Ovisok is használhatják Polgár Judit Sakkpalota programját

2017. május 29.
Első alkalommal mutatták be a 16. kerületi Brumi Óvodában az iskolák alsó tagozataiban már sikerrel alkalmazott Sakkpalota program új, óvodások számára kidolgozott elemeit. A Sakkjátszótér komplex képességfejlesztő program beépítésével már ötéves kortól készíthetik fel a gyerekeket az iskolai életre és a digitális kor kihívásaira a szülők és a pedagógusok.

Az óvodapedagógusok és a szülők részéről évek óta megfogalmazott igényként jelentkezett, hogy az iskolákban 2013 óta sikerrel alkalmazott Sakkpalota Program óvodai változata is elérhető legyen. Így született meg most a Polgár Judit Sakk Alapítvány új óvodai programcsomagja, a Sakkjátszótér Komplex Képességfejlesztő Program, mely a 16. kerületi Brumi Óvoda pedagógusaival közösen került megalkotásra.

A többéves fejlesztés és tesztelés után megszületett oktatási módszertan az életkori sajátosságok figyelembe vételével komplex megoldást nyújt az óvodás korú gyermekek képességfejlesztéséhez, és felkészíti őket az iskolakezdésre. A program végleges kidolgozásához, beindításához nagymértékben hozzájárult a Magyarországi Evangélikus Egyház, illetve annak intézménye az Evangélikus Pedagógiai Intézet is.

A Sakkpalota elemei logikusan egymásra épülve segítik a gyermekek iskolai kihívásoknak való megfelelését. A program az óvodai mindennapokra jól ráépíthető, valódi hidat képez az óvoda és iskola átmenetében. A 32 leckéből álló Sakkjátszótér az egész nevelési évet lefedi, lépésről – lépésre építve fel az 5-6 éves, iskola előtt álló gyermekek gondolkodását. Első lépésként szinte azonnal érzelmi kötődés alakul ki a gyermekekben a mesebábok (sakkfigurák) iránt, azonosulni tudnak a figurákkal, ezáltal motiválttá válnak. A feladatok, a program folyamatos tevékenységre ösztönöz, megtanulnak egyszerre több helyre figyelni, ami a mai felgyorsult világban nagy előnyt jelent majd számukra. A Sakkjátszótér program összetett ingerhatása minden érzékszervi, érzékelési és észlelési szenzort bekapcsol, ezzel megfogja a gyermekek figyelmét. Így kialakul az öntudatlan tanulás. A program megalkotása során fontos szempont volt, hogy mindenki számára megvalósítható feladatok legyenek, és minden gyerek számára sikerélménnyel járjon a 30 perces foglalkozás. A program során nem cél a sakk tanítása, de pozitív mellékhatásként a gyerekek tökéletesen megtanulnak sakkozni.

„A sakk a tudatos ismeretelsajátítás játékos eszköze” – mutatott rá Polgár Judit, minden idők legjobb női sakkozója, a Sakkpalota és a Sakkjátszótér oktatási programok ötletgazdája a képességfejlesztő program bemutatóján. Polgár Judit hozzátette, a programcsomagot óvodák számára módszertani segédletekkel egészítették ki: foglalkozások leírásával és játékkártyákkal, melyeknek segítségével mind a pedagógusok, mind pedig a szülők könnyen tervezhetik Sakkjátszóteres foglalkozásaikat. A bemutatónak a budapesti 16. kerületi Brumi Óvoda adott helyszínt, amely a program kidolgozásában aktívan vett részt, ötleteivel gazdagon hozzájárult a Sakkjátszótér pedagógiai program kidolgozásához. Mészáros Ibolya, az óvoda vezetője elmondta, hogy megtisztelőnek tartja, hogy az elmúlt három évben végzett szakmai munkájuk elismeréseként a Polgár Judit Sakkalapítvány kiemelt referenciaintézményeként működhetnek és lehetőségük nyílik a magas szakmai színvonaluk szélesebb körű bemutatására, további óvodapedagógusok oktatására.

„Büszkeséggel tölt el, hogy óvodánk részese lehetett a program kidolgozásának, és olyan remek pedagógusaink vannak, akik munkájukkal hozzáadott értéket teremtenek a gyermekek számára. Mi, az óvoda vezetősége az intézmény megalapítása óta arra törekszünk, hogy a legszínvonalasabb, legtartalmasabb időtöltést nyújtsuk a nálunk növekvő gyermekeknek. Hiszem, hogy a program által az iskola előtt álló gyermekeknek olyan gondolkodás- és látásmódot adunk útravalóul, ami egész életükben elkíséri őket. A Sakkjátszótér Program szerves részét képezi az óvodánkban zajló, 5-6 éves korcsoport iskolai felkészítésének immáron három éve, és a jövőben is folytatjuk tevékenységünket a mostanra teljesen kiforrott készségfejlesztő segítségével. Bízunk benne, hogy a megalkotott program által még több gyermek számára tehetjük zökkenőmentessé az óvoda és iskola közti átmenetet. Mi, az óvoda pedagógusai már láttuk, hogy milyen eredményeket érhetünk el vele, a gyermekek számára mennyire szerethető és élvezhető a Sakkjátszótér, és milyen pluszt, milyen gondolkodás- és látásmódót adhatunk általa az iskolába lépő gyerekeknek” – mondta beszédében Mészáros Ibolya, a Brumi Óvoda vezetője.