Mindkettőtöknek most lesz elsős a fia. Kezdetektől biztosan tudtátok, hogy nem akarjátok állami oktatásba vinni a gyerekeiteket?
Telma: Már korábban világossá vált számomra, hogy az állami oktatási intézmények nem a legmegfelelőbb megoldást nyújtják nekünk. Mivel alapos keresgélés után sem állami, sem alternatív oldalon nem találtam olyan iskolát, ami összeegyeztethető a családban képviselt értékrenddel, tavaly májusban megfogalmazódott bennem, hogy létre kell hoznom ezt az iskolát. Nyáron, a minivakáción kerestem meg Anikót azzal a szándékkal, hogy szeretnék létrehozni egy vegán, környezettudatos sulit. Kiderült, hogy Anikónak is ugyanez a gondolat járt a fejében. Nagyon hamar megtaláltuk a közös hangot, és azóta is együtt dolgozunk azon, hogy szeptemberben elindulhasson a Földlakók az első csoporttal.
Anikó: Én évek óta gondolkodtam már rajta, hogy kellene a térségünkbe egy hasonló kezdeményezés. Amikor a kisfiam 3-4 éves volt, abban reménykedtem, hogy még van idő, és valaki megcsinálja, mire mi iskolás korba érünk. Aztán elrepültek az évek, és rájöttem, hogy nekem kell belekezdenem. A Telmával való találkozás ezért is volt nagyon szerencsés, hiszen ugyanazt szeretnénk, „egységben az erőnk”.
Milyen jogi lépések szükségesek egy tanulócsoport létrehozásához?
Anikó: Magántanulói rendszerben fogunk működni. Ehhez bármelyik állami iskolába beírathatja a szülő a gyermekét, ahonnan kikérheti magántanulónak. Onnantól a szülő döntése, milyen formában tanuljon a gyermeke. Van, akit otthon tanítanak, de a magántanulók gyakran összejárnak egy kis létszámú tanulócsoportba, ahol közösen tanulnak. A tanulócsoportok egyik különleges és fontos jellemvonása, hogy sokkal egyénre szabottabb az oktatás, így a szülők is jobban bevonódhatnak a gyerekek mindennapjaiba, rendszeresen kommunikálhatnak a pedagógussal a gyerekeket érintő kérdésekről. Több magántanulói csoportot is ismerünk, és figyeljük, hogy ők hogyan működnek. Illetve beléptünk a Resuli Tanulóközösségek Hálózatába, amely a tanulócsoportok kialakításához nyújt szakmai hátteret, például mentorprogramok, workshopok és továbbképzések formájában.
A tanulócsoportotok különlegessége a környezettudatos szemlélet mentén működik majd. Mindketten vegánok vagytok. Ez a két téma hogyan kapcsolódik össze?
Anikó: A környezettudatossághoz számunkra hozzátartozik a természet, az állatok védelme, és a növényi étrend is, amely a modern tudomány szerint a Föld és az emberek számára is a legjobb, legfenntarthatóbb életmód. Ez persze nem azt jelenti, hogy csak vegán családokat várunk, inkább olyanokat, akik nyitottak, érdeklődőek, és szeretnének lépéseket tenni egy tudatosabb életmód felé.
Végzett pedagógusok fognak a gyerekekkel foglalkozni?
Telma: Igen, a pedagógiai programot mindenképpen egy szakemberrel dolgozzuk ki, és ő lesz az, aki segíteni fog a gyerekeknek elsajátítani az alsós időszak főbb tárgyait. A vezető pedagógus mellett egy élménypedagógussal is együtt dolgozunk, hogy a tanulás egy még izgalmasabb és szerethetőbb formában történjen.
Hogy kell elképzelni a Földlakók Környezettudatos Suli egy napját?
Telma: 45 perces tanórák helyett foglalkozások lesznek. Reggel körülbelül 9-től délig vagy 13 óráig fognak tartani azok a foglalkozások, amelyeken egy pedagógus az írást-olvasást és egyéb alapkészségeket fogja tanítani. Viszont nem tárgyakra lebontva, hanem élményközpontú foglalkozásként. Akár kerek asztaloknál, babzsákfotelekben ülve, vagy az udvaron is lehetnek a foglalkozások, hogy minél természetesebb és emberközpontúbb legyen a légkör. A másik fontos tényező, hogy ugyan lesz egy tanrend, de a gyerekek aktuális kíváncsiságára és egyéni haladási tempójukat figyelembe véve fog zajlani az oktatás, így nem a rohamtempó, hanem tényleg a mélyebb megértés és a személyiségek érvényesülése lesz a középpontban. A stresszmentes légkör természetesen nem fog a tudás elsajátításának rovására menni, ezek a foglalkozások felkészíti a gyerekeket a félévi vizsgákra, amelyek kötelezőek a magántanulók számára, azaz ugyanazt az anyagot fogják megtanulni, mint az állami iskolák padjaiban tanulók, csak éppen élményalapú oktatással, családias hangulatban.
