Égetett emlék: pirográfia karácsonyra

2015. december 01.
Szuper karácsonyi ajándékötletet talált nektek a PandArte bloggere! Nagy Klaudia a pirográfia segítségével készít egyedi tárgyakat a konyhába.

A pirográfia régóta szerves részét képezi a népművészetnek, ha csak a házi áldást említem, már biztos mindenkinek beugrik egy-egy fa kép, némi szívmelengető szöveggel. Nagy Klaudia is a népi eszközökhöz nyúl vissza, vegyítve azt a modern friss designnal. Saját grafikáit égeti bele különböző konyhai eszközökbe, amik egyre nagyobb sikert aratnak.
Klaudia 2011-ben végzett festőként, majd 1 évet Dániában töltött, ahol festészet specializáción tanult. Míg itthon a klasszikus festészeti technikákat és az akademikus képzés alapjait sajátította el (portré, ikon, freskó), úgy Dániában inkább a konceptuális (gondolati) részére helyezték az oktatás hangsúlyát. Ezután Budapesten dolgozott alkalmazott grafikusként, de rá kellett jönnie, hogy az „alkalmazotti” viszony nem neki való, hiszen megfosztja a szabad alkotástól. Ez az út vezetett odáig, hogy mindezen tapasztalatokat ötvözve, saját márkát alapítson 2013 nyarán.

Mikor kezdtél el foglalkozni a pirográfiával?

Még Koppenhágában éltem, amikor már ízlelgettem egy saját márka ötletét. Biztos voltam benne, hogy a grafikáimat szeretném megmutatni az embereknek. Alapvetően nem ennyire bájosak a figuráim, így ez is egy tudatos út, hogy picit megszelidítem őket formailag, megtartva a melankólikus, árnyalt, humoros vonalat. Nem szerettem volna az egészségre ártalmas anyaggal foglalkozni, és mivel Dániában lépten-nyomon gyönyörű fa tárgyakba botlottam, eldöntöttem, hogy fára fogok dolgozni. Már csak azt kellett kitalálnom, hogyan fog rákerülni a rajzom. Kiskorom óta odavagyok a népművészetért, néztem, ahogy a mamám tejeszacskóból lábtörlőt fon az udvaron… Tudtam, hogy e téren fogok keresgélni.

Rátaláltam a pirográfiára, olvasgattam háttérinfókat, majd elmentem az egyik nagy barkácsáruházba, és megvettem a legolcsóbb forrasztópákát, a villányszerelők barátját. Azzal kezdtem el otthon kísérletezgetni. Vicces megnézni a legelső képeket már így utólag. Amikor az eszköz már megvolt, elkezdtem összekapcsolni a tárgyat a grafikákkal. 2013-ban voltam a Verebet műhelyében a Design Héten egy workshopon, ami olyan jól sikerült, hogy később együtt is működtünk több projektben. Sokat tanultam a fáról tőlük, biztos, hogy nem tartanék ott ahol, ha nem követem a kíváncsiságomat, és nem állok neki esztergálnii egy őszi délutánon a műhelyükben.

Miért pont konyhai eszközökön alkalmazod ezt a technikát?

A cél az volt, hogy a grafikáim használati tárgyakon tudjanak megjelenni, illetve az, hogy olyan tárgyhoz nyúljak, ami a magyar piacon nincs, vagy nagyon kis számban van jelen. Azóta megjelentek a lézergravírozott gépi termékek is, de ez természetesen más tészta, egy gép sosem fogja tudni visszaadni a kézi munka értékét. Az évek alatt most már szerencsére szponzorral is rendelkezem, a Conrad Electronic támogat eszközökkel, ezúttal is kifejezném hálámat feléjük. Sokat segítenek abban, hogy a pirográf workshopok is mindig rendben mehessenek.

Hogyan képzeljük el a munkafolyamatodat?

Minden rajz először ceruzával készül el, papírra. Kipattan a fejemből egy téma, egy figura, a mindennapi érzelmeimet képezem le, ezek után kerül rá a fára. Természetesen ez némi korlátot is szab, hiszen egy nap egy adott mennyiségű tárgyat tudok elkészíteni. Ez egy sok lépcsős folyamat.

Milyen termékeid vannak?

Vágódeszka, fakanál, poháralátét, falikép, falapát, ajtódísz, képeslap… Folyamatosan gyarapodnak az ötletek!

Egyedi megrendeléseket is szoktál vállalni?

Igen, nyitott vagyok az egyedi igényekre. Jó látni a termék átvételkor, hogy telibe talált a grafika.:)

Hol találhatóak meg a termékeid?

Budapesten a Csendes a Pest szatócsban és a Szimpla Design Shopban. Aki személyesen tőlem szeretne rendelni, vagy egyedi elképzelései vannak, az megtalál a Facebookon.

Facebook/klauart