Élményt a családnak egész nyárra!

A nyártól mindenki azt várja, hogy olyan pihentető és egyben élményekkel teli kaland legyen, amire majd jól esik visszagondolni az év dolgosabb napjain. Ám nyáron is akadnak hétköznapi teendők, amelyeket tetszik, nem tetszik, bele kell csempészni a feladatlistába, sokszor próbára téve a gyerekek türelmét.

Mit tegyünk, hogy visszacsempésszük a nyár során elvárt varázslatot az életünkbe akkor is, amikor épp nem a vízparton nyaralunk?

Kezdeményezzünk játékot olyan helyzetekben is, amelyek rutinszerűségük vagy érdektelenségük miatt untatják a gyermekünket (vagy minket), amelyeknél ellenállásba ütközünk vagy egyszerűen csak utáljuk, de muszáj megcsinálni!
Nekünk is változatosságot és ezzel együtt vidám perceket hozhat az életünkbe, ha egy kicsit elszakadunk a valóságtól és a képzelet kimeríthetetlenül gazdag tárházából merítünk, nem is beszélve a csillogó gyerekszemekről, amivel a játékot fogadják.

Fókuszban a varázslat

Most nézzük azokat a helyzeteket, amelyek a leggyakrabban fordulnak elő egy család életében, de nem sok kedves élmény kötődik hozzájuk vagy eddig nem egy tipikus játékhelyzetként képzeltük el őket.

Elindulás (otthonról vagy akár egy-egy izgalmas helyszínről hazafelé)

Meséljünk a gyermeknek arról, hogy egy kis tündér meglepetést küldött neki és elrejtette valahol odakint (útközben). A gyermek feladata, hogy rájöjjön, vajon mivel akarta megörvendeztetni őt a tündér. Vajon azzal a kiskutyával, akit az a kedves néni sétáltatott, vagy azzal a szép madárdallal, ami a szomszéd fáról hallatszott? A szép napsütéssel? Vagy a széllel, ami megsimogatta az arcát? A markoló géppel, ami pont olyan, mint az ő játék markolója? Útközben mindig találhatunk valamit, ami érdekes vagy izgalmas a gyermek számára. Ez a gyermeket is arra tanítja, hogy pozitív fókuszt keressen, azaz mindig találja meg, hogy mi az az apróság, aminek örülni lehet.

Indulás előtt mesélhetünk gyermekünknek egy szomorú királyról is, aki azt mondta, annak adja fele királyságát, aki összegyűjt neki három madárhangot/három piros dolgot/három kedves kutyát, a szivárvány színeit (minden színhez kell találni valamilyen tárgyat a környezetünkben) stb. Ezzel felvidítva őt. Ha a gyermek jól figyel útközben és sikerül három kismadár énekét meghallania vagy a kiválasztott kívánságot összegyűjtenie, ő lesz a szomorú király megmentője.
Ha van energiánk rá, rejtsünk el valamit a gyermek szobájában (egy rajzot, egy csillogó gombot, bármilyen apróságot pl. a varrósdobozból) még indulás előtt, ami a szomorú királytól érkezett, s hazatértünk után hívjuk fel rá a gyermek figyelmét. Legközelebb már csak utalnunk kell a szomorú király megmentésére és egy apró, jelképes meglepetést helyezni ismét a szobájába. Így garantált, hogy többször is benne lesz a mókában.

Takarítás

Kereshetjük a lakásban Aladdin csodalámpájának elvarázsolt példányát úgy, hogy mindent áttörlünk egy portörlő ronggyal, hátha valamelyik tárgyból a dörzsölés hatására előbújik a minden kívánságot teljesítő dzsinn. Ha mégsem találnánk, előre bocsáthatjuk, hogy anya (vagy apa) fogja teljesíteni a szorgalmasan keresgélő gyermekek egy kívánságát (közös társas, kézműveskedés, kirándulás stb.).

Játszhatjuk azt is, hogy titkos küldetésen vagyunk és az Unalmat Varázsló Nyári Szörny elől el kell tüntetnünk minden nyomot, nehogy ránk találjon. Felmossuk a padlóról a lábnyomainkat, fényesre sikáljuk a mosdókagylót és a kádat, nehogy hajszálat vagy egyéb nyomot hagyjunk magunk után és a szörny ránktalálva unatkozó gyerekekké, felnőttekké varázsoljon minket.

Öltözködés

Kicsi gyerekeknek izgalmas lehet, ha ők választhatják ki a felvenni kívánt ruhákat, de néha nehéz a döntés. Ezzel játszik a következő ötlet, ami egy kis rajzos előkészületet igényel.

