Ha felismerjük, hogy az üzleti partner mely csoportba tartozik és ennek megfelelően tárgyalunk vele, már félig nyert ügyünk van.
Piros
A piros színkörbe tartozó emberek extrovertáltak, határozottak, irányító típusok. Kevés adat alapján általában érzelmi döntést hoznak. Megőrülnek a mellébeszéléstől és lassúságtól és attól, ha túl sok adattal árasztják el őket. A piros embereknél akkor érhetünk el sikert, ha felvesszük velük a ritmust, őszintén, egyenrangúan, egyenesen és határozottan kommunikálunk. Ugyanakkor nagyon fontos, hogy ne menjünk bele rivalizálásba, kerüljük el a hatalmi harcokat!
Kék
A kék színkörbe tartozók általában introvertáltak, precíz, pontos, összeszedett emberek. Ők a mérnök-típus, a piros emberek ellentéte. Tények és adatok alapján döntenek, taszítják őket a túl határozott személyek. Nem szeretik, ha kilökik őket a komfortzónájukból és ha siettetik őket. Tárgyaláskor kerülni kell a túlzott bizalmaskodást és nem szabad utasítani, irányítgatni őket.
Sárga
A sárga emberek könnyedek, vidámak, barátságosak, kommunikatívak. Sokszor szétszórtak, ezért nekik keretet kell adni, határidőket kell szabni. Ha sárga színkörbe tartozó emberrel tárgyalunk, mindent foglaljunk írásba!
Zöld
A zöld emberek számára nagyon fontosak az emberi kapcsolatok, ők azok, akik mindenkinek jót akarnak és arra vágynak, hogy megértsék őket. A cégvezetők között a zöld színenergiájú emberből van a legkevesebb. Őket sem szabad siettetni, barátként kell közelíteni hozzájuk.
Az emberek nagy része nem kizárólag egy színcsoportba tartozik, legtöbbünknél van egy domináns és egy másodlagos szín– magyarázza Mészáros György, a Magyar Vállalatvezetők Üzleti Közösségének alapítója – sőt, akár három szín is megjelenhet a viselkedésben. A színek közül vannak, amelyek gyakrabban állnak párba, – például a piros-kék vagy a piros-sárga viselkedés gyakori -, de ritkán találkozunk piros-zöld emberrel, mert ezen két színhez tartozó tulajdonságok ellentétesek. Egy tárgyalás sikerét nagy mértékben befolyásolja, hogy felismerjük-e mely csoportba tartozó emberrel beszélgetünk és képesek vagyunk-e ennek megfelelően közelíteni hozzá.”
Fotó: Profimédia – Red Dot