Anikó: A magyart és a matekot egy teljes állásban lévő oktató, míg a többi foglalkozást egy félállásban lévő személy fogja tartani a gyerekeknek. Hiszünk abban, hogy az élet nagyon sok területével nem feltétlenül padban ülve kell megismerkedni, így a gyerekek délutánonként szabad foglalkozások, kirándulások keretében, élményeken keresztül ismerkedhetnek meg a környezetismerettel vagy akár a művészetekkel. A környezettudatosságra is nagy hangsúlyt fogunk fektetni, de nem a szelektív hulladékgyűjtésben vagy a szívószálak elutasításában fog kimerülni ez a tevékenység. Például terveink között van, hogy a sulihoz tartozó saját veteményesben tanulhassák meg a gyerekek az ültetést, hétről hétre átnézzük majd a hulladékmennyiségünket, amelyet közösen megpróbálunk csökkenteni is, illetve nagy hangsúlyt fogunk fektetni az állatbarát programokra is, ezalatt azt értjük, hogy nem cirkuszba vagy állatkertbe fogunk ellátogatni, hanem inkább menhelyekre, nemzeti parkokba.
Mivel a szülői aktivitásra is nagyon számítunk, abszolút nyitottak lennénk arra, ha az ahhoz értő szülők például jógafoglalkozást vagy akár sakkszakkört tartanánk a gyerekeknek. De már arra is láttunk példát, hogy egy vegyész anyuka tudósklubot alapított a gyerekeknek.
Lesz házi feladat?
Telma: Kötelező házi feladat nem lesz, viszont lesz lehetőségük a gyerekeknek feladatlapokat hazavinni, ha egy-egy témával szívesen foglalkoznának otthon is. Az élményalapú oktatásnak az is előnye, hogy mivel a foglalkozások tanulói oldalról passzív részvétel helyett aktivitást igényelnek, sokkal gyorsabban megmarad a gyerekekben az információ. Az esti, délutáni házi feladat írás leterhelné őket, a mi célunk pedig fenntartani azt a belső motivációt, tudásvágyat a világ megismerésére, amivel már eleve, természetesen rendelkeznek.
Mi a helyzet az ebéddel?
Anikó: A tanulócsoport alapelve a környezettudatosság. Így a lehető legkörnyezettudatosabb és legegészségesebb növényi alapú étrendet fogjuk követni. Eleinte rendeljük, később szeretnénk majd helyben készíteni az ételeket, dietetikus segítségével összeállítva. A környezettudatosság része, hogy a gyerekek tudják, a mindennapi döntéseknek milyen hatása van a környezetre. Ebbe sok minden beletartozik, attól kezdve, hogy honnan jön és hogyan készül az étel, miért jó szezonális élelmiszereket választani, eldobható dobozok helyett miért használjunk saját ételhordót, milyen távolságról érkezik az alapanyag, illetve hogyan tudjuk a maradékot hasznosítani.
Mik azok az általános emberi értékek, amelyeket át szeretnétek örökíteni a gyerekeknek?
Anikó: Empátia, tolerancia, erőszakmentes konfliktuskezelés, asszertivitás, vitakészség, kritikai gondolkodás. Míg az állami oktatás a saját képére formálja a gyereket, addig a tanulócsoport hagyja kibontakozni őket, ami hosszútávon önbizalmat és stabilitást fog nyújtani nekik. Úgy gondolom, hogy egy tanulócsoportban a gyerekekből bármi lehet, mert önismeretre is tanítja őket, valamint elsajátítják a különböző helyzetekhez való alkalmazkodás képességét.
Egy, a saját gyerekeitek korosztályának megfelelő csoporttal indultok. Terveztek idővel több évfolyamra bővülni?
Telma: Igen, az az elképzelésünk, hogy egyelőre 6-7-8 éves korosztállyal indulunk el, és a következő évben hasonló koncepcióval elindítunk majd egy új csoportot. Más tanulócsoportoknál is megfigyelhető az a tendencia, hogy szépen lassan, a gyerekek növekedésével a középiskolás korosztálynak is igyekeznek lehetőséget biztosítani. Ha pedig nagyon beindulunk, ki tudja, talán óvodát is nyitunk! (nevetnek)
Hány gyerekre számítotok az első induló ?
Anikó: Magántanulói csoportot kis létszámmal tervezzük, 8-15 fő az ideális. Áprilisban, az általános iskolai beiratkozási határidő környékén fog kirajzolódni, hogy az érdeklődők közül hányan teszik le mellettünk a voksukat. Addig több helyen és időpontban is tartunk szülői tájékoztató esteket az érdeklődő családoknak. Illetve, azt is elképzelhetőnek tartjuk, hogy ősszel még lesz mozgás a létszámban, hiszen azokat a gyerekeket is sok szeretettel várjuk, akik ugyan elkezdik szeptemberben az állami iskolát, de aztán mégis úgy döntenek, hogy valamilyen okból váltanának.