Vágjunk fel egy A/4-es papírt 8-16 kisebb téglalapra és osszuk ketté a kapott mennyiséget. Egyik kupacra rajzoljunk különböző színű pöttyöket, a másik kupacra rajzoljuk rá az adott napra megfelelő ruhadarabokat stilizálva (póló, rövid nadrág, fehérnemű) majd tegyük két külön kis tálkába az összehajtogatott cetliket! Válasszon mindkét kupac papírból a gyermek úgy, hogy minden kihúzott ruhadarabhoz húzzon egy színt (a színt jelölő papír visszadobható a táljába kihúzás után, a ruhát ábrázoló nem ). A kihúzott szín szerint válasszon a szekrényéből ruhát és vegye fel. Jutalmul az ügyes öltözésért előrajzolhatunk egy papír öltöztetős babát, akin ugyanolyanra színezheti a ruhákat, mint ami rajta van. Ezidő alatt mi is felöltözhetünk.

Rendrakás

Játszhatjuk azt, hogy csenő manók leselkednek a szobában felejtett széthagyott tárgyakra és csak az van biztonságban tőlük, amit a helyére teszünk, azt ugyanis nincs hatalmuk ellopni. Amit viszont szétszórva találnak, azt elviszik, elkutyulják és ki tudja előkerül-e valaha?

Kertészkedés

Kert gazolás közben kinevezhetjük a gaznövényeket az ördög szőrszálainak, amikben az erejét hordja és ha kihúzzuk, megfosztjuk a hatalmától és legyőzzük, így nem tudja elfoglalni a kertünket.

Főzés

Játszhatjuk, hogy egy gonosz boszorkány elvarázsolt bennünket (választhatunk bármilyen állatot, mesefigurát, aminek felvesszük a játék idejére a tulajdonságait) és csak akkor változhatunk vissza, ha a gyermek segít egy „ősi tündér varázsrecept” alapján megfőzni a csodalevest, amitől visszanyerjük régi önmagunkat. Közben nagyokat lehet kacagni anyán, aki nyúlként makog vagy ugrálva közlekedik a kamra és a fazék között. Mellékhatás: olyan levesek is jóízűen el fognak fogyni, amelyekre egyébként rá se néznének gyermekeink.

Mosogatás

Mosogassunk együtt gyermekünkkel, miközben lehetünk mi a jótündérek és a mosogatószivacs pedig a varázspálcánk, ami eltünteti a koszt a tányérokról. Csak egy varázskör és már csillog is!

Játszhatjuk, hogy hirtelen megszédültünk, mert valaki elvarázsolt minket és úgy érezzük magunkat, mint Hamupipőke, aki csak akkor mehet el a bálba, ha eltünteti a mosatlan halmot. A varázslat és a szédülés csak nem múlik… De ha gyermekünk segít, őt is elvisszük magunkkal a bálba, azaz részt vehet egy velünk közös programban, amit ő választ (közös társas, kirándulás, mese olvasás, bábozás stb.)

Altatás

Kisebb testvér altatása idején lehetünk a gonosz boszorka földjén/a veszélyes dzsungelben stb. ahol csak suttogva beszélünk, lopakodva, lábujjhegyen járunk, nehogy magunkra vonjuk a Boszi/a félelmetes tigris figyelmét. Becsukhatjuk a szemünket azért is, mert itt röpköd az álomtündér, ám, mint tudjuk, a tündérek nem mutatkozhatnak emberek előtt, így csak akkor merészkednek a közelünkbe, ha látják, hogy csukva van a szemünk és nem pillanthatjuk meg őket. Ilyenkor odaröppennek a takarónkra és csodás álmokat hozó álomport hintenek ránk.

Reméljük a fenti példák inspirációként szolgáltak számotokra és kedvet kaptok a fantáziavilág mozgósítására a nehezebb, unalmasabb helyzetek ellenszereként. És nem győzzük elégszer hangsúlyozni, hogy a kalandok teljesítése esetén ne feledkezzünk meg a pozitív visszajelzésről, dicséretről, mely a család általános hangulatára bámulatos hatással van. Próbáljátok csak ki!

Ha használjátok a Plukkido moivációs játékait, a Benefittót vagy a Landet, akkor válasszatok a kívánt helyzethez passzoló kerettörténetet és vonjátok be bátran a manókat a hétköznapok apró cseprő helyzeteinek megkönnyítésére! A játékok használata sokat segíthet a visszajelzés kézzelfoghatóvá tételére, vizualizálására. Ez pedig segít gyermekünknek, hogy ő is könnyebben tartsa magát a kitűzött célhoz és motiváltabb maradjon hosszabb távon is annak elérésében. Ha érdekel, hogyan használható sikeresen a Plukkido világa hétköznapi nézeteltérések esetén, olvasd el a cikk szerzőinek weboldalán: ITT!

Fotó: Profimédia – Red Dot