, hogy a molinóból egyedi tervezésű táskák készüljenek.
„Kísérletezők vagyunk, amióta csak létrehoztuk a Hátit. Készítettünk már táskát kaktuszbőrből, parafából, vízhatlan kraft papírból, úgyhogy azonnal elkezdtünk tesztelni: hajtottuk, gyűrtük, karcoltuk és rá egy hétre, hogy megkerestek a fiúk, már láttuk is, hogy nem csak, hogy alkalmas, de izgalmasabb végeredményt fogunk kapni, mint gondoltuk. A plakát egy erős PVC molinó, ami bírja a strapát. Sajátossága, hogy a nyomaton idővel karcok jelennek meg, ami esetünkben kapóra jött, hiszen egy karcos rockzenéhez mi passzolhat jobban? El is kezdődhetett a tervezés, amiben nagy örömünkre ők is részt vettek, így az eredmény épp úgy Hátis, mint Carson Coma-s. És hát nem pont ez a lényege egy kollaborációnak?” – mondja Lotti.
A Háti x Carson Coma táskák kétféle verzióban jelennek meg: egy nagyobb, ültetett gymbag formában, ami a márka gymplus táskájának az újragondolása, a másik pedig a táskamárka frissen megjelent kistáskájának, a Mininek a mintájára, ami direkt egy fesztiválozós-koncertezős, nyár esti sétákra megalkotott crossbody táska. Mindkét forma kapott egy bélést zsebekkel, illetve nyers pamutpántokat fabilétákkal, hogy igazán hátis legyen, a zenekar neve pedig egy abszolút rockzene-kompatibilis formában, felvarrókkal jelenik meg a táskákon.
„Szerettünk volna bevonni a projektbe egy egyesületet is, hogy a kollaborációnkkal tudjunk támogatni egy kezdeményezést, ami egy kicsit jobb hellyé teszi ezt a világot. A választásunk a Bagázsra esett, minden eladott Háti x Carson Coma táska után 1000 Ft-t adományozunk nekik” – mondja Bálint, a zenekar billentyűse. Mivel a plakátból mindössze 1 db készült és a kollekció ennek az újrahasznosítása miatt jött létre, így a táskák limitáltak és minden darab teljesen egyedi. A júniusi megjelenést követően még bőven van alkalmunk végigbulizni a fesztiválszezont a Háti x Carson Coma táskákkal, amik a Háti webshopján lesznek elérhetőek.
Fotó: Jakus Dániel